جستجو

دومین نشست از چهارمین شب برپایی کارگاه‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در حالی برگزار شد که این نشست به دلیل قطعی اینترنت مهمان، ناتمام باقی ماند.

 

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، شب گذشته ۱۰ آبان ماه در جریان سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، در ساعت ۲۲ نشست تخصصی تحسین ایشبیلن با اجرای رامتین شهبازی و با ترجمه غزال بخت آزاد برگزار شد.

رامتین شهبازی در ابتدای این برنامه گفت: قرار بود امشب با تینگ ونگ از چین درباره رسانه های جدید صحبت کنیم اما ایمیلی از جانب ایشان گرفتیم که در آن عنوان شده بود به دلیل کسالت نمی‌توانند با ما صحبت کنند از همین رو با آقای تحسین ایشبیلن فیلمساز از ترکیه درباره این موضوع که «چه آینده ای در انتظار سینماگران جوان است؟» صحبت می کنیم.

وی گفت: این برنامه به پرویز کیمیاوی تقدیم می شود که در شکل گیری سینمای نوین ایران نقش پررنگی داشت و باعث تحول آن شد.

تاثیر متقابل تکنولوژی و هنر

در ادامه ایشبیلن اظهار کرد: دیروز در ازمیر زلزله ای آمد که در پی آن خیلی از خانه ها خراب شد ولی حال من خوب است؛ من در روستایی زندگی می‌کنم که در آن همه چیز امن و امان است. امشب می خواهم درباره دورنمای فیلمسازی صحبت کنم که چه چیزی انتظار فیلمساز را می کشد. در گذشته زبان روایی فیلم متفاوت بود مثلا در گذشته نحوه اکران فیلم ها به این شکل بود که پرده عریضی وجود داشت و فیلم روی آن به نمایش درمی‌آمد، بعد تلویزیون و سپس سینما آمد و به همین واسطه همه چیز تغییر کرد، زبان تغییر کرد و البته بهتر شد. متناسب با همین تغییر زبان سینما هم تغییر کرد چراکه تکنولوژی هر روز در حال رشد است در حال حاضر دوربین های ارزانی در بازار وجود دارد درحالیکه که دوربین‌ها در گذشته گران و کار با آنها دشوار بود ولی حالا هم ارزان هستند و هم کار کردن با آنها سهل است.

وی مثالی درباره پیشرفت تکنولوژی مطرح و عنوان کرد: گاهی در صحنه فیلمبرداری نیاز به آکسسوار است که در گذشته آنها باید اجاره می شدند ولی حالا با پرینترهای سه بعدی می شود این کارها را کرد، تکنولوژی این امکان را می دهد که با هزینه کم استفاده زیادی از چیزی که داریم ببریم، اینترنت خیلی وقت است که در زندگی ما حضور دارد و روی هنر هم تاثیر گذاشته در این میان تکنولوژی هم دچار تحول شده است چون وقتی ابزار ارتباطی رشد می کنند مفهومی به نام «تمرین ارتباطی» شکل می‌گیرد به همین ترتیب راه های جدیدی برای ارتباط به وجود آمده است که آدم ها باید آنها را یاد بگیرند و استفاده کنند. پیش از این ارتباط فیلمساز با مخاطب فقط از طریق سالن سینما ممکن بود اما حالا با رشد رسانه های جدید دیگر نیاز چندانی به سالن سینما نیست و فیلمساز می تواند مستقیم از طریق رسانه‌های جدید با مخاطب ارتباط برقرار کند

در این بخش از نشست به دلیل مشکلات در برقراری ارتباط و ضعف اینترنت، تحسین ایشبیلن عنوان کرد که به دلیل زلزله، اینترنت در اینجا دچار نقص شده است. از همین رو پس از چندبار برقراری مجدد ارتباط، در نهایت امکان صحبت میسر نشد و این نشست ناتمام ماند.

پس از این مشکل رامتین شهبازی به سوالات حاضران در این لایو پاسخ گفت و عنوان کرد: ما درباره گفتار شخصی آدم‌ها در ساخت فیلم ها می توانیم انتخاب های افراد را وارد کنیم هر کدام از ما یک داد و ستد ذهنی با جهان داریم البته من درباره طیف سینماگران حرف می زنم اینکه چگونه می‌توانیم جهان را درک کنیم نکته مهمی است باید به این موضوع فکر کنیم که چند درصد از افراد را می‌توانیم با خودمان به جهان‌مان وارد کنیم. این اتفاق اکتسابی است؛ اینکه چگونه جهان ذهنی خود را با خواندن کتاب و تماشای فیلم کامل کنیم و زبان شخصی خودمان را در بستر سینما شکل دهیم.

فیلم کوتاه از فیلم بلند جلوتر است

وی خاطر نشان کرد: تحولاتی که در موسیقی، نقاشی و… ایجاد شده است بر ذهن ما تاثیر می گذارد. آنچه روی زبان سینما تاثیر گذاشت بحثی است که ما از آن به عنوان تکنولوژی مطرح می کنیم یعنی دیجیتالی شدن سینما که زبان اولیه سینما را هم دستخوش تغییرات کرد. امروز ما دیجیتالی فکر می‌کنیم و این ها در زبان سینما می تواند روی ذهنیت ما تاثیر بگذارد پس دیگر نمی توانیم بر اساس زبان کلاسیک سینما فکر و کار کنیم البته این موضوعاتی که عنوان می کنم قطعیتی ندارد اما ما درباره روال عادی صحبت می کنیم.

شهبازی ادامه‌داد: بستر اصلی سینما در حال تغییر است و ما با تحولات شگرف مواجه می شویم پسسینماگر امروز ما نمی تواند از سینمای کلاسیک دست‌چین  و باید در فضای دیجیتال فکر کند از سوی دیگر با مطرح شدن بحث دیجیتال، بحث رسانه های جدید هم مطرح می شود. به همین ترتیب تعریف طراحی صحنه، تعریف واقعیت و…. تغییر می کند. استفاده مبنایی از زبان سینما، برمقولات اجرایی و مطالعات نظری آن هم تاثیر می‌گذارد.

این استاد دانشگاه مطرح کرد: آرزوی من این است که جشنواره‌ها خود را تابع فیلم هایی نکنند که برایشان ارسال می‌شود، یعنی بعد از نمایش فیلم‌ها، یک سال درباره شان تحقیق کنند در واقع باید مزه های جدیدی را که در سینما مطرح می شود، بشناسیم و ببینیم چه پیشنهادهایی به سینمای بلند ما دارند. به جرات می‌توانم بگویم در حوزه فیلم کوتاه از فیلم بلند جلوتریم پس آیا نمی توانیم یگ الگو برای فیلم بلند بسازیم؟ این موضوع مغفول واقع شده است، فیلمسازانی که در دهه های پیش کار می‌کردند و پیشنهادات جدید برای سینما داشتند حالا فیلم های بلند متفاوتی می‌سازند.

کیارستمی با مخاطب سازی سینمای جهان را فتح کرد

وی با اشاره به وجود روایت‌های مختلف در آثار سینمایی بیان کرد: ما همواره با یکسری کلان روایت مواجه‌ایم. ذهن تمام افراد دنیا با یکسری عناصر شناختی و روایتی مواجه است و آنها را درک می کند ممکن است در این میان، جزییات روایت را درک نکند چون این جزییات مربوط به فرهنگ‌هاست بنابراین ما اگر روی مفاهیمی که مخاطب بین المللی هم آنها را می فهمد کار کنیم می توانیم آثاری بین المللی بسازیم.

شهبازی در ادامه با بیان اینکه مقولات تخصصی مخاطب اندک دارند، بیان کرد: فیلم ها هم همین گونه هستند اگر ما زبان خاص خود را داشته باشیم باید مخاطب خاص خود را پیدا کنیم. کیارستمی با مخاطب سازی توانست سینمای جهان را فتح کند یعنی ابتدا برخی مخاطبان خاص او را شناختند، بعد دایره مخاطبان گسترده شد و توانست زبان سینما را دچار تحول کند. روایت ها چیزی جدا از اطراف ما نیستند.

شهبازی توضیح داد: ممکن است فیلمی قدیمی را ببینید و بگویید چقدر ریتم کندی دارد در حالی که آن فیلم در زمان خود خوب بوده است؛ این امر نشان از تغییر زبان دارد. باید ببینیم چگونه می‌توانیم جهان خود را شکل بدهیم با این کار روایت هم شکل می گیرد.

مجری نشست‌های تخصصی جشنواره گفت: رسانه های جدید زبان خاص روایی خود را همراه می آورند. بعضی وقت ها جشنواره ها درباره نگاه با فیلم ها منفعل هستند، قدرت ریسک کردن ندارند و خطر نمی کنند اتفاقا جشنواره هایی که مهجور هستند پیشنهادات جدیدتر مطرح می کنند بنابراین جشنواره ای پیدا کنید که فقط فیلم شما را مصرف نکند بلکه اثرتان و نگاه تان را معرفی هم کند.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با برگزاری بخش نشست‌های تخصصی تا 17 آبان ادامه دارد. این نشست‌ها در لایو انجمن سینمای جوانان ایران قابل تماشا برای عموم است.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *