جستجو
حسن لطفی در گفتگو با برنا:

مدرس و نویسنده و کارگردان سینما معتقد است هنرجو در دوره‌های فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران به خوبی با فیلمبرداری، تدوین، فیلمنامه‌نویسی و… به شکل عملی آشنا شده و با آزمون و خطا فیلمسازی را یاد می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از برنا، حسن لطفی نویسنده، کارگردان و مدرس انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار برنا به قابلیت‌ها و توانمندی نسل جدید در عرصه فیلمسازی اشاره کرد و  گفت: آرزو می‌کنم نسل جدید که با دیدن فیلم‌هایشان احساس خوبی پیدا می‌کنم و می‌بینم که نسبت به ما قدرتمندتر عمل می‌کنند، جسارت داشته باشند و فیلم کوتاه را همیشه و همه جا مهم و برجسته ‌کنند.

وی ادامه داد: به نظرم انجمن سینمای جوانان ایران محل بسیار خوبی برای آشنایی با سینماست، ابزار و امکانات سینمایی موجود در این مجموعه در مراکز آموزشی دیگر نیست، ضمن اینکه فضای دوستانه‌ای در کلاس‌های آن در سال‌های اخیر شکل گرفته که ارتباط بین مربیان و هنرجویان را نزدیک تر کرده است و نقش هنرجویان در آموزش بیشتر شده است، یک هنرجو در دوره‌های فیلمسازی انجمن به راحتی با عناصری که باید در حوزه‌های مختلف فیلمبرداری، تدوین، فیلمنامه و… به شکل عملی و آشنا شده و با آزمون و خطا فیلمسازی را یاد می‌گیرد و سینما را بهتر درک می‌کند و نتایج آن به مرور در فیلم‌هایی که ساخته می‌شود، مشخص است.

لطفی خاطر نشان کرد: به نظرم همین علت باعث شده است که یکی از بهترین مراکز برای یادگیری سینما چه به لحاظ هزینه کم و چه از نظر ساختار آموزشی انجمن و دوره‌های فیلمسازی‌اش باشد. در این نهاد مباحث تئوری و رویکرد عملی کنار یکدیگر است و به غیر از آن هم حرکت به سمت سینمای تجربی را طی می‌کند و سعی دارد فیلمساز را به مسیرهای تازه‌ای برساند که جریان فیلمسازی نیز از آن متاثر می‌شود.

وی افزود: البته تجربه به معنای کلی آن که آشنایی ابتدایی هنرجو با مقوله هنر فیلم و سینماست، نیز اتفاق می‌افتد.

لطفی درباره تمرکز جشنواره فیلم کوتاه تهران در دوره سی‌ونهم بر مقوله ژانر توضیح داد: در دوره جدید جشنواره توجه به تنوع سینما و ژانر اتفاق خوبی است و یه تدریج انجمن و جشنواره را تبدیل به نهاد و رویدادی می‌کند که جوانان با هر سلیقه‌ای سینمای مطلوب خود را در آن می‌یابند. زیرا تجربه و سینمای تجربی هر دو نیازمند داشتن جسارت و روحیه تجربه‌ کردن هستند.

وی درباره برگزاری مجدد آزمون فیلمسازی در آبان ۱۴۰۱ گفت: در آزمون عملی باید این نکته در نظر گرفته شود که در شهرستان‌ها تکثر زیادی برای شرکت در آزمون وجود ندارد و ۳۰ تا ۳۵ نفر در نهایت شرکت می‌کنند که معمولا ۲۵ نفر در کلاس حضور می‌یابند و از این میان هم شاید در هر کلاس ۴۰ درصد ریزش تعداد هنرجویان را داریم اما در تهران تعداد متقاضیان بیشتر است و این غربال گری و آزمون اولیه فیلمسازی انجمن باعث می‌شود افراد بااستعداد بیشتری را جذب ‌کند.

لطفی درباره همراهی سه امر تولید، آموزش و جشنواره در انجمن سینمای جوانان ایران عنوان کرد: شاید همه تولیدها در این مجموعه نگاه به حضور در جشنواره دارند اما درصد پایینی موفق به راه یابی می‌شوند. بنابراین جشنواره فیلم کوتاه تهران باید بتواند ظرقیتی را برای نمایش آثار فیلمسازهای شهرستانی در نظر بگیرد، زیرا پکیج و کامل بودن جریان آموزش و فیلمسازی، این تقاضا را ایجاد کرده که فیلمسازان جوان بتوانند خود را به فستیوال تهران برسانند و من به عنوان مدرس سعی می‌کنم به بچه ها بقبولانم که فیلم‌های اولیه‌شان تنها تجربه‌ای برای یاد گرفتن بهتر فیلمسازی است، با این حال فیلم هایی که از این فضای رقابتی بیرون می‌آیند، کیفیت بهتری دارند.

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *