جستجو
رضا نجاتی:

کارگردان فیلم سینمایی «بعد از رفتن» درباره این اثر سینمایی، دلبستگی‌اش به سینمای کوتاه و حضور در جشنواره فجر توضیحاتی ارائه کرد. او گفت: واقعا نمی‌دانم ایده فیلم‌هایم از کجا می‌آید. هر موقع به این سوال فکر می‌کنم به بیراهه‌ای می‌روم که انتها ندارد.

 

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به‌نقل از صبا، رضا نجاتی نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «بعد از رفتن» که به تهیه کنندگی محمود بابایی، بعد از دریافت سیمرغ بهترین فیلم کوتاه با فیلم کوتاه «ارفاق» در چهلمین جشنواره فیلم فجر، حالا با اولین فیلم بلند سینمایی خود «بعد از رفتن» در چهل‌یکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. فیلمی که در اولین نمایش سینمای رسانه مخاطبان خودش را داشت و علاقه‌مندانی پیدا کرد.

«بعد از رفتن» روایتی از یک خانواده است که یک پروژه عظیم خلافکاری آن را از هم پاشیده. داستان پرتلاطم، زنی که به شوهرش دروغی بزرگ گفته و حقیقتی را سال‌ها مخفی نگه داشته است، در این فیلم به نمایش در آمد.

رضا نجاتی درباره نیاز سینما به این گونه فیلم‌ها به خبرنگار سینما صبا گفت: نمی‌دانم که سینمای ایران چقدر به این قبیل فیلم‌ها نیاز دارد. واقعا نمی‌دانم ایده فیلم‌هایم از کجا می‌آید. هر موقع به این سوال فکر می‌کنم به بیراهه‌ای می‌روم که انتها ندارد.

او درباره مهمترین دغدغه‌ای که در این اثر داشت، اظهار کرد: مهمترین مسئله فیلم من موضوع «خانواده» است. خانواده کلید واژه مهمی برای من است. تلاش کردم سالم و شریف این نهاد مهم را نشان دهم.

 

 بین نگارش تا تولید «بعد از رفتن» دو فیلم کوتاه «شوفر» و «ارفاق» را ساختم!

نجاتی در ادامه درباره پروسه تولید این فیلم و فعالیتش در عرصه فیلم کوتاه در سال‌های اخیر، گفت: نگارش فیلم‌نامه «بعد از رفتن» از سال ۱۳۹۸ آغاز شده بود و من در این بین دو فیلم کوتاه «شوفر» به تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران و «ارفاق» را تولید کردم که خوشبختانه مورد اقبال مخاطبان فیلم کوتاه هم قرار گرفت، دلیل تولید این دو فیلم کوتاه هم کاهش خستگی نگارش فیلم‌نامه «بعد از رفتن» بود.

او درباره همکاری با بازیگران بزرگ سینما مانند هوتن شکیبا، صابر ابر و سارا بهرامی در آخرین فیلم‌های کوتاه و بلند خود گفت: بازیگران حرفه‌ای جذب فیلم‌نامه خوب می‌شوند و من سعی کرده‌ام که فیلم‌نامه را در بهترین شرایط ممکن و کامل تدوین کنم.

نجاتی در پاسخ به این پرسش که کارگردان‌های فیلم کوتاه که به سینمای بلند می‌خواهند راه پیدا کنند، چه مسیری را در پیش دارند، تصریح کرد: همه‌اش رنج است و رنج است و رنج؛ من خیلی جوان‌تر از آن هستم که بخواهم به فیلم‌سازهای فیلم کوتاه توصیه بکنم، ولی باید اشاره کنم که من از ۱۵ سالگی فیلم ساخته‌ام، از ۱۵ سالگی مطالعه کرده‌ام و تمام این سال‌ها عمر و جوانی خودم را صرف سینما کردم که در حال حاضر به این نقطه رسیده‌ام.

کارگردان فیلم کوتاه «ارفاق» درباره جایگاه فیلم کوتاه در سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: اولا دنیای فیلم بلند و کوتاه بسیار متفاوت است، به زعم من فیلم کوتاه بسیار شریف است، استقلال دارد و همیشه حرف تازه‌ای برای گفتن دارد و دست و بال فیلم‌سازها بسیار باز تر است، اینکه جشنواره فیلم فجر به فیلم کوتاه اهمیت می‌دهد، نکته‌ی دیگری است و باید به این توجه کرد که این جشنواره، جشنواره تخصصی فیلم بلند سینمایی است و نکته‌ای که اشاره کردم این است که جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره تخصصی فیلم کوتاه است که به اندازه کافی و تخصصی به این حوزه از سینما توجه کافی می‌شود.

 

 باید به نوع غربال و ارزیابی فیلم‌های کوتاه برای جشنواره فجر توجه ویژه‌تری داشت

او درباره بخش فیلم کوتاه جشنواره فیلم فجر افزود: اگر بخواهم کمی ریزبینانه به این بهش توجه کنم، نوع انتخاب و ورود فیلم‌ها به این بخش از جشنواره فیلم فجر است‌؛ اینکه آیا هیات انتخاب و داوری چه نوع نگاه و ارزیابی به نسبت فیلم‌ها دارند. من آخرین دوره فیلم کوتاه تهران به عنوان هیات انتخاب بودم، باید به این سوال پاسخ دهم که آیا به خوبی فیلم‌ها را ارزیابی کرده‌ام؟ مراد من این است که باید به نوع غربال و ارزیابی فیلم‌های کوتاه توجه ویژه‌تری داشت و فیلم‌ها را با خط‌کش شایستگی انتخاب کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «بعد از رفتن» در جواب این سوال که آیا دوباره فیلم کوتاه خواهد ساخت، توضیح داد: هیچ روزی را نمی‌بینم که جهان فیلم کوتاه را ترک و یا فراموش کنم، اگر روزی ایده‌ای مرا درگیر کند و یا دغدغه من شود، بلا استثنا فیلم کوتاه آن را خواهم ساخت.

او با اشاره به بازخورد اولین فیلم بلند سینمایی اش در سینمای رسانه جشنواره فیلم فجر افزود: دوستان رسانه درجه یک هستند. تماشای فیلم با آن‌ها جذاب است. حضور در جمع اهالی رسانه تجربه بسیار خوبی بود. البته موفق نشدم دیگر فیلم‌های حاضر در جشنواره را ببینم.

این کارگردان در ادامه با اشاره به تحریم جشنواره گفت: اطلاعی از علت غیبت بازیگران فیلم در نشست خبری جشنواره ندارم. البته می‌دانم که چند بازیگر ما درگیر کار بودند و برخی هم سفر بودند و نمی‌توانستند در جشنواره حاضر شوند. اطلاعی از تحریم جشنواره ندارم.

از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جل...
«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *