جستجو

 

هم‌زمان با انتشار کتاب «این‌سو واقعیت، آن‌سو خیال» توسط انجمن سینمای جوانان ایران و با همکاری نشر آبان، استاد محمد قاسم‌زاده، مهمان افتخاری انجمن شد و یک نسخه از کتاب را به‌یادگار امضا کرد.

 

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، کتاب «این‌سو واقعیت، آن‌سو خیال»، گزیده داستان‌های کوتاه فارسی برای اقتباس، به‌انتخاب محمد قاسم‌زاده، که پیش از این و در سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و در بخش «کتاب و سینما» رونمایی شده بود، توسط انجمن و با همکاری نشر آبان، منتشر شد.
به ‌همین مناسبت، استاد محمد قاسم‌زاده نویسنده، پژوهشگر، رمان‌نویس و منتقد ایرانی و از اعضای هیأت علمی بازنشسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، به‌عنوان مهمان افتخاری در محل انجمن سینمای جوانان حضور یافته و در گفت‌وگویی دوستانه درباره کتاب «این‌سو واقعیت، آن‌سو خیال»، به معیارهای انتخاب داستان‌های کوتاه فارسی گردآوری شده در این کتاب اشاره کرده و گفتند:« دو معیار اصلی را برای انتخاب این داستان‌ها مد نظر قرار دادم؛ یکی این‌که داستان‌ها را از نویسندگان صاحب‌نام 30 سال اخیر بر گزیدم تا متن و محتوا برای نسل جوان فیلم‌ساز، ملموس باشد و دیگر این‌که شکل روایت داستان‌ها قابلیت تبدیل شدن به درام و فیلم را داشته باشد یعنی مبتنی بر واقعیات عینی باشند نه ذهنی، تا برای فیلم‌سازان جوان که در مرحله‌ی تجربه‌اندوزی ساخت فیلم هستند قابل اقتباس باشند.»
وی افزود:« این گزیده داستان‌های کوتاه فارسی، حاصل 50 سال داستان‌خوانی من است و با مراجعه به ذهنیات خود و مراجعه مجدد و مرور داستان‌ها، تلاش کردم مناسب‌ترین داستان‌ها برای اقتباس در سینمای کوتاه را انتخاب کنم.»

 

 

قاسم‌زاده در جایی دیگر از صحبت‌های خود گفت: «ادبیات، رکن اصلی و مادر بسیاری از هنرها به‌شمار می‌رود؛ مثلا «اوگمنت» بتهوون اقتباس موسیقایی از نمایشنامه «گوته» است. اساسا حضور ادبیات در زندگی برای تمام افراد با هر تخصصی لازم است و جهان‌بینی، تفکر، منش و رفتار هر فرد را حتا در حوزه تخصصی‌اش، دگرگون و متعالی‌تر می‌سازد. داستان خواندن از آن‌رو برای فیلم‌سازان ضروری است که آن‌ها را وارد جهان‌های گوناگون داستان‌ها کرده و گستره تجربه‌زیستی آن‌ها را وسیع‌تر می‌کند. روایت کلامی در حقیقت برادر روایت تصویری است و فیلم‌ساز جوان اگر روایت و روایت‌پردازی را درست و دقیق بیاموزد آن‌گاه فضای بروز خلاقیت در شکل روایت آثار خود را دارا خواهد بود. این کتاب می‌تواند برای فیلم‌سازان جوان، نخستین پله ورود به جهان ادبیات باشد.»
استاد قاسم‌زاده در ادامه این گفت‌و‌گو، یک نسخه از کتاب «این‌سو واقعیت، آن‌سو خیال» را به‌رسم یادبود و به نام انجمن سینمای جوانان ایران، امضا کرد.
گفتنی است 5 فیلم کوتاه اقتباسی از 5 داستان حاضر در این کتاب که پیش از این ساخته شده‌اند به‌شکل دی وی دی ضمیمه هر نسخه از کتاب است.

 

 

نوید عزیزی سرپرست انجمن سینمای ج...
«آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه ...
علی خسروی سرپرست انجمن سینمای جو...
آیین تجلیل از چهره‌های شاخص هنر ...
پایان فیلم‌برداری «چهارشنبه سوری...
تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *