جستجو

 

پوریا کاکاوند بر این اعتقاد است که جشنوار فیلم کوتاه تهران به فیلم‌ها اعتبار می‌بخشد و قابلیت مرجع شدن پیدا کرده است، به گونه‌ای که بر اساس برگزیدگان آن می‌توان سریع‌تر با آثار قابل اعتنا آشنا شد.

به گزارش ستاد خبری سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، پوریا کاکاوند بنده جایزه بهترین دستاورد فنی برای فیلم‌نامه «روشویی» از سی‌و‌دومین دوره این رویداد، به «مهر» گفت: خوشبختانه دو جشنواره فیلم کوتاه شریف و کاردرست به نام‌های فیلم کوتاه تهران و نهال برگزار می‌شوند که در این سال‌ها نقش مهمی در این مدیوم داشته‌اند، باقی جشنواره‌ها غالبا موضوعی هستند و کاربرد چندانی ندارند. به این منظور که در این دو رویداد خاص، جشنواره به فیلم‌ها اعتبار می‌بخشد در صورتی که در جشنواره‌های دیگر، فیلم است که اعتبار جشنواره را بالا می‌برد.

وی اشاره کرد: من از سال ۸۶ جشنواره فیلم کوتاه را پیگیری می‌کنم و معتقدم که در این روند چند ساله اتفاقات خوبی برای فیلم‌سازان ما رقم خورده است و در نتیجه در دنیا خوب دیده شده‌ایم. به نظر من درصد زیادی از این نتیجه به خاطر جشنواره فیلم کوتاه تهران است که در معرفی آثار خوب عمل کرده و فیلم‌های کوتاه را در جامعه هنری ما شناسانده است.

کاکاوند تصریح کرد: به جد می‌توان گفت که جشنواره قابلیت مرجع شدن پیدا کرده و بر اساس فیلم‌های برگزیده آن می‌توان سریع‌تر با آثار قابل اعتنا آشنا شد.

نویسنده «روشویی» درباره بحث حمایت از فیلم کوتاه بیان کرد: اگر واقع بین باشیم باید از خودمان بپرسیم اگر سرمایه داشته باشم روی فیلم کوتاه می‌گذارم یا نه؟ در حال حاضر ما شرایط‌مان شبیه هیچ کجای دنیا نیست اثری که ساخته می‌شود ممکن است اکران نشود و پولی در نیاورد. ارزش ریالی جایزه‌ها هم در بخش ملی بسیار کم است و شانسی برای اینکه این جایزه هزینه فیلم بعدی را تامین کند وجود ندارد. با این جایزه‌ها نمی‌توان به تامین بودجه برای فیلم بعدی دل بست مگر این‌که فیلم به جشنواره‌های دیگر برود.

وی در ادامه عنوان کرد: طی این سال‌ها گاهی از بخش دولتی و گاهی از بخش خصوصی توقع حمایت داشتیم. به طور کل ما آدم‌های صفر و صد هستیم. یک زمانی فقط می‌گفتیم دولت باید حمایت کند حالا همه از بخش خصوصی توقع دارند وارد میدان شود.  جالب این‌که امروزه از نظر برخی افراد تامین بودجه از طرف دولت یعنی تو یک آدم درون سیستم هستی و این حرف‌های سطحی و حاشیه‌ای باعث شده ما گاهی وقت‌ها از متن دور شویم. همه‌جای دنیا یک سری نهادهای اصلی مثل شهرداری و وزارت فرهنگ وجود دارند که وظیفه‌شان حمایت از هنرمندان و فیلم‌سازان است و مثل ما تا این حد درگیر حواشی نیستند. کاکاوند همچنین بیان کرد: ماجرایی در فیلم کوتاه وجود دارد که فکر می‌کنند این مدیوم مختص آدم‌های زیر ۲۷سال است. این ایده از کارگردانانی بیرون آمده که تا این سن فیلم کوتاه ساختند و بعد از ساخت فیلم بلند از فیلم کوتاه دست کشیدند. من کتمان نمی‌کنم که فیلم کوتاه پیش‌نیاز خوبی برای فیلم بلند است اما این دو کاملا متفاوت از یکدیگر هستند. مگر کسی که رمان می‌نویسد حتما قبلش داستان کوتاه می‌نوشته است؟

وی توضیح داد: یکی از مهم‌ترین دلایلی که نام فیلم‌سازان قابل اعتنا را کمتر در بخش برنده‌ها می‌بینیم این است که به عنوان مثال اگر شهرام مکری فیلم کوتاه بسازد داوران از او می‌خواهند فیلمش را از بخش مسابقه دربیاورد زیرا این تصور به غلط وجود دارد که اگر نام فیلم‌سازان مطرح میان شرکت‌کنندگان باشد شانس جایزه گرفتن جوانان کم می‌شود. اتفاقا جشنواره باید به فیلم‌سازانی چون امیرشهاب رضویان، شهرام مُکری، بهرام توکلی، رضا میرکریمی و … سفارش تولید فیلم کوتاه بدهد بلکه از این راه این موضوع که فیلم بلند ساختن هیچ ربطی به فیلم کوتاه خوب ساختن ندارد و این دو با هم متفاوتند، نهادینه شود.

کاکاوند ادامه داد: متاسفانه در نگاه کلی ما با فیلم کوتاه درست برخورد نمی‌کنیم. احساس می‌کنیم باید نام‌های بزرگ را کنار میدان بگذاریم تا جوان‌تر‌ها دیده شوند؛ در صورتی که جوانان باید در همین رویدادهای مهم، بزرگان سینما را ببینند و از آن‌ها در ساخت فیلم کوتاه بعدی‌شان یاد بگیرند.

این فیلمنامه نویس که تولید فیلم بلند را در کارنامه خود دارد، اشاره کرد: من به عنوان کسی که تولید فیلم سینمایی بلند را آغاز کرده‌ام قول می‌دهم از مدیوم فیلم کوتاه کناره نگیرم و هر زمان که ایده‌ای برای این سینما داشتم آن را جلوی دوربین ببرم. زمان می‌برد تا یاد بگیریم کار کوتاه و بلند دو گونه مجزای سینما هستند. اگر مجید بزرگر و بهرام توکلی بیایند و فیلم کوتاه بسازند و هر سال در جشنواره حاضر شوند این ذهنیت تغییر می‌کند که فیلم کوتاه تنها مقدمه‌ای برای سینمای بلند است. الان همه فکر می‌کنند بچه‌ها هستند که فیلم کوتاه می‌سازند و سینمایی بلند ساختن را نشانه پیشرفت می‌دانند.

سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه سال‌جاری برابر با ۱۷ تا ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *