جستجو

در مراسم رونمایی از فیلم کوتاه “نجان”، کارگردان فیلم محمدمهدی باقری بیان کرد که نظرات کارشناسان الزاماً سلیقه‌ای نیست بلکه مبنایی هم است. رونمایی از فیلم کوتاه و رسانه‌ای کردن آن اتفاق خوبی است که باید برای فیلم کوتاه ادامه داشته باشد.

 

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به‌نقل از تسنیم، صبح امروز نشست رونمایی از پوستر و فیلم کوتاه “نجان” محصول انجمن سینمای جوانان ایران به کارگردانی محمدمهدی باقری و با حضور مهدی آذرپندار مدیرعامل این انجمن در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

در ابتدای این نشست آذرپندار درباره مراسم رونمایی از این فیلم کوتاه بیان کرد: ممنون از اینکه این برنامه برگزار شد تا به فیلم کوتاه بیشتر پرداخته شود. فیلم کوتاه رسانه بسیار مهمی است که به اندازه اهمیتش به آن پرداخته نمی‌شود. اگر آمدن من می‌تواند کمکی به این دیده شدن باشد، حتماً‌ این کار را می‌کنم. اگر ذره‌ای شرم و آبرو وجود دارد برای دیده شدن آن استفاده می‌کنم.

آذرپندار: رونمایی از “فیلم‌ کوتاه” معرفی یک چهره تازه به سینما است

وی ادامه داد: امیدوارم سنت رونمایی از فیلم کوتاه، تبدیل به یک رویه ثابت شود. عموماً پروسه فیلم کوتاه از تولید تا اکران بدون پرداخت رسانه‌ای صورت می‌گیرد. حتی برای خود عوامل فیلم کوتاه نیز رونمایی جالب و عجیب بود. این اتفاق جا افتاده نیست و خوشحالم که چراغ این برنامه روشن شد. امیدوارم که رسانه‌ها بیشتر به آن بپردازند. گاهی رونمایی از یک فیلم کوتاه مهم‌تر از رونمایی از یک فیلم بلند است. رونمایی از فیلم بلند، رونمایی از یک اثر هنری است اما رونمایی از فیلم کوتاه، رونمایی از یک هنرمند، شخصیت و فکر جدید است که به سینما معرفی می‌شود. برای همین رونمایی از فیلم کوتاه اهمیتی به آن می‌دهد که گاهی در رونمایی از فیلم بلند نیست.

این مدیر فرهنگی با اشاره به اینکه مدتی از صحبت‌هایی که درباره رویکردش در دوره جدید گفته شد گذشته است، بیان کرد که حالا فرصتی است برای بررسی آن صحبت‌ها. جشنواره هم در پیش است و آنجا می‌توان فیلم‌ها را قضاوت کرد. فیلم نجان نیز فیلم شریف و ایرانی است که به ژانر توجه دارد.

باقری کارگردان فیلم نیز در ابتدای صحبت‌های خود با تشکر از راه‌اندازی این برنامه گفت که این اتفاق می‌تواند فیلم کوتاه را بهتر به مردم بشناساند. خوب می‌شود که اگر این برنامه‌ها ادامه داشته باشند و با یکی دو فیلم کوتاه تمام نشوند و خبرسازی برای فیلم‌های کوتاه ادامه داشته باشد و برای فیلم‌های دیگر هم رخ دهد.

این کارگردان در پاسخ به منتقد برنامه حامد پورکاوه، درباره ایده ساخت این فیلم گفت: البته نمی‌توان گفت که دقیقاً خلق ایده از چه زمانی برای فیلم‌ساز رخ می‌دهد اما باید بگویم که قبل از این فیلم، اثری را ساختم که مرحله تولیدی سختی داشت اما آنطور که مورد انتظارم بود ساخته نشد. با خود فکر می‌کردم که شاید بخشی از فیلم سازی که جذاب‌تر باشد این است که ساده‌تر خلق شود. ایده اولیه من این بود که تمام ساخت فیلم به‌گونه‌ای باشد که همه عوامل در یک ماشین جا شوند و تولید امکان پذیر باشد. در هر حال نسبت به فیلم قبلی فضای خیلی متفاوتی را تجربه کردم.

باقری ادامه داد: به نظر من پروسه فیلم خیلی جذاب‌تر از خود فیلم است. برای این فیلم در مدارس تالش تست بازیگری گرفتیم و برایشان زمان گذاشتیم. این کار برای من خیلی جذاب بود چون فضای جدیدی را تجربه کردم و امیدوارم این فیلم تأثیر گذار باشد. همچنین با کمک فیلم قبلی و نقد و برسی‌اش ایده‌های جدیدی برام باز شد.

در بخش دیگری از این برنامه مجری برنامه ضمن تشکر از آذرپندار به‌خاطر حضورش در این برنامه که منجر به دلگرمی فیلمسازان است، از کارگردان درباره ارتباطش با انجمن در مسیر فیلمسازی سؤال کرد که او گفت: البته من فیلم‌ دیگری را نیز با انجمن کار کردم که در مرحله پس تولید از انجمن حمایت گرفت. اما در این فیلم از حمایت در تولید بهره‌مند شدم. مرحله پیچینگ (ارائه ایده برای تولید) همراه با نظرات کارشناسی برای من بود که باعث شد تا فضاهایی برای من باز شود. اینکه به عنوان کسی که در مسیر قدم‌های اولیه سینما هستی، قبل از اینکه سر ساخت بروی، می‌دانی که این فیلمنامه می‌تواند نظرات را به خود جلب کند، برای فیلمساز قوت قلب می‌آورد. حتی اگر رد شود هم می‌تواند در درون کارگردان به‌خاطر نظراتی که خیلی هم سلیقه‌ای نیستند بلکه اساسی‌اند، تلاش دوباره‌ای را ایجاد کند.

او درباره نظرات کارشناسان انجمن سینمای جوانان گفت که آنان فیلمنامه را خیلی جذاب دانستند و من هم مصمم شدم که این فیلم را بسازم. یکبار فیلمبرداری کردیم اما از خروجی کار راضی نبودم و دوباره کار را از اول آغاز کردیم. برای همین بحث کارشناسی انجمن می‌تواند نقش پررنگی داشته باشد که در مورد این فیلم این اتفاق رخ داده است. مسیر ما در پیچینگ عوض نشد اما برخی نظرات کارشناسی به ما واقعاً کمک کرد.

در بخش دیگر این برنامه مهدی آذرپندار، درباره حمایت‌های جدیدی که در رابطه با اجرای فیلم کوتاه است، گفت: روز اول که آمدم گفتم اولویتم تولید است و مهم‌ترین کاری که باید برای انجمن انجام دهیم تولید فیلم کوتاه است. از این جهت هرچیزی که به رشد فیلم کوتاه کمک می‌کند برای ما ارزشمند است. توجه ما بیشتر  بر روی توضیح متن است، همچنین حمایت‌هایمان خیلی اعداد و رقم‌های ویژه‌ای نیست اما می‌خواهیم تولید فیلم اتفاق بیوفتد.

وی ادامه داد: تولید ارزان فیلم بعدا به کمک فیلم‌ساز می‌آید و این بخشی از پروسه فیلم‌سازی است. همچنین به قول آقای باقری اگر فیلمی رد می‌شود، درونش برکاتی است برای کارگردان. اینکه که چگونه این فیلمساز چه چیزهایی مانع تولید کارش شد. ما خیلی تلاش می‌کنیم تا به رشد برسیم. 30 درصد تولیدات ما مربوط به تهران است و 70 درصد تولیدات ما باید از شهرستان‌ها باشد که امیدوار هستیم این روند در استان‌های دیگر هم پیش‌برود.

در انتهای این مراسم مصطفی شاه‌کرمی خبرنگار روزنامه جوان درباره عنصر مکان و کارکردش در فیلم از کارگردان پرسید. باقری در جواب توضیح داد: برای انتخاب مکان فیلمبرداری نگاه محیط زیستی نداشتیم و نگاه ما همانطور که در ابتدای فیلم مشخص است، جنگلی بود که کسی در آن نبود. استفاده از فضای جنگل طوری بود که سعی کردم جنگل تبدیل به تک درختی نشود و از لحاظ محتوایی تلاش کردم جنگل محیط مناسبی باشد.

پورکاوه، نیز در خصوص فضای انتخابی فیلم نجان گفت: معمولاً رسیدن به آرزو در فضای دود و پر از همهمه جالب نیست و فضای خش خش برگ و جنگل مناسب این کار بود. درختانی که در فیلم انتخاب شدند برای ایجاد حس محصور بودن در فیلم درست انتخاب شده‌اند.

امیر اخوان، مشاور طراح و بازیگردان در این رونمایی گفت: من به عنوان یک بازیگردان فقط 4 بار به شمال رفتم که برای اجرای خوب فیلم باید رفت و آمد می‌بود که آقای باقری به تنهایی می‌‍رفتند تا با فضا آشنا شوند. برای فیلمبرداری فیلم اینقدر باید در رفت و آمد باشی تا شرایط بازیگر فراهم و بر روی کار مسلط شود.

او گفت: اگر به ما فرصت کشف و تولید داده نمی‌شد، شاید این اتفاق به درستی پیش نمی‌آمد ولی الان ما پشت این اتفاق ایستاده‌ایم چون این اتفاق افتاد. در ادامه سخنانش به زمان کار بر روی فیلم کوتاه نجان اشاره کرد؛ نزدیک به 5 سال است که این متن نوشته شده است و فیلم‌برداری این فیلم 4 روز طول کشید.

در پایان این مراسم، پوستر فیلم توسط کارگردان، مدیرعامل انجمن و اصحاب رسانه امضا شد و هدیه‌ای به رسم یادبود از طرف انجمن سینمای جوانان ایران به کارگردان اهدا شد.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *