جستجو
محمدرضا خردمندان مطرح کرد:

محمدرضا خردمندان کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس سینما عنوان کرد: بسیاری از مشکلات جامعه را در قالب فیلم کوتاه می‌توان حل کرد.

به گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران،  همزمان با فراخوان سیزدهمین «جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰» حوزه هنری استان اصفهان کارگاه فیلم صد ثانیه‌ای را در اصفهان با حضور سید محمدرضا خردمندان برگزار کرد. آنچه می‌خوانید در خصوص صحبت‌های این هنرمند به عنوان مدرس این کارگاه است.

تفاوت فیلم صد ثانیه‌ای (کوتاه کوتاه) با دیگر فیلم‌ها را در چه می‌بینید؟

به لحاظ ساختار تفاوت زیادی میان فیلم کوتاه کوتاه و فیلم کوتاه و فیلم بلند وجود ندارد، یعنی هر آنچه در فیلم کوتاه وجود دارد در فیلم کوتاه کوتاه هم وجود دارد با این تفاوت که با ایجاز بیشتری همراه است. یعنی نقش اول ایجاز در ساخت یک فیلم کوتاه کوتاه به شدت محسوس است و شما به عنوان یک فیلمساز در ساخت فیلم کوتاه کوتاه باید از ظرافت و هنر و خلاقیت بیشتری برخوردار باشید.

برهمین اساس ایده محور بودن از ویژگی‌های مهم یک فیلم کوتاه کوتاه است که می‌تواند یک فیلم را به یاد ماندنی کند. همچنین عنصر غافلگیری هرچقدر در این نوع فیلم بالاتر باشد و نکته قابل‌تأمل تری را مطرح کند، فیلم موفق تر و تاثیرگذارتر است.

در این کارگاه دو روزه شما به بیان چه مسائلی پرداخت اید؟

در این کارگاه ما نحوه ایده پردازی فیلم کوتاه کوتاه را تدریس می‌کنیم و اینکه چطوری می‌توان اتفاقات ساده را تبدیل به موقعیت‌های دراماتیک کرد. تلاش اصلی ما در این کارگاه این است که حاضرین به اتفاقات روزمره ای که دارند بتوانند به چشم ایده‌های داستانی نگاه کنند و با دراماتیزهرکردن آنها بتوانند فیلم کوتاه کوتاه بسازند و به جای اینکه ایده‌های خاص داشته باشند موقعیت‌های معمولی را به میزانسن‌های خاص تبدیل کنند.

نکات مهمی که در روز اول این کارگاه مطرح شد اهمیت و نقش مضامین در ساخت فیلم کوتاه کوتاه و شروع و پایان یک فیلم کوتاه و لحظات آن در یک فیلم کوتاه کوتاه بود.

در ادامه تلاش می‌کنیم با همکاری بچه‌ها به یک ایده ارزان‌قیمت برسیم که بتوان با توجه به لوکیشن‌های موجود یک تجربه عملی ساخت فیلم را پشت سر گذاشت و ایده‌آل ما این است که با خود بچه‌ها یک فیلم کوتاه کوتاه بسازیم.

تلاش من این است که به ویژه کسانی که تجربه ساخت فیلم نداشته‌اند بتوانند یک تجربه عملی را پشت سر بگذارند.

هدف از برگزاری چنین کارگاه‌هایی چیست؟

انتقال تجربه از کسانی که سال‌ها در این زمینه کار کرده‌اند به نسل جوان‌تر در واقع راه میانبر است و شاید اگر خود من در یک کارگاه اینچنینی شرکت کرده بودم مسیری را که طی ۱۰ سال با آزمون و خطا رفتم خیلی زودتر به نتیجه می‌رسیدم.

نکته مهمی که در خصوص فیلم کوتاه کوتاه وجود دارد چیست؟

بسیاری از مشکلات جامعه را در قالب فیلم کوتاه کوتاه می‌توان حل کرد. ظرفیت فیلم‌های کوتاه کوتاه ظرفیت بسیار بالایی در حل خرده مشکلات فرهنگی است، از مسائل شهری مانند ترافیک و بی توجهی به حقوق دیگران گرفته تا مسائل اخلاقی و اجتماعی مانند فقر و طلاق و بیکاری و همه مشکلات را می‌تواند بیان و حل کند و همه موضوعات می‌تواند دستمایه اساسی برای ساخت این گونه فیلم باشد.

نکته مهم در فیلم کوتاه کوتاه این است که به شدت یک قالب پربیننده و وایرال شونده است و به دلیل کوتاه بودن خوراک خوبی برای فضای مجازی است و چون زمان زیادی برای دیدن از بیننده نمی‌گیرد زود دیده می‌شود و بسیار تأثیر گذار است.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *