جستجو
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

انجمن سینمای جوانان ایران در قالب پروژه «کتاب و سینما» با اکران رایگان فیلم‌های کوتاه و بلند مرتبط با کتاب و اهالی قلم، در نمایشگاه کتاب تهران میزبان علاقه‌مندان است.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از مهر، سیدجواد میرهاشمی مدیر انتشارات پژوهش سینمای جوانان ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیت‌های ویژه این انجمن در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی تهران، توضیح داد: ما در قالب جشنواره فیلم کوتاه تهران، نزدیک به هشت سال است که با خانه کتاب، همکاری داشته‌ایم و هرساله بخشی را با عنوان «کتاب و سینما» در این رویداد داشتیم. در قالب این بخش خانه کتاب، از فیلم‌های کوتاه اقتباسی حمایت می‌کرد و جوایز خاصی را به این آثار اختصاص می‌داد. این علاوه‌بر جایزه‌ای بود که انجمن سینمای جوان هرساله به بهترین فیلم‌های اقتباسی اختصاص می‌داد.

وی افزود: از اواخر سال ۱۴۰۱ تفاهمنامه سه ساله‌ای را با خانه کتاب امضا کردیم تا این ارتباط بیشتر شود. در راستای همین تفاهمنامه هم قرار شد انجمن سینمای جوان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امسال حضور داشته باشد. ما همواره شاهد بوده‌ایم که کتاب به استقبال سینما آمده و این فیلمسازان بوده‌اند که از کتاب‌های بهره گرفته‌اند تا فیلم‌های کوتاه اقتباسی و یا آثار مستندی با موضوع صنعت نشر ساخته شود. این آثار می‌توانست درباره یک مولف، یک صحاف و یا حتی یک حروف‌چین باشد.

میرهاشمی ادامه داد: امسال اما تصمیم گرفتیم در قالب ۲۲ سانس شرایط اکران برخی فیلم‌ها را در نمایشگاه کتاب تهران فراهم بیاوریم. هر روز در دو سانس مختلف، از روز دوم نمایشگاه تا روز ۲۲ اردیبهشت‌ماه، این آثار پخش می‌شود.

فروش کتاب نداریم؛ معرفی می‌کنیم

وی درباره جانمایی غرفه انجمن در مصلای تهران هم گفت: ما در نیم‌طبقه اول مستقر هستیم که بخش مربوط به معرفی آثار و فعالیت‌های فرهنگی است و به همین دلیل هم فروش کتاب نداریم و تنها آثار را معرفی می‌کنیم. کتاب‌هایی هم که در این غرفه معرفی می‌کنیم همه از آثار انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران است و بحث‌های تخصصی درباره سینما و مشخصاً سینمای کوتاه را شامل می‌شوند.

این مدیر انجمن سینمای جوان درباره کیفیت استقبال مخاطبان نمایشگاه کتاب از فعالیت‌های این انجمن هم گفت: ما در همین ایام بعد از نمایش فیلم‌های میزبان نقد و بررسی برخی از فیلم‌ها با حضور عوامل فیلم بودیم. در مواردی هم به دلیل استقبال مخاطبان، نمایش برخی فیلم‌ها به تکرار هم رسید. آیین تجلیل نصرالله مردانی شاعر انقلاب را هم داشتیم و بزرگداشت دکتر حسن انوری را هم در روز چهارشنبه برگزار می‌کنیم.

میرهاشمی درباره ارزیابی خود از کیفیت حضور انجمن سینمای جوان در نمایشگاه کتاب تأکید کرد: این اولین تجربه ما بود و برای اولین بار در این سی و چهار دوره نمایشگاه کتاب تهران است که این اتفاق را شاهد هستیم. قطعاً آزمون و خطاهایی در این تجربه داشتیم. اگر بخواهم در این زمینه آسیب‌شناسی داشته باشم، می‌توانم به مکان استقرار اشاره کنم که اگر سالن مناسب‌تری برای نمایش فیلم‌های می‌داشتیم، شرایط بهتری را شاهد بودیم. این نواقص را می‌توان برای دوره‌های بعدی نمایشگاه برطرف کرد.

وی ادامه داد: این نکته را باید مدنظر داشته باشیم که هر فردی که به نمایشگاه کتاب می‌آید، اول برای خریداری کتاب و اطلاع از تازه‌های نشر می‌آید. ما در میان مراجعان، داشتیم افرادی را که در دومین و سومین نوبت حضورشان، متوجه غرفه انجمن شده بودند و تقاضا می‌کردند برای برخی فیلم‌های تکرار اکران در نظر بگیریم.

میرهاشمی گفت: برای آخر هفته اکران دو فیلم انیمیشنی را در دستور کار داریم که از برخی مدارس و کانون پرورش فکری درخواست کرده‌اند دانش‌آموزان را برای تماشای این فیلم‌های بیاورند. اجرای بهتر این برنامه‌ها مستلزم اطلاع‌رسانی بهتر بود. فراموش نکنیم که «سینما کتاب» در حاشیه این رویداد در حال برگزاری است و تمرکز روی فیلم‌هایی دارد که یا از کتابی بهره گرفته‌اند یا به یک نویسنده و یا کتاب خاص می‌پردازند.

کدام فیلم‌های شاخص در نمایشگاه کتاب اکران می‌شود؟

این مدیر انجمن سینمای جوان درباره آثار شاخص به‌نمایش درآمده در قالب این طرح هم گفت: از میان فیلم‌های بلند داستانی، فیلم‌هایی «دسته دختران»، «غریب» و «هناس» را در دستور کار داشتیم و در بخش فیلم‌های انیمیشنی هم برای فیلم‌های «لوپتو» و «پسر دلفینی» برنامه اکران داشتیم. در میان مستندهای سینمایی مرتبط با کتاب هم آثاری را داشتیم که هر کدام مربوط به یکی از اصحاب قلم بوده است.

وی در پایان تأکید کرد: ورود به برنامه اکران همه این فیلم‌ها برای عموم مخاطبان رایگان است. افرادی که نمایشگاه کتاب مراجعه می‌کنند از قشر علاقه‌مندان به کتاب هستند و مخاطبان برنامه‌های ما هم تا به امروز از همین قشر بوده‌اند. اغلب آن‌ها کیسه‌ای از کتاب‌های خریداری شده را به همراه دارند و می‌توان گفت افراد دوست‌دار کتاب هم از برنامه‌های ما استقبال کرده و می‌کنند.

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *