جستجو
سعید پوراسماعیلی عنوان کرد:

نشست خبری و مراسم رونمایی از پوستر پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران صبح امروز، سه شنبه 22 فروردین 1402، با حضور سعید پوراسماعیلی دبیر پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با محوریت «بومی‌گرایی در ژانر» که فراخوان خود را در تاریخ 21 اسفند 1401 منتشر شده بود، صبح امروز نشست خبری و مراسم رونمایی پوستر پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با حضور مینا سادات‌حسینی، فیلم‌ساز و طراح پوستر، سعید پوراسماعیلی دبیر پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران و معاون پژوهش و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران، میکائیل دیانی معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوانان ایران، سعید مجیدی مدیر فعالیت‌های فرهنگی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مهدی شیخ‌صراف سردبیر خبرگزاری ایبنا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که در سرای اهل قلم زیر مجموعه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، سعید پوراسماعیلی درباره این دوره از همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران خطاب به اهالی رسانه عنوان کرد: از زمان پیدایش سینما و زمانی که سینما با نمایش فیلم‌ها در سینماها و تولید آن‌ها در ایران رواج پیدا کرد، تولید «فیلم کوتاه مستند» اولین گونه از فیلم‌های کوتاه بود که به دلیل امکان پخش آن‌ها در تلویزیون فراهم بود، در بین فیلم‌سازها رونق پیدا کرد؛ در ادامه هم تولید فیلم‌های کوتاه داستانی رونق پیدا کرد و بعضی از نهادها و مراکز فرهنگی هنری مانند، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، سینمای جوان، سینمای آزاد، حمایت‌هایی برای تولید فیلم‌های کوتاه داستانی می‌کردند.

وی در ادامه با اشاره به خلا وجود مباحث نظری در حوزه فیلم کوتاه، بیان کرد: هر چقدر که سینما در ایران پیشرفت کرد، برخلاف تنوع مسائل در حوزه سینمای بلند، خلا وجود مباحث علمی و نظری در حوزه ساختار و محتوای فیلم‌های کوتاه وجود داشت و همواره همه مراکز سینمایی و فرهنگی و هنری، یا اقدام به تولید فیلم کوتاه می‌کردند و یا آموزش در کنار تولید و حتی صرفا مباحث آموزشی را پیگیری می‌کردند؛ اما خوشبختانه چند سالی است که انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان متولی و حمایت کننده فیلم کوتاه، بخش مطالعات نظری فیلم کوتاه را هم شکل داده است و هم‌اکنون در حال آماده‌سازی برای برگزاری پنجمین دوره از همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هستیم.

دبیر پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران درباره مشکلات حوزه مطالعاتی فیلم کوتاه در کشور، تصریح کرد: همیشه تفکیک بین سینمای بلند و سینمای کوتاه چالش برانگیز بوده است، ساختار و فرم سینمای کوتاه و بلند به عنوان ساختار کلی سینمای محض قطعا مشابهت دارد، اما زمانی که قصد داریم درباره نوع روایت، محتوا و مسیر نوع فیلم‌نامه، دکوپاژ و پس تولید را بررسی کنیم، فیلم کوتاه و فیلم بلند تفاوت‌هایی دارد.

وی باتوجه به جایگاه ژانر در سینمای ایران و سختی تعریف ژانر در حوزه فیلم کوتاه، افزود: مشکل اصلی آن است که چقدر می‌شود فیلم کوتاه و بلند را با یکدیگر تفکیک کرد.‌ تمایز این دو ساحت بر اساس فرم و ساختار است. تلاش ما این است که در این حوزه، ژانر مورد نظر قرار گیرد‌. این که چگونه می‌شود ژانر را در ساحت فیلم کوتاه پیاده کرد و رابطه ژانر با مخاطب و فیلم‌ساز را چگونه می‌توان تعریف کرد.‌ از این رو سعی کردیم که «بومی‌گری در ژانر» را در این مطالعات مورد توجه قرار دهیم و موضوع اصلی همایش پنجم را «بومی‌گرابی در ژانر» معرفی کردیم که این موضوع می‌تواند با کشورهای آسیایی هم به صورت تطبیقی مورد مطالعه واقع شود.

پوراسماعیلی با اشاره به مهم‌ترین بخش‌های فراخوان پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران، عنوان کرد: همان‌طور که می‌دانید، «بومی گرایی در ژانر» مساله‌ای که می‌تواند ابعاد بسیار وسیع‌تری از ژانر به تنهایی داشته باشد و شاهد خلاقیت‌ها و ابداعات متنوعی در این حوزه باشیم.

معاون پژوهشی و آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران، توضیح داد: برای تشویق و ترویج اقدامات مطالعاتی و پژوهشی در حوزه فیلم کوتاه، در این همایش نفر اول، دوم و سوم انتخاب می‌شوند که به ترتیب از ۲۵ تا ۱۵ میلیون تومان برنده جایزه خواهند شد. جستارهای آزاد هم ۲۰ میلیون تومان جایزه دارد و ۱۵ میلیون تومان جایزه نیز برای بخش ترجمه متون و مقاله‌های علمی در نظر گرفته‌ایم.

پوراسماعیلی در پایان تاکید کرد: آخرین مهلت شرکت و ارسال آثار در این همایش 7 خردادماه ۱۴۰۲ است و مهلت ارائه نسخه کامل مقالات تا پایان ۳۰ مهر ۱۴۰۲ است و در نهایت، ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲، پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران برگزار خواهد شد.

در این نشست همچنین منصور ابراهیمی دبیر علمی پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در یک ویدیو، پیام و هدف برگزاری این دوره از همایش مطالعات فیلم کوتاه را به عنوان دبیر علمی عنوان کرد و به دلایلی که در دومین سال پیاپی در این همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران حضور دارد، گفت: مطالعات فیلم کوتاه همچون پا گذاشتن در تاریکی است و مبحث ژانر هم‌چنان یکی از مسائل جدی و ناشناخته در سینمای ما -خصوصا در فیلم کوتاه- است، چرا که خیلی‌ها فیلم کوتاه را به شکلی کلی ژانر حساب می‌کردند، اما فیلم کوتاه می‌تواند و باید به سمت ژانر حرکت کند و خود یک ژانر را برای انتقال محتوا در اختیار بگیرد. این شرایط باعث شد که به این فکر کنم: «آیا می‌شود به حوزه‌ای که صدوپنجاه سال قدمت دارد پا گذاریم؟»

در این مراسم، پوستر پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد و در ادامه، مینا سادات‌حسینی، گرافیست، نویسنده و کارگردان و طراح این پوستر عنوان کرد: در این پوستر سعی داشتم، امکان نمایش فرآیند تبدیل فیلم به کتاب در یک بستر زمانی در پوستر ایجاد کنم؛ باتوجه به اینکه پنجمین دوره از همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در حال برگزاری است، تصمیم گرفتم تا چهار نگاتیو ککه نماد سینما است، در قسمت بالای ساعت شنی قرار دهم و پنجمین نگاتیو که تبدیل به کتاب شده است، در حال افتادن روی سایر کتاب‌ها نشان دهم. مجموع کتاب‌های محفظه پایینی ساعت شنی به همراه کتاب در حال سقوط، به 5 کتاب می‌رسد.

وی با بیان اینکه دلیل استفاده از ساعت شنی، تمرکز بر زمان است، تصریح کرد: مساله زمان در روند مطالعه‌های علمی بسیار اهمیت دارد و از آن طرف، یکی از تفاوت‌‎های فیلم کوتاه در مقایسه با فیلم‌های بلند زمان است، اتمسفر کلی این پوستر را در قالب یک ساعت شنی ترسیم کردم.

سادات‌حسینی در پایان توضیح داد:  علت اینکه نگاتیوها در بالا و کتاب‌ها در قسمت پایین قرار دارند، به این دلیل است که مطالعات در این حوزه، از روی فیلم‌های کوتاه ژانر محور صورت می‌گیرد و اگر کتاب‌ها در قسمت بالا بودندو نگاتیوها در قسمت پایین، مفهوم فیلم‌های اقتباسی را تداعی می‌کند.

پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران ۲۸ آذر ۱۴۰۲ به دبیر علمی منصور براهیمی برگزار خواهد شد.

«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...
«پیام خصوصی» در جشنواره کونکوردی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *