جستجو
معاون آموزش انجمن سینمای جوانان مطرح کرد:

معاون آموزش انجمن سینمای جوانان اردوهای فیلم‍سازی ایده تا تولید را محلی برای تکمیل دوره‌های آموزشی، پر کردن فضای بین آموزش و تولید و همچنین استعدادیابی برای معاونت تولید انجمن دانست و از طراحی دور جدید اردوهای فیلمسازی برای سال 1402 و آسیب‌شناسی اردوهای سال 1401 گفت.

 

به گزارش انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از مهر، سعید پوراسماعیلی معاون آموزش انجمن سینمای جوانان در حاشیه برگزاری چهارمین اردوی فیلمسازی ایده تا تولید که در مشهد در حال برگزاری است، در گفتگو با روابط عمومی انجمن سینمای جوانان درباره پیشینه این اردوهای فیلمسازی گفت: ایده کارگاه‌های تکمیلی در انجمن سینمای جوانان از قدیم وجود داشت. یعنی دوره 7 ماهه آموزشی انجمن، پیوست‌هایی مثل کارگاه‌های استادان در شهرهای مختلف و آموزش‌های مجازی ارسالی برای دفاتر و… داشت. هدف‌گذاری چنین اردویی، پر کردن فضای بین آموزش و تولید است تا هم یک گام آموزشی تکمیلی باشد و هم زمینه استعدادیابی برای معاونت تولید، که بهترین فیلمسازهای یک نسل جدید را کشف کنند.

او درباره رده سنی شرکت‌کنندگان بیان کرد: ما سقف سنی را تا 35 سال قرار داده‌ایم. اصولا فکر نمی‌کنیم که ساخت فیلم کوتاه، حتما یک نوجوان یا جوان می‌خواهد، بلکه فردی با سن کمی بالاتر هم می‌تواند فیلم کوتاه بسازد. با این حال سعی کردیم استعدادها را از گروه‌های سنی پایین‌تر انتخاب کنیم.

هنرجویان مستعد را بورسیه می کنیم

این مدیر سینمایی ادامه داد: اردوهای فیلمسازی ایده تا تولید، یکی از به‌روزترین برنامه‌های انجمن سینمای جوانان و مربوط به هنرجویانی است که آموزش دیده‌اند و فیلم کوتاهی هم ساخته‌اند و حالا برای نیمه‌حرفه‌ای شدن، بخش دیگری از آموزش را به صورت کارگاهی می‌گذرانند. بین هنرجویان یک دوره فیلمسازی در دفاتر انجمن سینمای جوانان، با بررسی رزومه فعالیت‌ها، عملکرد در دوره فیلمسازی و کیفیت فیلم پایان دوره، 3 هنرجو توسط مدیر دفتر انتخاب و معرفی می‌شوند و از بین آن‌ها، شورای استعدادیابی ستاد مرکزی انجمن، یکی را برمی‌گزیند.

پوراسماعیلی افزود: این بچه‌ها در هر ژانری که مایل بودند، طرح فیلمنامه فرستادند و در اردو، هنرجوی همان ژانر شدند. وقتی این دوره یک هفته‌ای آموزشی تمام شود و هر 5 نفر زیر نظر استاد یک فیلم خروجی کارگاه را بسازند، این هنرجویان برای این که فیلمنامه‌شان را در سامانه پیچینگ تهران به عنوان فیلم نیمه‌حرفه‌ای ثبت کنند و حمایت سینمای جوان را برای ساخت فیلم‌های بعدی بگیرند، در اولویت قرار می‌گیرند.

معاون آموزش انجمن سینمای جوانان در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا فیلمسازان این دوره‌ها آماتور محسوب می‌شوند، اظهار کرد: بله. انجمن سینمای جوانان که قصد دارد سرمایه‌گذاری کرده، بچه‌ها را بورسیه کند و صفر تا صد هزینه‌هایشان را پرداخت کند، طبیعتا روی فیلمساز حرفه‌ای سرمایه‌گذاری نمی‌کند که دیگر راه و سبک خود را پیدا کرده، ارتباطاتی را شکل داده و مشغول ساخت فیلم شده است. عرصه حمایت و انتخاب فیلمساز حرفه‌ای، جشنواره و پیچینگ است، اما هنرجوها نیازمند آموزش تکمیلی و حمایت برای ساخت فیلم با کیفیت بالاترند و این اردو فاصله بین دوره آموزشی تا حرفه‌ای‌تر شدن آن‌ها را کوتاه می‌کند.

پرداخت صفر تا صد هزینه‌ها

او درباره تنوع شهرهای دارای نماینده در اردوها تأکید کرد: امسال 5 اردوی منطقه‌ای فیلمسازی برنامه‌ریزی شده که همه 60 دفتر انجمن سینمای جوانان را شامل می‌شود. در هر شهر بسته به بضاعت آن شهر، فیلمسازان انتخاب کردیم. مثلا در مشهد تعداد هنرجوها و رقابت بچه‌ها بیشتر است، اما ممکن است شهر دیگری بضاعت کمتری داشته باشد.

سعید پوراسماعیلی اضافه کرد: البته شهری که از اردوی فیلمسازی میزبانی می‌کند، چند مزیت دارد. بر خلاف شهرهای دیگر که کلا یک نماینده دارند، در هر گروه ژانری یک نماینده دارد. همچنین عوامل فنی همه 3 پروژه فیلمبرداری شامل مدیر تولید، تیم بازیگران، تدوینگر و… همگی از شهر میزبان انتخاب می‌شوند.

او تصریح کرد: انتظار ما این است که بعد از این دوره، بچه‌ها فیلمنامه بنویسند، در پرتال تولید انجمن سینمای جوانان ثبت نام کنند و بتوانند فیلم‌های نیمه‌حرفه‌ای‌شان را به صورت مستقل بسازند. در صورتی که هنرجو به شکل معمول وارد شود، باید فیلمنامه‌اش را در سامانه پیچینگ ثبت کند. مدت زمانی که ممکن است طولانی باشد، می‌گذرد تا فیلمنامه‌اش بررسی شود، اما این بچه‌های بورسیه‌شده، در اولویت قرار دارند.

این معاون انجمن سینمای جوانان در پایان گفت: برای سال آینده دور جدیدی از اردوهای فیلمسازی برنامه‌ریزی شده که شامل آسیب‌شناسی و جمع‌بندی 5 اردوی امسال و هدف‌گذاری برنامه‌های آموزشی/تولیدی انجمن سینمای جوانان در سال جدید است. امیدواریم در سال ۱۴۰۲ اردوهایی با کیفیت و کمیت بهتر برگزار کنیم و هنرجویان بیشتری از هر شهر را میزبان باشیم.

حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز
هشت اثر خراسان شمالی در آستانه ت...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *