جستجو

فراخوان دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان در حالی منتشر شده که قرار است این المپیاد در حاشیه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از ایسنا، بنیاد سینمایی فارابی بر اساس مصوبات شورای راهبردی و سیاست‌گذاری کودک و نوجوان و با همکاری انجمن سینمای جوانان ایران، دومین «المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان کشور» را در دو بخش «فیلم» و «فیلمنامه» با پذیرش فیلم‌های ۳ دقیقه‌ای با موضوع آزاد و در گروه سنی ۹ تا ۱۶ سال در سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند. از آنجا که دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان اول راه است، ضرورت چنین رویداد باید تبیین شود.

در این راستا مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و یکی از فیلمساران سینمای کودک و نوجوان در این زمینه به اظهار نظر پرداختند. 

افق روشن پیش‌روی نوجوانان حاضر در المپیاد 

 علیرضا تابش ـ مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ـ درباره اهداف و چشم انداز برگزاری این المپیاد گفت: برگزاری «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» یکی از مهمترین دستاوردهای سال‌های اخیر بوده که همزمان با برپایی جشنواره تخصصی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، جایگاه خاص خود را در میان علاقه‌مندان فیلمسازی پیدا کرده است. به عبارت دیگر، اگر انجام آن برای اولین بار، یک امر بدیع و نو تلقی می‌شد، در حال حاضر، به دلیل استقبال مخاطبان به یک «مطالبه بسیار جدی» تبدیل شده است که توجه ویژه به این موضوع، نه تنها از وظایف اصلی مدیران سینمایی محسوب می‌شود بلکه‌، ضرورت و وجود آن با عنایت به نسل مستعد و جویای نامی که حرف‌های زیادی برای گفتن و بیان کردن دارند بر کسی پوشیده نیست.

او افزود: شور و اشتیاق زیاد متقاضیان از یکسو و آثاری که بیانگر دغدغه‌های فرهنگی سازندگان آن است از سوی دیگر، اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره را ملزم به ادامه این مسیر جذاب فرهنگی و سینمایی کرده است.

وی درباره چگونگی کمک و کارساز بودن این مهم به روند جان گرفتن سینمای ایران معتقد است: چنانچه بسترهای لازم هنری نیز با این رویداد همسو شود، در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد حضور پررنگ و در عین حال پر درخشش نسلی از فیلمسازان خواهیم بود که می‌توانند هم در راستای جذب مخاطب و هم در عرصه‌های داخلی و جهانی برای کشورمان، افتخارات بی‌شماری کسب کنند.

محمدعلی طالبی: المپیاد فیلمسازی به شناخت از سینما کمک می کند

همچنین محمدعلی طالبی ـ کارگردان سینمای کودک و نوجوان ـ برگزاری «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» را اتفاقی نیکو در جهت آشنایی نوجوان با پدیده سینما عنوان کرد و گفت: برگزاری چنین رویدادی برای آشنایی نوجوان با پدیده سینما و درک صحیح این هنر صنعت به عنوان یک حرفه بسیار خوب و کارآمد است. این المپیاد مثل زمانی که نوجوانان در کلاس های فنی و حرفه ای با رشته برق، قالی بافی و غیره آشنا می شوند، می تواند در این جهت کارساز باشد، ولی به عنوان یک فیلمساز معتقدم که ایجاد زمینه هایی از این دست در سینما نمی تواند فیلمساز تربیت کند بلکه شناخت بیشتری از این حرفه به یک علاقمند به سینما می دهد

او تصریح کرد: البته همیشه استثناهایی هم وجود دارد شاید اگر فردی علاقمند به سینما در این فضاها قرار گیرد و شرایط خانوادگی مناسبی هم داشته باشد، وجود این ماجرا بتواند در آینده فرد نیز تاثیرگذار باشد. اما فی نفسه نمی توان هدف تربیت نسل را زمینه سازی هایی از این دست قائل بود. 

بیتا حقیقی مراد که در نخستین دوره از «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» شرکت کرده و رتبه اول در حوزه فیلم کوتاه را دریافت کرده بود به ایسنا گفت، حضور در المپیاد فیلمسازی انگیزه شد تا تحصیل در زمینه هنر را جدی تر پیگیری کند و قصد دارد تحصیلات دانشگاهی خود را نیز در زمینه هنر ادامه دهد.

همچنین پوریا شکوهی راد نوجوان دیگری است که سال گذشته از همدان در این المپیاد شرکت کرده بود. او که هنرجو در انجمن سینمای جوانان ایران در دفتر همدان بوده است درباره حضور در این المپیاد گفت: آخرین سال از سن تعیین شده برای نوجوانانی که می توانستند در این المپیاد شرکت کنند قرار داشتم و پیش از این در دفتر انجمن همدان نیز مشغول به فیلمسازی بودم و بزرگترین ویژگی که «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» برای من داشت این بود که من توانستم دایره ارتباطات خودم را در سینما گسترش دهم و همین نکته برای من به نوعی ورود به سینمای جدی تر بود و روند فیلمسازی مرا روان تر کرد و احساس می کنم که افق روشن تری به روی من گشوده شد. اما با همه ویژگی های مثبتی که این رویداد دارد به نظرمن باید در یک نشست هم اندیشی با مسئولان امر تاثیرات مهم حضور در این المپیاد برای برنامه ریزی مناسب در آینده بررسی شود تا به شناخت بهتری از کارکردهایی المپیاد فیلمسازی رسید.

کشف استعداد یکی دیگر از نکاتی بود که این هنرجوی سینما به آن اشاره کرد و گفت: برگزاری «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» هرسال می تواند موجب کشف استعدادهای جوان از دل سینمادوستانی باشد که با عشق و علاقه آموزش می بینند و کار می کنند و این کشف استعداد کمک بسیاری به مخاطب شناسی و شناخت دائقه مخاطبان از جمله مخاطب کودک و نوجوان می کند چون فیلمسازانی تربیت می شوند که با نیاز نسل خود کاملا آشنا هستند و یکی از تفاوت های نسل جدید فیلمسازی با پیشکسوتان این حرفه در همین شناخت مخاطب امروز سینما است.

 برگزاری المپیاد فیلمسازی در کنار گسترش وسایل ارتباط جمعی اهمیت دارد

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به اینکه این المپیاد تا چه اندازه در جهت این مخاطب شناسی اشاره شده، کمک رسان است؟ بیان کرد: اتفاقاً به نکته کلیدی و کاملا درست اشاره شد که البته یکی از مسائل قابل توجه سینمای ایران و حتی جهان محسوب می‌شود. ما در جهانی سیر می‌کنیم که بزرگراه‌های ارتباطی زیادی پدید آمده است، لذا باید متناسب با هر وسیله و ابزار محتوای لازم را آماده کنیم. ابزارهای متعامل ارتباطی امروز به شناخت ذائقه مخاطبان کمک زیادی می‌کند زیرا پدیده‌ای به عنوان رسانه و سینما به طور خاص، بدون شناخت و درک صحیح از نیازهای مخاطب، اساسا محلی از اعراب نخواهد داشت. احترام به مخاطب و اشراف به درک و شعور او، صنعت سینما را، قطعاً‌ به سویی سوق خواهد داد تا ضمن تعامل و تبادل اندیشه‌های نوین، سیطره‌ تفکر و اندیشه را در فیلم‌ها جستجو کنیم.

تابش تاکید کرد: برای رسیدن به چنین ایده‌آل و آرمانی، چه چیزی بهتر از توانایی‌های بالقوه نوجوانان این مملکت که بواسطه محیطی که در آن پرورش یافته‌اند و یا به دلیل حوادثی که از سرگذرانده‌اند، حرف‌ها و تصاویر نابی برای نه تنها همسالان خود دارند که حتماً بزرگترها را هم شگفت زده می‌سازند. بر همین مبنا، برگزاری این رویداد، در کنار گسترش وسایل ارتباطی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

چرا نام «المپیاد» انتخاب شد؟

محمدعلی طالبی کارگردان فیلم های «کیسه برنج»، «چکمه»، «تیک تاک» با طرح این سوال که چرا نام «المپیاد» برای این بخش از جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان انتخاب شده است گفت: من با انتخاب عنوان «المپیاد» برای یک رویداد فرهنگی موافق نیستم چون المپیاد برای رویدادهای علمی و ورزشی به کارگرفته می‌شود و در سینما چنین فضاهایی کارگاه نامیده می شود که افراد به شکل نیمه حرفه‌ای یا حرفه‌ای با هنر و صنعت سینما آشنا می‌شوند.

با توجه به نکاتی که طالبی درباره عنوان «المپیاد» مطرح کرد، علیرضا تابش به عنوان یکی از مدیران سینما درباره دلایل نامگذاری این رویداد به نام «المپیاد» و توجه به این موضوع که این عنوان تا چه اندازه می تواند در رساندن پیام این رویداد کمک رسان باشد بیان کرد: اگرچه برپایی المپیادها اعم از ورزشی یا علمی و ادبی ثمرات زیادی دارد ولی نباید از این نکته غافل بود که صرف برگزاری چنین رویدادهایی فارغ از جابه‌جا شدن رکوردها و آمارها، بیش از همه چیز به نزدیک شدن انسان‌ها و شکل‌گیری ارتباطات بین آنها می‌انجامد. استفاده صحیح از عبارت المپیاد، برای فیلم و سینما، جدا از جنبه‌های رقابتی و سازنده‌ آن، حتماً کمک فراوانی برای ارتقای مباحث بنیادین و فرهنگی خواهد کرد. اگرچه المپیاد فیلمسازی گام‌های اولیه خود را بسیار محکم برداشته است ولی نمی‌توان و نباید از تکیه و تاکید بر جنبه‌های تکنیکی و مباحث زیبایی شناسانه آن هم غافل بود.

تابش در پایان صحبت های خود گفت: اگر این رویداد منجر به شکوفایی و پرورش استعدادهایی که آینده‌ی سینمای ایران متعلق به آنهاست بشود، به اندازه بضاعت خود، می‌توان مدعی بود که اسباب تعالی فرهنگی  را رقم زده‌ایم که نتایج آن جدا از سینما، دیگر جنبه‌های زندگی سازندگان آن را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش ایسنا، علاقه‌مندان پس از ثبت نام در سایت جشنواره، www.iycs.ir  می توانند به ارسال فیلم‌های تولید شده خود تا تاریخ ۱۸ مردادماه به دبیرخانه جشنواره به‌آدرس تهران، میدان ونک، خیابان گاندی جنوبی، کوچه نوزدهم، پلاک ۲۰، کدپستی: ۱۵۱۷۸۷۳۸۱۱، دفتر امور جشنواره ها اقدام کنند. همچنین ثبت ایده فیلم‌نامه در سایت جشنواره تا ۱۰ مردادماه، میسر است.

 

«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...
«پیام خصوصی» در جشنواره کونکوردی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *