جستجو

پاتوق فیلم کوتاه تبریز با نقد و بررسی فیلم کوتاه داستانی  باجه تلفن به کارگردانی« آنتونیو مرکورو» در تبریز برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران،  پاتوق فیلم کوتاه تبریز و نشست نقد و بررسی فیلم باجه تلفن ساخته آنتونیو مرکورو محصول ۱۹۷۲ اسپانیا ،شنبه یکم مهرماه در سالن سینماتک مجتمع سینمایی تبریز برگزار شد.

در ابتدای نشست و پیش از پخش فیلم «رشید قربانی» مدرس جلسه در مورد انواع رویکردهای نقد ادبی توضیح مختصری داد و گفت:  برای نقد هر اثر بهتر است تا شیوه نقدی که با مباحث فرمی و تماتیک اثر قرابت بیشتری دارد، مورد استفاده قرار گیرد. در مورد فیلم کوتاه باجه تلفن ، شیوه نقد تاریخی رویکرد راهگشایی‌‌ست. او افزود: در این رویکرد شناخت زمان-مکان ساخت فیلم برای شناخت جهان فیلم به شدت نیاز است؛  باید در نظر داشت که این فیلم در دوران حکومت دیکتاتور نظامی اسپانیا ژنرال فرانکو ساخته شده است و دارای ویژگی‌های روایی و شماتیک آثاری است که با مسئله سانسور در حکومت‌های توتالیتر مواجه اند.

قربانی پس از پخش فیلم  ودر ادامه صحبت های خود بیان کرد: مطلوب است برای برقراری بین جهان درونی فیلم و جهانی که فیلم در آن ساخته شده است از عناصر فرمی فیلم مدد جست . برای مثال در یک سوم ابتدای فیلم کارگردان تلاش کرده است برای به تصویر کشیدن ساخت باجه تلفن در محل زندگی شخصیت اصلی و سپس در دام افتادن وی در باجه از پلان‌های بلند با حرکت نرم، سیال و بدون قطع استفاده کند. در تئوری‌های پایه سینمایی به این رویکرد تصویری رویکرد عمق میدان گفته می ‌شود که «آندره بازن» نظریه‌پرداز سینمایی مبدع و مروج این زیبایی‌شناسی تصویر سینمایی است.

وی افزود:  بازن در نوشته‌هایش (که در کتابی تحت عنوان سینما چیست؟ گردآوری شده) تاکید می‌کند که نشان دادن یه کنش نمایشی در یک پلان و بدون قطع موجب واقع‌گرایی و باورپذیری هر چه بیشتر خواهد شد. نتیجه می‌گیریم که کارگردان با این رویکرد درپی این است که داستان فیلم را که در ژانر تخیلی می‌گنجد در ذهن مخاطبش واقعگرایانه‌تر نشان دهد. این رویکرد باعث می‌شود که ابهاماتی که در روایت فیلم برای فرار از تیغ سانسور دستگاه حکومت وقت مبهم باقی مانده‌اند، کمتر به چشم آیند.

جلسات نمایش و نقد فیلم کوتاه در قالب پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان تبریز، شنبه ها ساعت ۱۸ در سالن سینما تک این شهر برگزار می‌شود.

 

 

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *