جستجو

 

آیین بزرگد‌اشت امیر نادری در پنجاه‌ وهشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان «اروند» برگزار می‌شود.

 

به گزارش ستاد خبری پنجاه‌ وهشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان «اروند»، در مراسم بزرگداشت امیر نادری فیلم‌ساز شهیر آبادانی که هم‌‌زمان با آیین پایانی این رویداد برگزار می‌‌شود، آثار شاخص این هنرمند در حضور دوستان و دوست‌داران وی به نمایش درمی‌آید. بررسی سینمای امیر نادری و همچنین نمایش تصاویر و گزارش‌های ناب ودیده نشده از وی، از مهم‌‌ترین بخش‌‌های برنامه اختتامیه خواهد بود.

امیر نادری، کارگردان و نویسنده ایرانی زادهٔ ۷ خرداد ۱۳۲۴ در آبادان است.
او از کارگردانان تأثیرگذار و مهم سینمای موج نو و معناگرای ایران به شمار می‌رود. نادری از کودکی در سالن سینما و تئاتر کار می‌کرد و با دیدن فیلم و نمایش، خواندن نقد فیلم و معاشرت با منتقدان، به طور خودآموخته وارد عالم سینما شد.

نادری که در ابتدا به عنوان عکاس در چند فیلم مهم سینمای ایران کار می‌کرد، در سال ۱۳۵۰ اولین فیلمش را با عنوان خداحافظ رفیق  کارگردانی کرد.

توجه جشنواره‌های جهانی با فیلم دونده و آب، باد، خاک به او جلب شد. دونده از سوی تعدادی از منتقدان در فهرست یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های ربع قرن اخیر معرفی شده‌است. فیلم بعدی امیر نادری، ماه نام داشت؛ نادری گفته‌است که بیست سال دربارهٔ موضوع این فیلم کار کرده و یک دلیل مهاجرت او از ایران به آمریکا، ساختن فیلم ماه بوده‌است. 

این کارگردان موفق ایرانی برای فیلم وگاس: بر اساس یک داستان واقعی نامزد جایزه شیر طلایی از شصت و پنجمین جشنواره فیلم ونیز در سال ۲۰۰۸ شد و همچنین برای فیلم‌های دونده و آب، باد، خاک در سال‌های ۱۹۸۵ و ۱۹۸۹ برنده جایزه بالن طلایی‌ جشنواره فیلم سه قاره نانت شد.

نادری از سال ۱۳۶۹ در ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کند.

پنجاه‌وهشتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان«اروند»، سوم تا ششم دی‌ماه سال‌جاری با حضور استان‌های خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و خوزستان توسط انجمن سینمای جوانان ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند در شهر آبادان برگزار می‌شود.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *