جستجو

 

بابک بهداد معتقد است بخش مهمی از اهمیت جشنواره‌های سینمایی به برگزاری فیزیکی آن‌ها و شکل‌گیری فرصت تبادل نظر است.

 

به‌گزارش ستاد خبری سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، بابک بهداد مستندساز درباره برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران همزمان با شیوع ویروس کرونا و همچنین ساخت مستندهایی درباره این بحران گفت: اهمیت همه جشنواره‌ها به سبب حضور فیلم‌سازها، تماشاگران و منتقدان در کنار هم و دیدن آثار و تبادل تجربه و نظر است ولی ما با یک پدیده جدید به نام کرونا و در پی آن جشنواره‌های آنلاین روبرو هستیم که هنوز نمی‌توان به درستی درباره خروجی این شکل از برگزاری جشنواره‌ها به درستی قضاوت و نکات مثبت و منفی آن را مشخص کرد.

وی ادامه داد: به شخصه فکر می‌کنم با توجه به اینکه سینماها امکان خوبی برای رعایت تمام و کمال پروتکل‌های بهداشتی را دارند، شاید بشود با فاصله‌گذاری اجتماعی بخشی از جشنواره را به صورت فیزیکی برگزار کرد. قطعا این امر نیاز به یک مدیریت متمرکز و درست و همچنین محدودیت‌هایی دارد که باید تمهید آن از قبل اندیشیده شود.

بهداد با بیان اینکه کرونا علاوه بر برگزاری جشنواره‌های سینمایی تاثیر مستقیمی بر تولیدات نیز داشته است، عنوان کرد: در حوزه فیلم‌های مستند به دلیل آنکه مستندساز باید ارتباط مستمر با سوژه و محل فیلم‌برداری فیلم داشته باشد احتمال خطر در شرایط کرونایی بیشتر است. من شاهد بودم که در چند ماه نخست شیوع این ویروس خیلی از دوستان خانه‌نشین شدند و نتوانستند هیچ کاری انجام دهند ولی درنهایت به دلیل مسایل معیشتی، مستندسازان با تمام خطری که وجود داشت به کار برگشتند.

این مستندساز تصریح کرد: من خودم پروژه‌ای داشتم که با همین دست از مشکلات مواجه بود. قبلا شما می‌توانستید در مرکزی اقامت داشته یا به راحتی در مراکز عمومی حضور داشته باشید یا حتی از بیرون غذا تهیه و عوامل کار را پشتیبانی کنید اما واقعا در حال حاضر هیچ کدام از این اتفاقات ممکن نیست و این قطعا در خروجی و روند تولید اثر خودش را می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه تب مستندسازی در بحران در حادثه ناگوار زلزله بم هم اتفاق افتاده بود، اظهار کرد: در همان زمان خیلی از مستندسازها بلافاصله به این شهر رفتند و مستندهایی را تولید کردند که شاید فقط یکی دو فیلم خوب از دل آن‌ها بیرون آمد. در حال حاضر هم تب ساخت مستند درباره کرونا و سیل خیلی افزایش پیدا کرده است که همین موضوع باعث پایین آمدن کیفیت فیلم‌ها شده است.

بهداد در پایان بیان کرد: در سینمای مستند، فیلم‌سازی مانند راس مک‌الوی مستند «اخبار ساعت شش» را ساخته و در حوزه حادثه و اتفاق فراگیر اجتماعی کار کرده که آثارش می‌تواند به عنوان الگو مورد توجه قرار گیرد. این حوزه صرفا ضبط یک سری لحظات احساسی و تکرارنشدنی نیست و باید ساختارمند و فکر شده و همچنین دارای زاویه دید بود. اینکه فقط درباره ایده ای فیلم‌برداری شود و کارگردانان در مونتاژ به دنبال فرم و شکل کار بروند قطعا خروجی خوبی نخواهد داشت.

سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سید صادق موسوی ۷ تا ۱۳ آبان برگزار خواهد شد.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *