جستجو

 

اولین نشست تخصصی  «هشتمین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین» قم با عنوان «عکاسی و نگاه فرهنگی» با حضور ابراهیم سلیمانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، ابراهیم سلیمانی در این نشست که از ساعت ۹ تا ۱۲ روز سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت در تالار بزرگ شهرقم برگزار شد، بر ضرورت اشراف هنرمندان بر مجموعه‌ای از معارف تأکید کرد و گفت: یک عکاس نه فقط درفنون و تکنیک، بلکه در زمینه‌های گوناگون  باید فهم و دانش داشته باشد.

سلیمانی با اشاره به تعاریف فرهنگ در زندگی روزمره ما گفت: فرهنگ تعاریف متفاوتی دارد و یک هنرمند عکاس باید در هر جایی که زندگی و خلق آثار می کند، نسبت به فرهنگ آنجا شناخت داشته باشد. همچنین فرهنگ، رفتار رایج موجه در یک جامعه است که باید بدان احترام گذاشت.

وی در ارتباط با نقش فرهنگ در افراد گفت: هنرمند باید نماد فرهنگ و هنر باشد و به همین سبب سطح مطالعات او باید بالا باشد. 

رئیس انجمن عکاسان قم با نگاهی به بیانات مقام معظم رهبری اظهار داشت: کسی که از گرایشات هنری از جمله عکس چیزی نمی‌فهمد، راه‌های معرفت به رویش بسته است که ما از این جهت با توجه به ارزش‌های هنر می‌توانیم این مسیر را برای نماز و نیایش هموار کنیم.

وی سواد عکاسی را برای همه و به ویژه برای هنرمندان ضروری خواند و گفت: در دنیای مدرن امروز به دلیل موجزگویی و مختصرگویی از عکس برای انتقال مفاهیم استفاده می‌شود، به همین دلیل در بیانیه‌ای که سازمان ملل متحد در قرن ۲۱ داده ، اشاره به این امر شده است که حتی در ۲۵ سال اخیر، از عکاسی به عنوان سواد رسانه نام برده می‌شود و این هنر باید در دید همه ما باشد.

رییس انجمن عکاسان قم توصیه کرد: حالت و سبک عکاسی را باید مرتب بهبود بخشید ودیدن آثار در گالری‌ها و مطالعه کتاب‌های خوب  در این راه کمک شایانی می‌کند.

سلیمانی عکاسی را هزینه‌بر خواند و گفت: باید کاری کرد که تراز هزینه – فایده، مثبت باشد و برای این کار باید برنامه‌ریزی کرد. حضور مناسب، درست و به موقع در محل اگرچه با زحمت همراه هست اما ضروری است و این‌گونه نتیجه بهتری به دست می‌آید.

این عکاس پیش‌کسوت ادامه داد: در رسانه‌ها و ارتباطات باید حرف اول را عکاس بزند ولذا باید قدرتمند، و منشاء حرکت بعدی بود و این مستلزم داشتن دانش، دیدگاه هنری و تخصص در مسائل فنی از قبیل کادربندی و … است.

وی با اشاره به آیه “هل یستوی الذین یعلمون والذین لایعلمون” هنرمندان حاضر را به کسب صلاحیت علمی، ادبی، هنری تشویق کرد و آن را مسیری طولانی دانست و تاکید کرد که شبکه‌های اجتماعی به این امر کمکی نمی‌کند.

سلیمانی نوشتن ایده، تبدیل آن به طرح و مشورت و استفاده از نظرکارشناسان مربوطه را مقدمات شروع یک پروژه برشمرد و مرور، بازنگری و اصلاح اثر را مهم و ضروری ارزیابی کرد.

وی در ادامه به تشریح کپشن‌نویسی برای عکس‌ها و اهمیت آن در برخی از عکس‌های دوره قاجار پرداخت و گفت: عده‌ای معتقدند این کار باعث محدود کردن ذهن مخاطب می‌شود درحالی‌که اثر باید خودش گویا باشد و چه بسا حرف تازه‌ای در لایه‌های اثر نهفته باشد که با کپشن از بین می‌رود. در مقابل عده دیگر بر این باورند که کپشن‌نویسی باعث هدایت مخاطب در مسیر درست می‌شود.

سلیمانی همچنین وجود بیانیه  (statement) در هر نمایشگاه شامل: ارزیابی داوران، برگزارکنندگان و هدف از برگزاری نمایشگاه را لازم دانست و گفت: در بیانیه باید به سوالاتی پاسخ داده شود از جمله: چرا عکس‌های خود را ایجاد کردیم؟ تاریخچه پشت عکس‌ها چیست؟ سعی داریم در عکس‌ها چه چیزی را نشان دهیم؟ چه چیز یا چه کسی برای ایجاد اثر بر روی ما تاثیر گذاشته؟

رئیس انجمن عکاسان قم در بخشی از سخنانش تفاوت “دیدن” و “نگاه کردن” را تبیین کرد و دیدن در دنیای عکاسی را عالی‌ترین شکل آن  و عاملی خواند که اثر عکاس را برای دیگران جذاب می‌کند. وی در این باره آشنایی با مبانی هنرهای تجسمی و سواد بصری، شناخت رنگ و روان‌شناختی و تأثیرات آن و … را برای تقویت دیدن مفید دانست.

سلیمانی در ادامه مطالعات تاریخی و از جمله مطالعه ده کتاب برتر از ادبیات کهن ایران زمین را توصیه کرد و افزود: بدون این مطالعات ما هنرمند قابلی نخواهیم شد.

وی اضافه کرد: تصویرگری و نگارگری در شعر ایرانی غوغا می‌کند و بر این اساس ایرانی‌ها را نسبت به سایر ملل به عکاسی مأنوس‌تر خواند و شعری از قاآنی را شاهد سخنان خود ذکر کرد: 

خلق می‌بینند تصویر تو در یک شبر جای

غافلند از یک جهان معنی که در تصویر توست

این عکاس پیش‌کسوت در ادامه به تقلیل کنونی جایگاه شغل عکاسی و لزوم اصلاح جایگاه عکاسی نیز توجه نشان داد و آشنایی با اشعار کلاسیک و نو، آشنایی با سخنوری و درست‌نویسی، آشنایی با انواع ترکیب‌بندی در عکاسی، آشنایی با قوانین گشتالت در عکاسی، شناخت عکاسی به عنوان یک  رسانه قدرتمند، آشنایی با زبان، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی، شناخت مصادیق ارزش‌ها، مطالعات فلسفی، دیدن فیلم‌های برتر، صبوری، سفر به مراکز دیدنی، بازدید از موزه‌ها، مطالعه ویژگی‌های هنرمندان برتر، داشتن ذات بلندپروازانه، خلاقیت، دانش حقوقی، ابتکار برای بازاریابی، فوت و فن شبکه‌سازی، مردمی بودن، تمرکزو سرعت عمل، شناخت زبان تصویر و آشنایی با آخرین یافته‌ها و فن‌آوری‌های عکاسی را از جمله اسباب و عوامل ترفیع جایگاه عکاسان برشمرد.

سلیمانی در پایان به روایتی ازامام صادق که فرمود: “ملاک اخلاق خوب این است که در مقابل مردم فروتن، با مردم خوش‌گفتار و با دوستان و برادران خوش‌رو باشید” اشاره کرد و بار دیگر لزوم حفظ خصوصیات اخلاقی مثبت را یادآور شد.

گفتنی است؛ در پایان کارگاه آموزشی، ابراهیم سلیمانی با حضور مهدی توکلیان از پیش‌کسوتان عکاس قم و مجید ایرانی از داوران بخش عکس جشنواره و پیش‌کسوت عکاسی به نقد عکس‌های برگزیده در جشنواره در گالری تالار مرکزی شهر پرداخت و در این جلسه با پرسش و پاسخ به بررسی عکس‌ها پرداخته شد.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *