جستجو

تصاویر متحرک، با هر میزان از حفظ و مراقبت فیزیکی ، در برابر آسیب های ناشی از گذشت زمان و محیط اطراف مصون نیستند.بدیهی است که شرایط نامناسب نگهداری باعث تسریع روند فرسودگی تصاویر متحرک می¬شود و گاه به نابودی مطلق آن¬ها می¬انجامد.
به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی؛ فیلمخانه ملی ایران در مدت سه دهه گذشته ، با بهره گیری از تمام توان و دانش فنی متخصصان تلاش کرده است از وارد آمدن هر گونه خسارت به آثار دیداری و شنیداری این گنجینه ملی جلوگیری کند ،و نما به نما و صحنه به صحنه این فیلم¬ها را برای استفاده آیندگان از دستبرد زمان و زمانه مصون و محفوظ نگه دارد.
آن‌ها که از دور یا نزدیک فعالیت‌های فیلمخانۀ ملی ایران در سه دهۀ گذشته را دنبال کرده‌اند، و به وظایف آن آشنایی دارند می‌دانند که بر حسب برنامه، در هردوره‌ای موضوعی مهم در صدر برنامه‌ها و اولویت‌های این میراث‌دار اسناد دیداری و شنیداری کشور قرار داشته است : روزی ساماندهی مخزن‌های آشفتۀ انباشته از فیلم، روزی دیگر جست‌وجو برای یافتن حلقه‌ها و تصاویر گم‌شده، روزی در پی یافتن پوسترها و عکس‌ها و اسنادی که دستخوش تاراج ایام شده بودند، و روز و روزهایی دیگر برای ترمیم و مرمت نما به نمای فیلم‌ها و تک‌تک عکس‌ها و پوسترها و اسناد باقی‌مانده تاریخ سینما، و البته آن‌چه دراین میان هیچ‌گاه فراموش نشده تلاش برای فراهم‌کردن مناسب‌ترین شرایط مطلوبِ محیطی، ایمن‌سازی و تأمین استانداردهای لازم برای افزایش طول عمر آثار این گنجینۀ ملی بوده است.
چند صباحی است ، فیلم‌هایی که به‌طرز معجزه‌آسایی از گذر ایام و تباهیِ شیمیایی نجات پیدا کرده‌اند با به¬کارگیری فن‌آوری‌های دیجیتال و دانش فنی متخصصان ایرانی با‌چنان کیفیتی ترمیم و احیا می‌شوند که شگفتی همگان را برانگیخته‌است. واقعیت این است که اگر چه مرمت و بازیابی فیلم‌ها، به تنهایی، ضامن حیات ابدی یک فیلم نیست؛ اما بی‌تردید از امکانات نجات ¬بخش، بسیار مهم و ارزنده در امر حفظ و نگه‌داری آثار سمعی و بصری محسوب می‌شود.
به این نکته باید اذعان داشت که ابداع هر دانش فنی (از جمله فرآیند اصلاح و مرمت فیلم و آثار تصویری) فرزند زمانه و دورۀ تاریخی خویش است و نه فقط از امکانات و محدودیت‌های فن‌آوری‌های روز تأثیر می‌پذیرد، بلکه متأثر از تعبیر و تفسیر و دیدگاه‌های کسانی است که در هر دوره¬ای اصلاح و مرمت فیلم‌ها به دست توانای آن‌ها سپرده می‌شود. به همین دلیل است که حکایت اصلاح و مرمت هر فیلم، حکایتِ آدم‌ها و عشق و شور و فهم آن‌ها نسبت به فیلم‌ها ومیراث ملی است.
فیلمخانه ملی ایران ،پس از برنامه¬ریزی طولانی مدت ، از چند سال قبل با ترمیم و احیای فیلم¬های “اون-شب که بارون اومد” و “گاو” قدم در این راه سخت و دشوار گذاشت، وبا فیلم¬های “باد صبا” این راه را ادامه داد.با نمایش عمومی این فیلم¬ها در مراسم ، جشن¬ها و جشنواره¬های داخلی و خارجی گزارش¬های مفصلی درباره شیوه و روند بازسازی و مرمت دیجیتال این فیلم¬ها در مطبوعات و سایت¬های فرهنگی و هنری منعکس شده است.
روند بازسازی و مرمت تعداد دیگری از فیلم¬های مهم تاریخ سینمای ایران، اگرچه به کندی، اما همچنان ادامه دارد.”برای آزادی”(بلندترین فیلم مستند حسین ترابی)یکی دیگر از این فیلم¬ها است که سند ارزشمندی از وقایع روزهای انقلاب محسوب می¬شود.

فیلمخانه ملی ایران
۲۱شهریور ۱۳۹۵

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *