جستجو
در کارگاه پیچینگ مطرح شد؛

کارگاه پیچینگ فیلم اولی‌های سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران عصر چهارشنبه ۲۷ مهر  ۱۹:۳۰ در سالن ۸ پردیس سینمایی ملت با حضور سیامک سلیمانی برگزار شد.

 

به گزارش ستاد خبری سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، سیامک سلیمانی در ابتدا گفت: باید در جلسات پیچینگ بتوانید طرح خود را به درستی ارایه بدهید مثلا اگر به این جلسه بیاید و در معرفی طرح خود بگویید فیلم من درباره یک زن خیابانی است که در طی یک شب با آشنایی با فردی مومن، به زندگی سالم برمی‌گردد بلافاصله رد می‌شوید و تهیه‌کننده را از دست می‌دهید، پس باید طرح‌ها و برنامه‌های جذابی برای این موضوع داشته باشید. من تهیه‌کننده این طرح را این دلیل رد نمی‌کنم که با اصل ماجرا مخالفم بلکه به این دلیل رد می‌کنم که این موضوع میلیون‌ها بار در ذهن من تکرار شده، ضمن اینکه گل‌درشت است و شخصیت پردازی هم در دل خود ندارد، در چنین قصه‌ای شما تنها دو تیپ دارید، پس هیچ چیزی ایده شما را برای من جذاب نمی‌کند‌. در بحث خبر اصطلاحی وجود دارد که می‌گوید «سگی پای مرد را گاز گرفت» خبر نیست بلکه اینکه «مردی یک سگ را گاز می‌گیرد» خبر است. پس باید طرح‌تان جذابیت داشته باشد.

وی افزود: در حوزه آسیب‌های اجتماعی از این مثال‌ها زیاد است اما اگر کمی تجربه زیسته و تجربه مشاهداتی و مطالعاتی شما زیاد باشد قید این چیزها را می‌زنید. ما ۳۶ وضعیت کلی نمایشی داریم و همه داستان‌ها تا به حال گفته شده‌اند اما چه چیزی اینها را از هم متفاوت می‌کند؟ زاویه‌ای که شما به آن داستان نگاه می‌کنید. تقریبا همه فیلم‌هایی که دوست داشته‌ایم و به دیگران توصیه کرده‌ایم آثاری بوده‌اند که موضوع آنها پیش از این گفته شده است اما صاحبان چنین فیلم‌هایی از زوایای متفاوتی به همان موضوع پرداخته‌اند. مثلا در حوزه انتقام “گانگیرل”، “اولدبوی” در ذهن‌ها ماندگار شده چون شکل روایت و نوع قصه کردن آن‌ها  متفاوت است. توجه داشته باشید که زاویه دید هم خیلی مهم است، وقتی در جایی فکر می‌کنید سوژه خیلی تکراری است، زاویه نگاه خود را عوض کنید مثلاً داستان هابیل و قابیل را این‌بار از دید قابیل ببینید، این همان نوآوری‌ای است که تهیه‌کننده‌ها تشنه‌اش هستند. سواد، دانش و عمق گرچه کمک کننده هستند اما تضمین کننده نیستند اینجا ایده و هوش اجرایی به شما کمک می‌کند.

او اظهار کرد: بحث امکان‌سنجی هم مهم است، زمانی هست که درباره چیزی مثل حضور خانم‌ها در استادیوم‌ها می‌خواهیم فیلم بسازیم اگر بپرسید این موضوع امکانپذیر است؟ می‌گویم بله این موضوع امکان ساخت دارد به شرطی که  بتوانید آن را با رویکردی غیر رادیکال بسازید اما برخی مسایل در حوزه موضوعات امنیتی تعریف می‌شوند مثلا در یک دوره‌ای ممنوعیت رسمی درباره ساخت هواپیمایی اوکراینی داشتیم یا مثلا الان رویکر انجمن سینمای جوان ایران  این است که از آثار عدالت اجتماعی و آثاری که رنگ و بوی سیاسی دارند، حمایت کند البته این به معنای آن نیست که آن فیلم‌ها را رادیکال بسازید. در اینجا توجه داشته باشید که در مرحله اول مخاطب هدف مهم است مثلا باید بدانید که برای طرح چنین موضوعاتی با اوج و حوزه هنری نمی‌توانید کار کنید.

سلیمانی درباره موضوعاتی مانند خیانت هم توضیح داد: درباره این موضوع دو عامل بازدارنده وجود دارد؛ وقتی داریم درباره موضوعاتی مثل خیانت حرف می‌زنیم باید بدانیم که در این حوزه آثاری زیادی ساخته شده پس چه در مرحله مجوز و چه یافتن سرمایه احتمال کمی کارتان سخت می‌شود مگر اینکه واقعا زاویه نگاه‌تان فرق داشته باشد. از سوی دیگر این موضوع را هم بدانید که شما قطعا با بودجه دولتی نمی‌توانید چنین فیلم‌هایی بسازید یا دست کم محدودیت زیاد خواهید داشت و حتی جاهایی از فیلم شما را  تغییر خواهد داد پیشنهاد می‌کنم برای کار کردن با سیستم ایده‌هایی داشته باشید که بشود کار کرد چون پول گرفتن از سیستم خودش یک هنر است. پس هنر اینکه «از من پول بگیر و فیلم بساز» را پیدا کنید بعد که فیلم دومتان را ساختید خودتان را آنگونه که می‌خواهید پرزنت کنید چون ابتدا باید فیلمساز شوید، بعد خود را تثبیت کنید و به راه‌تان ادامه بدهید آنگاه برای ساخت فیلم‌هایی که نهاد دولتی پول نمی‌دهد می‌توانید از دیگرانی بودجه جور کنید.

 

وی در بخش دیگر از صحبت‌های خود گفت: باید هنر این را که شبیه دیگران نباشیم، کسب کنیم اما بدانید که متفاوت بودن لزوما شما را واجد ارزش نمی‌کند بلکه باعث می‌شود جایی به یکباره توجه‌ها به شما جلب شود، پس چه در پیدا کردن سوژه، چه نگاه کردن به سوژه و چه در بخش ارایه، خودتان را بالا بکشید.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *