جستجو

کاوه سجادی حسینی گفت: با فیلم های خوبی که امسال در داوری جشنواره فیلم کوتاه تهران دیدم، انگیزه پیدا کردم تا دوباره فیلم کوتاه بسازم.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، اولین نشست از سلسله نشست های بررسی آثار مسابقه ملی داستانی و تجربی در اولین روز از سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران  با حضور هیات داوران فیلم کوتاه تهران در جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد. در این نشست که با استقبال علاقه مندان همراه بود علی عسگری، آزاد محمدی، عاطفه خادم الرضا، کاوه سجادی‌حسینی و میثم صمدی به عنوان اعضای هیات داوران ایسفا حضور داشتند.

سجادی حسینی: انگیزه پیدا کردم دوباره فیلم کوتاه بسازم

در ابتدای این نشست کاوه سجادی حسینی به عنوان اولین سخنران با اشاره به تجربه داوری خود در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: خوشبختانه از ابتدا تیم خوبی برای داوری انتخاب شده بود که  چیدمان درستی داشت. با وجود زمان محدود، در سه مرحله فیلم ها را دیدیم. برای دیدن فیلم ها  تیتراژها را نا دیده می گرفتیم و فقط خود فیلم را مدنظر قرار می دادیم. به جزییات دقت می کردیم و انتخاب هایمان را بر این معیار صرف که فقط فیلمی ایده خوبی دارد یا کارگردانی اش خوب است، قرار ندادیم.

وی ادامه داد: معتقدم سلیقه در داوری حاکم است. با وجود اینکه ما هفت نفر سلیقه های نزدیکی در داوری داشتیم اما نگاه کلی را برای انتخاب فیلم ها در نظر گرفتیم. فیلم های خوب در این میان خودی نشان دادند تا در نهایت از میان  ٨۶ فیلم،  ١۵ فیلم را نامزد کردیم.

این داور ایسفا در سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران ابراز امیدواری کرد: راستش با فیلم های خوبی که امسال در داوری جشنواره فیلم کوتاه تهران دیدم، انگیزه پیدا کردم تا دوباره فیلم کوتاه بسازم.

صمدی: فیلم های کوتاه امسال ما را با برآیند کلی از حرف‌های روز جامعه آشنا کرد

صمدی به عنوان یکی دیگر از داوران ایسفا با تاکید بر اهمیت تدوین در ساخت یک فیلم کوتاه  بیان کرد: با وجود اهمیت بالای تدوین در یک فیلم خوش ساخت کوتاه، اما برای من در داوری و انتخاب اینگونه نبود که فیلم ها را  با تعصب محض بر مسئله تدوین نگاه کنم.

این تدوینگر سینمای کوتاه افزود: مهم است که داور حتما خود از جامعه فیلم کوتاه باشد و یا با آن آشنایی کامل داشته باشد. متاسفانه مشکل ما با فیلم های سفارشی این بود که با وجود داشتن فرم خوب از محتوا تهی بودند. اکنون ما با دیدن این حجم از فیلم ها با برآیند کلی از حرف‌های روز جامعه آشنا شدیم.

خادم الرضا: ساختار فیلم ها نسبت به محتوایشان اولویت داشت 

در ادامه عاطفه خادم‌الرضا که سابقه ساخت فیلم‌های تجربی زیادی در کارنامه دارد، نظر خود را درباره فیلم های  به داوری گذاشته شده بیان و مطرح کرد: فیلم های امسال بسیار خوش ساخت بودند و از نظر ساختاری رشد خوبی داشتند، اما متاسفانه ایده های درخشان کمتری در بین آنها دیده می‌شد. البته فیلم هایی هم  بودند که ایده خوبی داشتند اما از نظر فرم خوب از کار در نیامده بودند.

این داور ایسفا با اشاره به محاسن داوری در جشنواره‌های بین المللی که تاکنون تجربه کرده است، گفت:  داوری فیلم کوتاه در جشنواره های مطرح دنیا مستلزم حضور فیزیکی داوران در کنار هم نیست، لزومی ندارد همه در یک مکان باشند و هر داور می تواند به صورت آنلاین هر فیلم را بینند. اما به نظرم گپ زدن داورها با هم بسیار مفید است چرا که ممکن است برخی نکات از دید یک داور پنهان بماند و از طریق مشاوره با داوران دیگر است که می تواند طرح و بررسی شود.

محمدی: ذهنیت‌های تازه فیلمسازان امسال مسیر جدیدی در فیلمسازی کوتاه باز می کند

محمدی هم در ادامه گفت: در کل فیلم هایی که دیدیم به لحاظ تکینیک و اجرایی نسبت به سال های گذشته خیلی بهتر بودند و جسارت رفتن به سمت سوژه های بکر بیشتردیده می شد. برای من صدای پای ذهنیت های جدید در این میان شنیده می شد که امیدوارم این ذهنیت های تازه بتوانند مسیر جدیدی در ساخت فیلم کوتاه باز کنند.

وی افزود: البته در این میان فیلم هایی هم بودند که ایده خوبی داشتند اما فیلمساز استراتژی غلطی برای ساخت آن پیدا کرده بود. برخی دیگر از فیلم ها هم که سفارشی بودند که معتقدم  لازمه ساخت فیلم سفارشی، گرفته شدن خلاقیت از فیلمساز است. در برخی از فیلم هایی که دیدیم هنوز نگاه کلیشه‌ای نسبت به سوژه جنگ وجود داشت. رویکرد و نگاه به جنگ خوب است اما حرکت بر روی خطوط کلیشه کار را خراب می کند.

این فیلمساز و داور ایسفا با انتقاد از ساخت برخی از فیلم های سفارشی در سینمای کوتاه، بیان کرد: ساخت فیلم سفارشی نباید فقط در جهت برطرف کردن مستقیم نیاز سفارش دهنده باشد . فیلمساز می‌تواند سفارش بگیرد اما مهم این است که او خود را تا چه حد در بند آن سفارش نگه دارد. اینکه به عنوان مولف بایستم تا ببینم فلان کمپانی چه رویکردی از من می خواهد و آن را اجرا کنم، بد است.

عسگری: ۳۳ فیلم کوتاه درباره جنگ و داعش بود

عسگری فیلمسازی که تجربه حضور در جشنواره هایی بین المللی مانند کن و ونیز را به واسطه ساخت فیلم های کوتاهش دارد، در ادامه گفت:  ابتدا که برای داوری آمده بودم، به نظرم می رسید که در نهایت دو یا سه فیلم خوب می توانم ببینم اما ما به انتخاب های بیشتری رسیدیم.

 وی افزود: سفارشی بودن یکی از معضلات فیلم هایی که دیدیم، بود. ٣٣ فیلم از ۸۶ فیلم درباره جنگ و یا داعش بود. مساله ای که به نظرم دغدغه امروز جامعه ما نیست.

سجادی حسینی در تکمیل صحبت های عسگری و انتقادش از سینمای سفارشی گفت: قضیه سفارشی بودن برگرفته از این امر است  که فیلمساز دنبال بودجه است و بودجه هم اصولا به چنین فیلمنامه هایی تعلق می گیرد. اگر جنگ دغدغه فیلمساز باشد و در ژانر حرکت کند، بسیار هم خوب است اما اگر صرفا سفارشی بسازد و در سیاه و سفید حرکت کند، فیلم شکست خورده است.

این فیلمساز سینمای کوتاه و بلند در پاسخ به پرسش مجری و کارشناس نشست مبنی بر اینکه «برای داوری فیلم های کوتاه حتما لازم است داور تجربه ساخت فیلم کوتاه در کارنامه خود داشته باشد؟» بیان کرد:  مهم تر این است با نگاهی که امروز دغدغه نسل جوان است آشنا باشی. کسی که فیلم بلند می‌سازد یا منتقد است یا درس سینما می دهد، هم می تواند داوری کند و فیلم کوتاه یا بلندش مهم نیست.

سجادی حسینی در پایان یاد آور شد: جایزه ایسفا به نظر فیلمسازان کوتاه مهم تر می آید زیرا تخصصی و تاییدی است از انجمنی که حمایت کننده فیلم کوتاه به طور مستقل است.

 

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *