جستجو

 

میشلا گریل در نشست تخصصی مجازی «۳۸-۲۰» از سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: در طول فعالیت حرفه‌ای‌ام برایم خیلی مهم است که آثار سمعی بصری خوب بسازم و به نظرم شیوه‌های فیلمسازی تجربی بسیار می‌تواند در این زمینه به فیلمساز کمک کند.

به‌گزارش ستاد خبری سی هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران؛ نشست تخصصی مجازی «۳۸-۲۰» با حضور میشلا گریل با محوریت «ماهیت تجربی» در روز سوم سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد.
میشلا گریل در ابتدای این نشست بیان کرد: در فیلم‌هایم گاهی تصاویری انتزاعی دیده می‌شود که به نظر می‌رسد با استفاده از کامپیوتر ساخته شده است اما در واقع انتزاعی بودن تصاویر را در هنگام تصویربرداری، ضبط کردم.
وی ادامه داد: من دنبال تصویرهایی می گشتم که بازنمایی پنهان داشت، در این مثال روایت بر خوانش تصویر سایه می‌اندازد و به جای اینکه به زیبایی شناسی تصویر دقت کنیم به سمت خوانشی که روایتی را به ما ارائه می دهد، می‌رویم. در چنین مواقعی مغز انسان شروع می‌کند به تماشای خط روایی تعریف شده در داستان که امری بسیار لذت بخش است.
این فیلم‌ساز ادامه داد: در آخرین فیلمم که اصطلاحا به آن فیلم مستند مقاله‌ای می‌گویند، بر روی جنبه‌های مختلف نهنگ‌ها، شکار آنها و جوانب مختلف تحقیق کردم و از تمام صداهایی که برای این تحقیقات جمع آوری کرده بودم یک لایو ساختم و برخلاف تصور اولیه خودم از روند تولید این فیلم خیلی لذت بردم همچنین بر نواحی مختلف تحقیق کردم و به خالی شدن نواحی مختلف که ثمره و تلاش بشر برای نابودی موجودات است، پی بردم.
میشلا گریل گفت: برای من در طول فعالیت حرفه‌ای ام خیلی مهم است که آثار سمعی بصری خوب بسازم و به نظرم شیوه‌های فیلمسازی تجربی بسیار می‌تواند در این زمینه به فیلمساز کمک کند. برای همه فیلم‌هایم در ابتدا از موزیسین‌ها مشورت می‌گیرم و معتقدم صدا و فیلم مکمل یکدیگر هستند و شاید در تمام این فعالیت‌ها فضایی سمعی بصری را می‌سازم که بینندگان اثر هنگام دیدن آن به کامل کردنش کمک کنند.
وی افزود: ما مقدار زیادی از فوتیج‌های ۱۹۲۰ را برای اثر استفاده کردیم و این فوتیج‌ها را بر اساس نظریه تاریخ و هنر با یکدیگر هماهنگ کردیم و با رها شدن و جدا شدن از برخورد روایی می‌توانست توضیحات و معماهای دیگری را به دنبال داشته باشد که در آنها نهفته است اما به دلیل روایی بودن داستان می شد به آن روایت ها نزدیک شد.
این فیلمساز ادامه داد: در تمام فیلم‌هایم به تحلیل ویژگی‌های ساخت فیلم در دهه ۱۹۲۰ همچون تعقیب و گریزهای آن دهه رسیدیم تا به تحلیل هر کدام از آنها در سینمای مدرن دست پیدا کنیم. همه صدا و تصویرها از آرشیو تهیه شده بودند و صداها قرار نبود چیزی را در تصویر نشان دهد و فقط حالت نوستالژیک داشت.

سی وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *