جستجو

دو هفته مرور بر هنر معاصر ایران «پنجره‌ای رو به هنر معاصر ایران»، نمایش فیلم‌های کوتاه و مستند ایرانی را با نکوداشت «زاون قوکاسیان» در مرکز هنرهای تجربی و معاصر ارمنستان آغاز کرد.

عصر روز پنجشنبه (۲۵ شهریور ماه) نمایش فیلم‌های کوتاه و مستند با نمایش فیلم مستند «زاون» ساخته محمدرضا مُهیمن و سخنرانی حبیب باوی‌ساجد مستند ساز و مدیر بخش سینمایی مرور بر هنر معاصر ایران شروع شد.

باوی ساجد در مقدمه‌ای به تأثیر ارامنه در سینمای ایران اشاره کرد و گفت: ارامنه با تاریخ سینمای ایران پیوند خورده‌اند. راوانس اگانیاس با اولین فیلم صامت ایرانی «آبی و رابی» از آغازگران جدی تاریخ سینمای ایران است. بعدها ساموئل خاچیکیان بود که تا چند دهه مهم‌ترین فیلمساز ایران و معروف به هیچکاک ایرانی بود که علاوه بر تربیت چند نسل از فیلم‌سازان ایرانی، بیشترین مخاطب درتاریخ سینمای ایران، را با آثارش داشته است، به طوری که هنگام اکران فیلمی از او، خیابان‌ها از کثرت تماشاگر بسته می‌شدند.

او ادامه داد: بعدها آربی آوانسیان گونه‌ای از سینمای پیشرو و دگراندیش را با فیلم «چشمه» آغاز کرد. در زمینه موسیقی فیلم و ترانه، واروژان به شدت اثرگذار بود. بازیگران ارمنی هم علاوه بر تیپ و لحن خاص‌شان، جنسی از بازیگری را به نمایش گذاشتند که بکلی متفاوت بود با جنس دیگر بازیگران ایران.

کارگردان مستند «لالایی جنگ» افزود: زاون قوکاسیان، مکمل تأثیر ارامنه بر سینمای ایران بود. او در کنار نقد فیلم، به کتاب سینمایی اعتبار داد. بیش از بیست کتاب درباره سینماگران ایران، کار سترگی بود. در کنار تألیف و پژوهش سینمایی، مدرس سینما و دبیر چند جشنواره سینمایی بود و گاهی فیلم هم می‌ساخت. خود زاون می‌گفت بعد از مادرم، سینما و انسان مهم‌ترین چیزهای زندگی‌ام هستند. این جمله را زاون در طول زندگی‌اش عملی کرد. برای او سینما مهم‌تر از جغرافیا و مذهب و قومیت بود؛ به همین دلیل وقتی فیلم خوب می‌دید، خودش را ملزم به حمایت از آن فیلم و فیلم‌ساز می‌دانست.

وی خاظرنشان کرد که او کاشف بسیاری از فیلم‌سازان مهم جوان در سرتاسر ایران بود و حتی شخصا فیلم‌های فیلم‌سازان جوان را به جشنواره‌های داخلی و خارجی می‌برد.

بر اساس این گزارش، فیلم‌های (شب شیدایی) ناصرصفاریان، (سینما آزادی) مهدی طُرفی، (درس) مهدی بوستانی شهربابکی، (کارت قرمز) حمزه حاتی، (ملایه) ماجدنیسی، (سقوط) ابراهیم سعیدی‌نژاد، (جزر) سعیدآلبوعبادی، (من وکارون) سیدحمید موسوی، (او) علی حیاتی، (سرزمین من کجاست؟) مجید عیدان، (بازبان خاموش) منوچهر مشیری، (نقاش باد) عزت‌الله پروازه، (قلمرنج) حبیب باوی‌ساجد، (شش وپنج دقیقه) شهره رعایتی، (بیست) عسل قریب، (صراخیه) علی شهابی، (روزی شبیه دیروز) زینب لویمی، (شیرخفته) جمال اسکویی، (موازی) پریچهر ریالی، (رنگ آب) عماد سلمانیان فیلم‌های کوتاه و مستندی هستند که از (۲۵ شهریور تا ۸ مهر) در مرکز هنرهای تجربی و معاصر ارمنستان به نمایش گذاشته می‌شوند.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *