جستجو

ساسان عادلی مدیر انجمن سینمای جوانان لاهیجان گفت: دفتر لاهیجان  امسال وارد سی و پنجمین سال فعالیت خود شده است و ما افتخار می‌کنیم که یکی از با سابقه‌ترین دفاتر کشور در برگزاری پاتوق‌های فیلم کوتاه هستیم. پاتوق فیلم کوتاه لاهیجان در بیش از سه  دهه  فعالیت خود به‌صورت خودجوش و به‌همت علاقه‌مندان جدی سینما در این دفتر تشکیل شد که همیشه شاهد استقبال فیلمسازان و اعضای آن دفتر بوده و هست.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از پایگاه خبری تحلیلی تیتر ما، ساسان عادلی گفت: از اواسط دهه شصت و اوایل دهه هفتاد با ساخت و تولید بیش از نود فیلم کوتاه هشت میلی متری در انجمن سینمای جوانان لاهیجان توسط فیلمسازان جوان و فعال این دفتر، ضرورت  برگزاری جلسات و برنامه‌هایی برای نمایش آثار تولیدی این دفتر و جلسات نقد و بررسی این فیلم‌ها به‌شدت احساس می‌شد. خوشبختانه  محمود تابنده مدیر وقت انجمن سینمای جوانان لاهیجان  با عنایت به اهمیت این موضوع اقدام به راه‌اندازی جلسات نقد و بررسی فیلم نمود که زیر نظر فرهاد ربیعی معاون وقت انجمن سینمای جوانان لاهیجان برگزار می‌شد و جمعی از سایر فیلمسازان و اعضای پرتلاش آن دوره از دست اندرکاران برگزاری هفتگی این آثار بودند. در این جلسات همچنین آثار برگزیده فیلم کوتاه کشور و جهان و نیز فیلم‌های سینمایی مطرح تاریخ سینمای ایران و جهان به نمایش درآمده و مورد نقد و  بررسی قرار می گرفت.

عادلی افزود: در ابتدای دهه هفتاد با ورود دوربین‌های تصویربرداری وی اچ اس و سپس اس  وی اچ اس و فرا گیر شدن امکانات فیلمسازی و راحت‌تر شدن فرایند روند تولیدات فیلم کوتاه، فیلم‌های کوتاه بسیاری در  انجمن سینمای جوانان لاهیجان تولید شد و نسل جدیدی از فیلمسازان فیلم کوتاه دراین دفتر وارد فعالیت شدند و به تبع آن هم لزوم برگزاری جلسات پاتوق فیلم کوتاه و کانون فیلم و هفته های فیلم و عکس در این دفتر احساس می‌شد. در ابتدای دهه هفتاد اولین هفته فیلم و عکس لاهیجان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با استقبال بسیار فوق العاده علاقه‌مندان به سینما و فیلمسازان و عکاسان این دفتر برگزار شد و آثار متعدد این دفتر در قالب‌های هشت میلی متری و  وی اچ اس در معرض دید علاقه‌مندان به سینما قرار گرفت.

مدیر دفتر لاهیجان در ادامه گفت: از اواخر دهه هفتاد به پیشنهاد محمود تابنده مدیر وقت انجمن سینمای جوانان لاهیجان کارگاه فیلم و فیلمنامه کوتاه لاهیجان  را راه اندازی نمودم که به‌صورت هفتگی در روزهای چهارشنبه هر هفته در سالن جمع و جور و کوچکی که در مکان قبلی این دفتر در انتهای محله پردسر لاهیجان قرار داشت ،این جلسات برگزار می گردید که بسیار مورد استقبال اعضای این دفتر قرار گرفته بود و هر هفته شاهد قرائت فیلمنامه‌های کوتاه متعدد و نمایش و نقد و بررسی فیلم‌های کوتاه دفتر با حضور فیلمسازان و اعضای فعال دفتر و اکران آثار شاخص فیلم‌های کوتاه داخلی و خارجی بودیم که بسیار تاثیر خوب و قابل توجه‌ای در بالا بردن دانش و سواد فیلمسازان فعال شرق گیلان گذاشت. همزمان با برگزاری این جلسات  و با پیشنهاد مدیر وقت انجمن سینمای جوان لاهیجان اقدام به تشکیل دوره جدید کانون فیلم لاهیجان نمودیم که هر هفته روزهای سه شنبه برگزار می‌شد و بهترین آثار سینمایی ایران و جهان مورد نقد و بررسی قرار می‌گرفت. کمی بعد و با پیشنهاد محمد حسن‌پور رئیس وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنگرود کانون فیلم لنگرود را  نیز راه اندازی نمودم که با استقبال بسیار خوب هنرمندان و هنردوستان فرهیخته شهر لنگرود مواجه گردید که بعدها حمید پروانه فیلمساز و هنرمند فعال لنگرودی مسئولیت این برنامه هفتگی را تا سالهای متمادی برعهده داشتند.

ساسان عادلی در ادامه با اشاره به اینکه از اواسط دهه هشتاد و در زمان مدیریت علی ارکیان مدیر وقت انجمن سینمای جوانان لاهیجان  نیز جلسات هفتگی نمایش و نقد و بررسی فیلم‌های کوتاه شاخص ایرانی و خارجی به‌صورت مرتب و منظم ادامه یافت افزود: از جمله برنامه‌های موفق و درخور این دوران می‌توان به نمایش و نقد و بررسی تمامی فیلم‌های کوتاه و بلند عباس کیارستمی فیلمساز نام آور سینمای کشورمان بود، که با استقبال بسیار خوبی از طرف علاقه‌مندان به سینما در شرق گیلان مواجه شد و مقدمه‌ای شد بر حضور عباس کیارستمی در لاهیجان در دی‌ماه 1384 و 1385  برای برگزاری دو ورک شاپ فیلمسازی با موضوع چای که طی  یکی از جذاب‌ترین و بهترین ورک شاپ‌های سه دهه اخیر استان  گیلان در لاهیجان را شاهد بودیم که هنوز هم پس از گذشت بیش از پانزده سال در یادها باقی مانده است. در همین ایام نمایش و نقد و بررسی تمامی آثار فرهاد مهرانفر شاخص‌ترین فیلمساز حال حاضر استان گیلان در لاهیجان و در نهایت ورک شاپ فیلمسازی با حضور این کارگردان نام آور کشور از دیگر اتفاقات قابل توجه این دهه است. نمایش و نقد و بررسی بهترین فیلم‌های مستند و داستانی  انیمیشن و تجربی باعث شد که نسل جدیدی از فیلمسازان خلاق و با استعداد و موفق در این دفتر پرورش یابند.

ساسان عادلی با بیان اینکه  از ابتدای دهه نود مسئولیت دفتر لاهیجان بر عهده وی بوده گفت:  همواره تلاش کرده‌ایم زحماتی که دو دهه توسط مدیران وقت این دفتر در پیش گرفته شده بود ادامه یابد و  کارگاه‌های فیلم و فیلم کوتاه لاهیجان از اواسط دهه نود به پاتوق فیلم و فیلمنامه کوتاه تغییر نام یافت و از ابتدای دهه نود کانون عکس لاهیجان هم با حضور جمعی از پیشکسوتان انجمن سینمای جوانان لاهیجان، عکاسان و علاقه‌مندان به عکاسی شروع به فعالیت نمود که تاکنون بیش از صد و سی و پنج جلسه برگزار شده‌ است که همواره ما شاهد استقبال خوب و شایسته‌ای از طرف  ایشان بوده‌ایم. از اوایل سال 1398پاتوق فیلم و فیلمنامه کوتاه لاهیجان (کارگاه فیلم و فیلمنامه لاهیجان به چهارشنبه های فیلم کوتاه لاهیجان تغییر نام پیدا کرده است. برنامه‌ای که از سال 1379  تاکنون بیش ازهفتصد جلسه برگزار گردیده است. در کنار این برنامه به‌همت معاونت تولید انجمن سینمای جوانان ایران پکیجی از فیلم‌های کوتاه مطرح ایران و جهان در دسترس دفاتر قرار گرفته که با عنوان سینما آینده شناخته می‌شود و انجمن سینمای جوانان لاهیجان تاکنون بیش از هفتاد جلسه از این برنامه را در شهرهای لاهیجان، لنگرود، آستانه اشرفیه، رودسر ،بندر کیاشهر برگزار کرده‌ است. و آثار پس از نمایش مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌اند. قابل ذکر است که اکنون بیش از سیصد فیلم کوتاه مطرح داخلی و خارجی در جلسات سینما آینده در این سه سال اخیر به‌نمایش در آمده است. عادلی در پایان اظهار امیدواری کرد که انجمن سینمای جوانان ایران سری جدیدی از فیلم‌های کوتاه ایرانی و خارجی را جهت نمایش و نقد و بررسی در اختیار دفاتر قرار دهد.

 

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *