جستجو

 

سیدصادق موسوی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، انجمن سینمای جوانان ایران را  از ارکان اصلی و مؤثر سینما برای تولید فیلم‌های کوتاه و معرفی چهره‌های مستعد جوان خواند.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، سیدصادق موسوی مدیرعامل این انجمن در گفت وگویی با باشگاه خبرنگاران جوان  به برخی سوالات مربوط به عملکرد و حاشیه‌های به وجود آمده برای این انجمن و نواقص آن پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید:

  • وضعیت کلی فیلم کوتاه در سال ۹۷ چگونه پیش رفت؟

می‌توانم با قاطعیت اعلام کنم و مبتنی بر مستندات منتشر شده در قالب کتاب ۱۸۱۹ که در سال ۹۷ منتشر شد، بگویم هیچ بخش دیگری در کل حوزه فرهنگ و هنر معادل فیلم کوتاه ایرانی، حضور بین‌المللی و جوایز افتخار آفرین نداشته است. ۱۸۱۹ حضور بین‌المللی و نزدیک به ۴۰۰ جایزه جهانی. این نکته کلیدی بود که حسین انتظامی دریافت کرد و از آن غلفت نکرد؛ یعنی مزیت نسبی ما در سینمای جهان با فیلم کوتاه و آثار هنری سینما رقم می‌خورد. من مطمئنم سال ۹۸ بر اساس مطالعات اولیه سال پرافتخاری خواهد بود.

  • خودتان نقایص انجمن سینمای جوان را در چه مقوله‌هایی می‌دانید؟

به نظر می‌رسد که به هر ترتیب انجمن مهم‌ترین تولیدکننده فیلم کوتاه و بزرگترین مدرسه سینمای ایران است. در مقابل خیل عظیم مشتاقان و سالانه بیش از ۴ هزار هنرجو در سراسر کشور متأسفانه تا کنون آن چنان که شایسته است، نسبت به تجهیز فنی دفاتر و تخصیص اعتبارات کافی برای تولید اقدام نکرده‌ایم که با این تغییر رویکرد سازمان سینمایی نسبت به انجمن، امیدواریم سال آینده این کاستی‌ها را مخصوصاً برای هنرجویان و فیلم‌سازان شهرستانی مرتفع کنیم.

  • مهم‌ترین افتخار انجمن سینمای جوان در سال ۹۷ از نظر شما چه بود؟

به تصدیق موافقان و منتقدان بهترین و با کیفیت‌ترین و با شکوه‌ترین جشنواره‌ای که در سال ۹۷ برپا شد، جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه بوده است. هم از حیث استقبال جهانی که بیش از ۵ هزار فیلم از خارج از کشور در این جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند و هم اینکه بیش از ۴۵ مهمان شاخص بین‌المللی در این جشنواره حضور داشتند و هم برای اولین بار پس از ۳۵ سال بازار بین‌المللی فیلم کوتاه در ایران راه‌اندازی شد. همچنین تنوع و کیفیت کتاب‌های منتشر شده در جشنواره مورد تحسین قرار گرفت و باز برای اولین بار ورک‌شاپ‌های بین‌المللی به شکل مجازی و ویدئو کنفرانس برگزار شد و نشست‌های تخصصی ۳۵-۲۰ با مدیریت جناب آقای دکتر الستی برگزار شد و بی‌اغراق با شکوه‌ترین اختتامیه تمام رخداد‌ها‌ی سینمایی سال ۹۷ اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران در برج میلاد بود.

  • به نظر شما حسین انتظامی گزینه خوبی برای ریاست سازمان سینمایی بوده است؟

آقای انتظامی یک آدم غیرمنتظره است. من از رفتار فرهنگی ایشان، صداقتش، وفای به عهدش و توجهش به جریان فرهنگی و هنری سینما اعم از فیلم کوتاه و مستند شگفت‌زده شدم. ما برای اولین سال با این امر مواجهیم که سازمان سینمایی توجه ویژه‌ای به انجمن سینمای جوانان و ایران کرد و صد در صد تفاهم‌نامه انجمن با سازمان را پرداخت کرد و این امر سابقه ندارد. هر چند ممکن است هر مدیر دیگری اگر وجود داشت، به دلیل تشکیل کمپین و یا اظهار نظر نمایندگان مجلس دست به انتقام جویی از انجمن سینمای جوان بزند، ولی او با سعه صدر با آگاهی و صبوری نه تنها واکنش هیجانی نداشت بلکه با من بار‌ها گفت وگو کرد و حتی دو شب پیش با هیئت مدیره انجمن فیلم کوتاه خانه سینما ملاقات کرد و همه ما از این دیدار‌ها و اظهارنظر‌ها و رفتار فرهنگی خوشحالیم. به نظرم انتظامی یک روشنفکر، مدیر کارآمد و دلیر با ارتباطات چشمگیر در همه حوزه‌های تصمیم‌سازی کشور است.

  • حسین انتظامی وعده داده بود که انجمن سینمای جوان تثبیت خواهد شد و فیلم کوتاه قدر بیشتری خواهد دید. به نظرتان این حرف محقق می‌شود؟

او فراتر از وعده‌ای که داده بود، عمل کرد؛ برای اولین بار در سال‌های اخیر ما جهش کم نظیری در بودجه تولید فیلم کوتاه در کشور ملاحظه می‌کنیم. ضمن اینکه تمرکز ایشان بر حمایت فیلم سازان، هنرمندان و جوانان خلاق شهرستانی است. به همین منظور ایشان امسال دو میلیارد تومان پول برای تولید فیلم کوتاه در تهران و ۵ میلیارد تومان برای تولید فیلم کوتاه در شهرستان اختصاص داد و من مطمئنم سال ۹۸ حوزه فیلم کوتاه در ایران و جهان غوغا خواهد کرد.

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *