جستجو
رضا دانش پژوه در گفتگو با ایرنا مطرح کرد:

رضا دانش پژوه کارگردان «آنجلینا» ضمن اشاره به موضوع مستند کوتاه خود که در بخش مسابقه ملی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور دارد، درباره بازخورد مخاطبان و نوع نگاه خود به جشنواره‌های سینمایی گفت.

 

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از ایرنا، رضا دانش پژوه طراح و کارگردان مستند کوتاه «آنجلینا» که در بخش مسابقه ملی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار سینمایی ایرنا عنوان کرد: داستان مستند کوتاه «آنجلینا» درباره دختری است که در یک روستا زندگی می‌کند و در یک زمان پنج خواستگار همزمان دارد، اما این مساله و جریان‌هایی که سر خواستگارهای او رقم می‌خورد، لایه اول فیلم است و من قصد داشتم به صورت نامحسوس درباره نوع نگاه و واکنش زنان‌های میان‌سال و یا سالخورده آن روستا در مواجهه با این مساله بپردازم، نکته توجه من هم بر سر حق انتخابی است که این دختر جوان برای انتخاب شریک زندگی خود در آن روستا دارد.

وی با بیان اینکه مقایسه حق انتخاب شخصیت اصلی داستان با زن‌هایی که در روزگار خودشان حق انتخابی نداشتند، افزود: در همه جای دنیا مرسوم است، دختری که دارای ویژگی‌های فردی خوبی مانند زیبایی چهره و… باشد، خواستگارهای بیشتر در مقایسه با دخترانی که ظاهر و شخصیت معمولی‌تری دارند، داشته باشد و قیاس من با نسل‌های قبلی این دختر که زن‌های روستا عملا حق انتخاب درستی برای شریک زندگی و آینده خود نداشتند، بیشتر از نظر مسائل عاطفی و احساسی است.

کارگردان مستند «آنجلینا» با تاکید بر اینکه سخاوت و مهربانی موروثی‌ترین ویژگی مردان روستانشین به ویژه مردمان حاضر در این مستند بوده است، عنوان کرد: معتقد هستم که برای نشان دادن یک روایت واقع بینانه از یک موضوع، نمی‌توان از اهرم فیلم داستانی بهره برد و مستند بهترین گزینه برای روایت داستانی مانند «آنجلینا» است، مستندی که واقعیت مردم روستا، نوع واکنش‌ها و احساسات مردم را به وضوح نمایش می‌دهد.

دانش پژوه درباره روند طی شده در تولید و پیش تولید این مستند کوتاه که در شهریور 1401 نسخه نهایی آن آماده شد، توضیح داد: «آنجلینا» پیش تولید سختی نداشت و مهم‌ترین مساله این بود که چشم‌ها و ناخودآگاه مردم روستا را در برابر دوربین فیلم‌برداری غیر احساس کنیم و برای همین مساله چند مرتبه‌ای برای ضبط‌های آزمایشی به محل روستا رفتیم تا حضور ما بین مردم عادی شود.

وی ادامه داد: این مستند در مناطق و روستاهای جنوبی شهرستان بویراحمد فیلم‌برداری شده است و فاصله آن با مرکز استان که شهر یاسوج است، بسیار زیاد است و تولید «آنجلینا» در دو بازه زمانی 5 و 7 روزه انجام شد.

دانش پژوه با بیان اینکه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» اولین جشنواره‌ای است که «آنجلینا» در آن حضور داشته است، عنوان کرد: «آنجلینا» در اصل قرار بود برای سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران آماده شود، ولی به دلیل تمام نشدن مراحل تولید، «آنجلینا» به جشنواره «سینما حقیقت» رسید.

کارگردان مستند «ایرانوود» که در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور داشت، توضیح داد: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، جشنواره‌ای بود که دوست داشتم «آنجلینا» به آن راه پیدا کند، زیرا این جشنواره در حوزه فیلم‌های کوتاه داستانی و مستند، جزو اولویت اول من به عنوان کارگردان است.

دانش پژوه درباره ارتباط با مخاطبان بعد از تماشای مستند «آنجلینا» در جشنواره «سینما حقیقت» گفت: بعد از دو مرحله نمایشی که «آنجلینا» در پردیس سینماگالری ملت داشت، یک سوال واحد بود که از مخاطبان حاضر در سالن می‌پرسیدم و سوال من این بود که «اگر بعد از چند سال از شما بپرسند، فیلمی که درباره دختری بود که 5 خواستگار همزمان داشت، آن فیلم را به خاطر می‌آورید؟ یا باید اطلاعات بیشتری برای یادآوری به شما داده شود؟» که خوشبختامه عموم مخاطب‌ها می‌گفتند این داستان در ذهن من می‌ماند.

کارگردان مستند «آنجلینا» باتوجه به حضور آثار قبلی خود در جشنواره‌های مختلف سینمایی داخلی و بین‌المللی، توضیح داد: من به شخصه کارگردان در طلب جایزه‌ای نیستم، در حالی که در سال‌هایی که فعالیت خود را به صورت حرفه‌ای شروع کرده‌ام، چه به عنوان نویسنده، کارگردان و تهیه کنند در آثار مستند، داستانی و… همیشه اولویت حضور مستمر در جشنواره‌ها بوده است.

وی افزود: همیشه سعی کردم فیلم‌هایی که می‌سازم، معطوف به سلیقه خودم باشد تا به اینکه فیلمی بسازم که یک جشنواره به خصوص به آن جایزه بدهد، زیرا معتقد هستم زمانی که یک فیلم‌ساز معطوف به جریان یک جشنواره و خط‌کش‌هایی که آن‌ها دارند، فیلم بسازد از خط اصلی خود فاصله می‌گیرد و رشد و پیشرفت برای او و حتی سینمای ایران رقم نمی‌خورد.

تهیه کننده مستند سینمایی «عالیجناب» در پایان با ذکر این نکته که هر فیلمی که جایزه گرفت فیلم خوبی و اگر فیلمی جایزه نگرفت، فیلم بی کیفیتی است، تصریح کرد: جایزه دادن در جشنواره‌ها چه داخلی و چه بین‌المللی، کاملا نسبی است، ممکن است یک هیات داوری در مواجهه باید اثر سینمایی آن را حائز اهمیت بدانند و ممکن است هیات داوری دیگری همان اثر را جزو نامزدهای هیچ بخشی انتخاب نکنند، به همین دلیل باز تاکید می‌کنم که بهتر است هر فیلم‌سازی فیلم خود را با مختصات ذهنی و کارگردانی خودش بسازد.

مستند کوتاه «آنجلینا» در کنار دو مستند «پناه به دریا» و «سامورایی‌ها در کردستان» از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران هستند که در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور دارند.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی‌مقدم، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، از ظهر امروز یکشنبه ۲۰ آذر 1401 آغاز شده، تا جمعه 25 آذر 1401 در پردیس سینما گالری ملت ادامه دارد.

امیر قادری: امروز اغلب فیلم‌های ...
«سِکرت» فیلم‌برداری شد
نوید عزیزی سرپرست انجمن سینمای ج...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
علی خسروی سرپرست انجمن سینمای جو...
آیین تجلیل از چهره‌های شاخص هنر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *