جستجو

نشست نقد و بررسی انیمیشن کوتاه داستانی «اکتشافات جغرافیایی اسرارآمیز جاسپرمورللو» به کارگردانی «آنتونی لوکاس» محصول سال ۲۰۰۵ کشور استرالیا، شنبه ۲۵شهریورماه در سالن سینما تک مجتمع سینمایی تبریز برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، در پاتوق این هفته انجمن سینمای جوانان تبریز، پیش از پخش فیلم « رشید قربانی» مدرس جلسه ابتدا به معرفی تاریخچه و زیبایی‌شناسی دو مکتب جریان‌ساز اصلی انیمیشن‌‌سازی، مکتب والت دیزنی و مکتب زاگرب پرداخت. قربانی، تفاوت جهان واقعگرایانه و پررنگ و لعاب مکتب دیزنی در برابر کمینه‌گرایی و مینی‌مالیسم مکتب زاگرب را تشریح و در مورد شیوه نمایش عروسکی سایه جاوه‌ای wayang   نیز مباحثی را مطرح کرد؛

او توضیح داد: شیوه نمایش wayang  نوعی نمایش عروسکی است که از هزاره اول میلادی و پیش از ورود اسلام به منطقه اندونزی به وجود آمده است. در این شیوه نمایش بر روی یک صفحه بزرگ سفید در برابر تماشاگران به اجرا درمی‌آید. منبع نوری در پشت صفحه است و عروسک‌گردانان عروسک‌های چوبی یا کاغذی را بین منبع نوری و چسبیده به صفحه نمایش بازی می‌دهند. موضوع این نمایش ها داستان‌های اساطیر و خدایان هند باستان ملهم از کتب «رامایانا» و «مهابهاراتا» است.

قربانی در ادامه بحث به  ضرورت اصلی شیوه تصویرپردازی این انیمیشن ملهم از نمایش wayang  پرداخت و گفت: ریشه را باید در مبحث تماتیک داستان جست و آن در۲ نکته خلاصه می‌شود: اول این‌که تلخی و سیاهی جهان داستان با این نوع تصویرگری هم‌خوان است و دوم این‌که داستان انیمیشن نیز همچون داستان‌های نمایش عروسکی رویکردی اساطیری دارد. وی  همچنین علل شیوه تصویرپردازی این انیمیشن که از شیوه سایه و ضدنور استفاده کرده را مورد بحث و بررسی قرار داد.

لازم به ذکر است، جلسات پخش و نقد فیلم کوتاه در قالب پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان تبریز شنبه‌ها ساعت ۱۸ در سالن سینما تک مجتمع سینمایی تبریز برگزار می‌شود.

 

 

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *