جستجو

صد و هفتادمین نشست  تخصصی فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران، دفتر تبریز با نقد و پخش فیلم کوتاه «بیوه ساورینی» ساخته «لوییک گایلارد» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، صد و هفتادمین نشست  تخصصی فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران، دفتر تبریز با نقد و پخش فیلم کوتاه «بیوه ساورینی» ساخته «لوییک گایلارد» محصول سال 2020روز شنبه مورخه سیزده خرداد ماه هزار و چهارصد و دو در سالن سینما تک مجتمع سینمایی تبریز برگزار شد.

پیش از پخش فیلم رشید قربانی مجری-کارشناس جلسه به معرفی اجمالی فیلم پرداخت. فیلم کوتاه بدلیل ذات غیرتجاری اش یکی از بسترهای تجربه گرایی در فیلمسازی است. فیلم بیوه ساورینی در روایت تنها از تصویر سود جسته است و با وجود داشتن داستانی نسبتا پر و پیچ خم ، دیالوگ و و کلام را بکار نبرده و از صدا در جهت ایجاد حالت در فضا، سود جسته است.

در ادامه و پس از پخش، نقد فیلم در دستور کار جلسه قرار گرفت. فیلم داستان پیرزنی بیوه ای است که شغلش مامایی و با پسر ماهیگیرش زندگی می کند. پیرزن شخصیتی آرام و دوست داشتنی در نظر اهالی روستا دارد. شبی ، دزدی وارد خانه پیرزن شده و پسر جوانش را در مقابل چشمانش به قتل می رسند. شخصیت پیرزن تحت تاثیر این واقعه کاملا تغییر می باید و شیوه تربیتی سختدلانه ای برای سگ دست آموز و نرمخویش پیش میگیرد تا از طریق سگ انتقام پسرش را از قاتلش بگیرد.

ساختار روایی فیلم در اغاز و پایان قرینه وار است. صحنه اغازین فیلم پیرزن را زنی هستی بخش در جهان داستان معرفی میکند اما پس از قتل پسرش بخش تاریک و انتقامجویانه وی نمود می یابد.در پایان در دومین عمل زایمان برخلاف آغاز پیرزن موفق نمی شود کودک را زنده به دنیا بیاورد. حال دیگر او بیشتر به جهان مردگان تعلق دارد و عنصر زندگی از وی دور شده است.  روایت از قاعده «پایان پاسخی بر آغاز است» سود می جوید. کلیسایی که در اغاز فیلم محل ارامش پیرزن بوده در پایان در آن بسته و پیرزن نمیتواند وارد ان شود.فیلم توانسته الگوی انتقام و تبعات آن را بخوبی روایت کند اما سیر تاریک شدن شخصیت پیرزن کمی شتابزده صورت گرفته و نیاز به زمینه چینی و پرداخت دقیقتری داشت.

فیلم از قطع عریض و نسبت تصویر 1با 2:35 بوده و فیلمساز از عدسی واید در بیشتر صحنه ها سود جسته است. نماها عمدتا در اندازه باز هستند. قرار دادن شخصیت اصلی در پیش زمینه ای که با عدسی واید در تصویر عریض استفاده شده ، باعث اعوجاج در ترکیب بندی ها شده است. پس از قتل پسر پیرزن لرزش دوربین نیز در کادرها دیده می شود و از نظر تصویری به التهابی که در روایت موجود است بیشتر کمک می کند.

«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...
«پیام خصوصی» در جشنواره کونکوردی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *