جستجو

 

عادل تبریزی، مدرس اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» در ژانر «فانتزی-کمدی» بر این باور است که اگر هر فیلم‌ساز ماهیت اصلی و درونی خودش را کشف کند آنگاه می‌تواند نگاه خاص خود را وارد فیلم‌سازی کند و این امر منجر به خلق و تقویت ژانرهای متنوع خواهد شد.

 

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، در راستای اولین اردوی منطقه‌ای فیلم‌سازی «ایده تا تولید» که با دعوت از ۱۵ فیلم‌ساز فیلم کوتاه به میزبانی دفتر انجمن در بوشهر به‌مدت یک هفته برگزار می‌شود، با عادل تبریزی مدرس این اردو در ژانر «کمدی-فانتزی» به گفت و گو نشستیم.

تبریزی در رابطه با ضرورت پرداختن به ژانر در فیلم کوتاه به این نکته اشاره کرد که: مسئله این است که سینمای ایران از ژانر تهی شده است، چه کوتاه چه بلند، مخصوصا در دهه 90.

وی ادامه داد: در فیلم کوتاه ما نیاز به نگاه‌های بکر فیلم‌سازان جوان داریم یعنی سلیقه‌ها و نگاه‌های مختلف؛ این نگاه‌ها هست که ما را به تنوع آثار می‌رساند نه این که فیلم‌سازان جوان فضایی را رصد کنند که از طریق آن بتوانند در جشنواره‌ها مطرح شوند بلکه باید دیدگاه خودشان را مطرح کنند. وقتی تنوع دیدگاه‌ها وجود داشته باشند و در بسترهای مختلف به درستی ارائه شوند، این امر در جذب مخاطب هم تأثیر خواهد داشت.

کارگردان فیلم کوتاه «ضد ضربه» سپس درباره محوریت ژانر در اردوی فیلم‎سازی «ایده تا تولید» بیان کرد: پرداختن به ژانر یک بحث است، پرداختن به نگاه‌ها و هویت فردی هر شخص در جایگاه فیلم‌ساز بحث دیگری است؛ یعنی اگر هر فیلم‌ساز ماهیت اصلی و درونی خودش را کشف کند و تحت تاثیر جریان‌های روز سینما و فیلم‌هایی که در داخل یا خارج مطرح می‌شوند این هویت فردی را شفاف کند آنگاه می‌تواند نگاه خاص خود را وارد فیلم‌سازی کند و این امر منجر به خلق و تقویت ژانرهای متنوع خواهد شد.

تبریزی در ادامه سخنان خود افزود: اساسا ضعف بزرگ کنونی سیستم کلی سینمای ایران چه در حوزه کوتاه و چه بلند، تهی از ژانر شدن است؛ این روزها این تصور وجود دارد که فیلم‌ساز فقط باید دغدغه‌مند اجتماعی باشد در حالی که در همین زمینه هم ژانر کودک و ژانرهای متنوعی داریم که می‌تواند بستر دغدغه‌های اجتماعی قرار گیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «گیجگاه» با ضعیف برشمردن حضور ژانر در برنامه‌های آموزشی حوزه سینما گفت: قطعا پرداختن به ژانر در حوزه آموزش سینما هم در دانشگاه‌ها و هم در انجمن ضعیف بوده است. به زعم من در انجمن سینمای جوانان باید تاریخ سینمای ایران به شکل اساسی تدریس شود نه فقط سرفصل‌ها و نه فقط تعدادی فیلم‌سازهای مهم؛ ما در دهه 70 بهترین فیلم‌های سینمای کودک را داریم، بهترین حالت سینمای اکشن ما هست. باید در برنامه‌های آموزشی، تاریخ سینما از قبل از انقلاب تا کنون بررسی و ارائه شود تا فیلم‌سازی که وارد این عرصه می شود فکر نکند افق دیدش همین چند سال اخیر سینمای ایران است؛ این یعنی شکست.

مدرس اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» انجمن سینمای جوانان ایران که آثاری در ژانر «کمدی-فانتزی» دارد، پیرامون دیدگاه و برنامه خود در هدایت فیلم‌سازان اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» عنوان کرد:  سعی من بر این است که هیجان فیلم‌سازی و لذت بردن فیلم‌سازان از فیلم ساختن را ایجاد کنم و بالا ببرم؛ چون در فیلم‌سازی اگر هیجان وجود داشته باشد و عشق و علاقه به کار به وجود بیاید در کیفیت اثر تأثیر می‌گذارد. این در کنار هم به اشتراک گذاشتن، این شور و هیجان فیلم‌سازان برای من به‌عنوان مربی بسیار جذاب است. ضمن این که به زعم من هر چه فیلم‌سازان با تجربه و حرفه‌ای بیشتر در بستر مناطق دورتر و محروم‌تر قرار بگیرند، برایشان پربارتر خواهد بود.

 

اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» 24 تا 30 اردی‌بهشت‌ماه 1401 به‌میزبانی انجمن سینمای جوانان بوشهر در حال برگزاری است.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *