جستجو

یکی از نکات جالب توجه در جشنواره فیلم «شبدیز» حضور سه فیلم است که هم موضوع آن‌ها درباره «خرها» است هم این حیوانات نقش‌هایی را در این آثار بازی می‌کنند.

 

به گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از خبرنگار مهر، پنجاه‌و‌هفتمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان «شبدیز» از ۲۲ تا ۲۵ شهریور ماه در شهر کرمانشاه با حضور ۸۳ فیلم داستانی، مستند، انیمیشن و تجربی برگزار شد. یکی از نکات جالب در فیلم‌های به نمایش درآمده این است که موضوع برخی از فیلم ها «خر» است و نقش اصلی را هم این حیوانات ایفا می‌کنند.

در این گزارش کوتاه به معرفی این آثار می‌پردازیم:

«آتقی لی کیشی» به کارگردانی امیر گلشنی و تهیه‌کنندگی دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در شهر سهند، فیلم کوتاه ۱۲ دقیقه‌ای است که داستان یک گروه فیلم‌ساز را روایت می‌کند؛ گروه عازم دهکده‌ای شده و فرآیند تولید یک فیلم را تجربه می‌کنند. در این اثر کوتاه که بازیگران داستان به زبان آذری صحبت می کنند، یک «خر» حضور دارد و گروه فیلم‌سازی تمام تلاش خود را می‌کنند که از این حیوان بازی بگیرند. شخصیت کارگردان در فیلم معتقد است که همه فیلم‌سازان روشنفکر یک شال گردن برگردن خود دارند. در نهایت وقتی «خر» داستان به تمام عوامل فیلم حمله می‌کند، خود در تیتراژ یک شال گردن به گردن می‌اندازد.

در خلاصه داستان فیلم ۲۲دقیقه‌ای «سزارین» به کارگردانی امید وفایی نیز آمده است: گاهی مرز میان واقعیت و کابوس به هم می‌ریزد و تا بدانجا پیش می‌رود که کابوس‌ها آن‌قدر بزرگ می‌شوند که جای واقعیت را می‌گیرند؛ «سزارین» روایت تحول است‌. روایت تلفیق و روایت در هم است. این فیلم داستان استحاله یک مرد و تبدیل شدن او به یک «خر» را به نمایش می‌گذارد و «۴۰ الاغ» در آن بازی می‌کنند.

اما یکی از جذاب‌ترین این فیلم ها، مستند ۲۳دقیقه‌ای«خر تنها» به کارگردانی مهدی حسنی جلیلیان و تهیه‌کنندگی دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در کرمانشاه  است. در خلاصه داستان این مستند کوتاه آمده است: علی بی‌غم آزاده است. او ۹ سال است که از «خر»های سرگردان حمایت می‌کند. علی بی‌غم از باور مردم در مورد بی‌شعور خواندن «خر» گله‌مند است. فیلم تلاش‌های او درباره شکستن این باور و حمایت او از این حیوان را به تصویر می‌کشد. در این فیلم «خر» به صورت موجودی بسیار محترم به تصویر کشیده شده است که شخصیت اصلی یعنی علی بی‌غم تمام تلاش خود را می‌کند تا اهمیت «خر» در جامعه را ثابت کند و حتی بگوید «خر» نماد خردجمعی است.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *