جستجو

کانون عکس انجمن سینمای جوانان ایران ـ دفتر اصفهان در خرداد ماه میزبان بهمن فرمان‌آرا بود.

 به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، کانون عکس دفتر اصفهان در ادامه نشست‌های تخصصی و برنامه دعوت از اساتید مطرح کشور با توجه به برنامه این فصل (عکاسی و سینما ) چهارشنبه۲۴ خرداد ماه میزبان بهمن فرمان‌آرا بود. این برنامه با همکاری دفتر تخصصی سینما (وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان) در سالن کتابخانه مرکزی واقع در باغ گلدسته از ساعت ۱۵ الی ۱۸ برگزار شد.   

فرمان‌آرا سوم بهمن سال ۱۳۲۰ در تهران به دنبا آمد. در سال ۱۳۳۷ برای ادامه تحصیل به لندن رفته و در هنرکده هنرهای دراماتیک مشغول به تحصیل شد. سپس به دلیل میل به فیلم‌سازی و کارگردانی به آمریکا رفت و در دانشگاه  کالیفرنیای جنوبی که از معتبرترین دانشگاه‌های سینمایی است، ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۴۵ به ایران بازگشت.

پس از دو فیلم کوتاه «نوروز و خاویار» و «تهران کهنه و نو» در سال ۱۳۵۱ نخستین فیلم بلند خود به نام« خانه قمرخانم » بر اساس سریالی به همین نام را ساخت که هیچ‌گونه سنخیتی با او نداشت. سپس در سال ۱۳۵۳ دومین فیلم بلند خود به نام شازده احتجاب را بر اساس داستانی از هوشنگ گلشیری ساخت که با استقبال منتقدین روبرو شد و جایزه بهترین فیلم را در جشنواره جهانی فیلم تهران از آن خود کرد .وی در سال ۱۳۵۹ به کانادا مهاجرت کرده و مدیرعامل شرکت سیرکل ونکوور شد. 

فرمان‌آرا سرانجام در پایان دهه ۱۳۶۰ به ایران بازگشت و پس از دوره طولانی فیلم‌نامه‌نویسی که هیچ‌کدام ساخته نشد (ازجمله: از عباس کیارستمی متنفرم) در سال ۱۳۷۸ فیلم‌سازی را دوباره شروع کرد و فیلم‌هایی نظیر«بوی کافور عطر یاس»، «خانه‌ای روی آب»، «یک بوس کوچولو» که به سه‌گانه مرگ معروف شدند را ساخت و سپس در سال ۱۳۸۸ فیلم «خاک آشنا» را پس از  دو سال  اکران کرد. این هنرمند تاثیرگذار  با ساخت بوی کافور، عطر یاس و خانه‌ای روی آب نظر بسیاری از مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کرد. در کارنامه  فرمان‌آرا فیلم‌های مستند و کارگردانی تئاتر هم دیده می‌شود.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *