جستجو

اعضای انجمن سینمای جوانان لاهیجان با حضوردر منزل زنده‌یاد بیژن نجدی یاد وی را گرامی داشتند.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، جمعی از اعضای انجمن سینمای جوانان لاهیجان هم‌زمان با فرا رسیدن بیست و چهارم آبان، مصادف با هفتاد و ششمین سالروز تولد زنده‌یاد بیژن نجدی (داستان نویس و شاعر فرهیخته ادبیات معاصر ایران) با پروانه محسنی‌آزاد،  همسر آن مرحوم دیدار گفت وگو کردند.

در  این جلسه پروانه محسنی‌آزاد که خود از نویسندگان و شاعران شهرستان لاهیجان است، به نقل خاطرات و مراحل مختلف زندگی و چگونگی خلق آثار این نویسنده فقید پرداخت و برخی از اعضای انجمن سینمای جوانان نیز درباره شخصیت و آثار بیژن نجدی نکاتی را یادآور شدند.

اعضای انجمن سینمای جوان لاهیجان پیش از حرکت به سمت منزل زنده‌یاد نجدی، بر سر مزار وی درآرامستان بقعه متبرکه شیخ زاهدگیلانی حاضر شدند و برای شادی  روح آن ادیب لاهیجانی فاتحه خواندند.

همچنین از طرف فریدون محمدی‌دوست قاب عکسی از استخر لاهیجان  و کتاب لاهیجان قدیم که از مجموعه عکس‌های این عکاس لاهیجانی‌ست، به رسم یادبود به همسر مرحوم نجدی اهدا شد .

انجمن سینمای جوانان لاهیجان نیز با اهدای لوح سپاسی  به پروانه محسنی‌آزاد ، از زحمات وی در حفظ و حراست از آثار  و نام بیژن نجدی قدردانی نمود.

بیژن نجدی (زاده ۲۴ آبان ۱۳۲۰ در خاش – درگذشت ۴ شهریور ۱۳۷۶ در لاهیجان)، شاعر و داستان‌نویس لاهیجانی از سال ۱۳۴۵ فعالیت ادبی خود را آغازکرد.

او در زمان زندگی خود تنها مجموعه داستان «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» را در سال ۷۳ منتشر کرد که این اثر جایزه قلم زرین جایزه گردون را در سال ۷۴ برایش به ارمغان آورد.

 مجموعه داستان «دوباره از همان خیابانها» در سال ۷۹ نیز برگزیده نویسندگان و منتقدان مطبوعات شد. نجدی همچنین در کارنامه ادبی خود، تندیس یادمان بنیاد شعر فراپویان را به خاطر برگزیده اشعار دهه هفتاد و لوح افتخار به پاس جانسروده‌ها در پاس‌داشت آیین‌های ملی و میهنی دارد. از وی اشعار گیلکی کمی نیز باقی‌مانده‌است.

همچنین پس از مرگ نجدی، داستان‌های «تاریکی در پوتین»، «سپرده در زمین»، «گیاهی در قرنطینه» و «استخری پر از کابوس» از مجموعه داستان‌های «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» و نیز داستان‌های «مرثیه‌ای برای چمن» و «بیمارستان، نه قطار» از مجموعه «دوباره از همان خیابان‌ها» به فیلم درآمده است.

داستان‌های نجدی در سبک‌های واقع‌گرایی و فراواقع‌گرایی نوشته شده‌است. او از پیشگامان داستان‌نویسی پست‌مدرن در ایران به‌شمار می‌رود.

 

«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...
«پیام خصوصی» در جشنواره کونکوردی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *