جستجو
در نشست ژنریک مطرح شد:

نشست نقد و‌ بررسی بسته فیلم کوتاه «ژنریک، 6 فیلم، 6 نگاه» با حضور علی توکلی و محمد آهنگر، کارگردان‌های فیلم‌های کوتاه «کبود» و «امروز جمعه است» با میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، شامگاه چهارشنبه 10 اسفندماه 1401، نشست تخصصی «ژنریک، 6 فیلم، 6 نگاه» به همت انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر اصفهان، گروه سینمایی «هنروتجربه» و دفتر تخصصی سینمای شهرداری اصفهان با اکران 6 فیلم کوتاه «کبود»، «پرتاب ناگهانی یک فیل»، «خنده بی دلیل گوزنها»، «جان داد»، «امروز جمعه»، «کپسول» که این روزها در سینماهای سراسر کشور گروه سینمایی «هنروتجربه» در حال اکران هستند، با حضور کارگردان‌های فیلم‌های «کبود» و «امروز جمعه است» در سالن «زنده رود» پردیس سینمایی «ساحل» اصفهان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، محمد بزرگ، مجری کارشناس این برنامه با بیان جمله‌ای از ریک آلتمن مبنی بر اینکه «هر آنچه که از ژانر استخراج می‌شود و بتواند روی یک فیلم ارائه شود، آن مقوله را به یک امر ژنریک بدل می‌کند» اظهار کرد: سعی می‌کنیم در این نشست بحث ژانر در فیلم کوتاه و اینکه چقدر این مبحث در فیلم کوتاه ما رعایت شده است، بپردازیم.

علی توکلی کارگردان فیلم کوتاه «کبود» درباره ژانر در فیلم کوتاه بیان کرد: زمانی که شما فیلمی در حوزه ژانر می‌سازید، کمکی که سینمای ژانر به شما می‌کند این است که یک متری برای ارزیابی به شما می‌دهد، برای مثال اگر فیلمی در ژانر کمدی ساخته شود، باید در سینما از مخاطب خنده بگیرد و در صورتی که چنین کارکردی نداشته باشد، می‌توان با قطعیت گفت که این فیلم موفق عمل نکرده است.

وی با بیان اینکه کارگردانان اگر خارج از چارچوب ژانر کاری بسازند، گرفتن مچ آن‌ها سخت است، افزود: چرا که این کارگردانان در مواجهه با منتقدان از جهان شخصی و سلیقه خود سخن می‌گویند، البته این مساله برای کارگردانان خبره است، نه کارگردانی که در ابتدای راه است.

کارگردان فیلم کوتاه «کبود» ابراز کرد: سینمای ژانر سبب پرورش کارگردان‌های باتجربه و کاربلدتری می‌شود، منظور کارگردانانی است که بتوانند لحظات مهیج و موقعیت‌های کمدی، موزیکال و موارد دیگر را خلق کنند، چرا که در ژانر از یک نقطه داستان متوقف می‌شود و منظر نمایشی آغاز می‌شود و از این رو خلق منظر نمایشی بسیار دارای اهمیت است و این کار هر فیلم‌سازی نیست.

وی ادامه داد: سینمای ژانر امکان بیرون آمدن از جاذبه واقع‌گرایی در سینما را به ما می‌دهد؛ شما اگر به سینمای ایران را توجه کرده باشید، خواهید دید که سال‌هاست بیانی در سینما غالب شده و آن هم «واقع گرایی» به شکل شدید است؛ این مساله در ژانرها هم نفوذ کرده و ما این مساله را در فیلم‌های تاریخی، سریال‌سازی و حتی نماهنگ‌سازی هم شاهد هستیم.

کارگردان فیلم کوتاه «کبود» با بیان اینکه واقع گرایی در سینما می‌تواند یک بخشی از سینما باشد، اما اینکه همه سینما در خدمت واقع‌گرایی افراطی باشد، می تواند جادوی سینما و فرآیند مسخ شدن در سینما و تخیل را به خطر بیاندازد، گفت: ژانر به شما این کمک را می‌کند که از چاله واقع‌گرایی فرار کنید و نترسید که لنز دوربین‌تان را از همسطحی با چشم بازیگر خارج کنید.

توکلی در پایان تاکید کرد: سینمای ژانر وضعیت متناقض‌نما در برابر کارگردان می‌گذارد و او را محدود می‌کند چرا که هر ژانری یک ویژگی‌های نمایی مشخصی دارد، برای مثال در فیلم‌های غرب وحشی نماد اسب، اسلحه کمری، دوئل، بیابان، خانه‌های چوبی و… ثابت است و از همان ابتدا ژانر خود را به مخاطب نشان می‌دهد اما محدودیتی که ایجاد می‌کند این است که دیگر کارگردان نمی‌تواند خارج از قواعد آن ژانر حرکت کند یا بخواهد با توجیه فرار از کلیشه‌ها از این قواعد خروج کند.

در ادامه محمد آهنگر کارگردان فیلم کوتاه «امروز جمعه است» اظهار کرد: ژانرهای مختلف و تجربه آن‌ها این قابلیت را به کارگردان می‌دهد که در یک الگو نمانید. سینمای کوتاه فرصت مناسبی است که کارگردان ژانرهای گوناگون را تجربه کند و این مساله به دلیل هزینه‌های کمتر فیلم کوتاه است که جسارت بیشتری به کارگردان می‌دهد.

علاقه‌مندان می‌توانند بسته فیلم کوتاه «ژنریک، 6 فیلم، 6 نگاه» را در اکران‌های تخصصی گروه سینمایی هنروتجربه، در سالنهای سینمایی سراسر کشور تماشا کنند.

از لینک زیر می‌توانید بلیت تهیه کنید.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *