جستجو

انجمن سینمای جوانان ایران مهم‌ترین محل فعالیت فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه است و با ۵۹ شعبه در سراسر کشور، به نیازهای علاقه‌مندان این حوزه پاسخ مثبت و مناسبی می‌دهد. آموزش و تولید از رکن‌های مهم انجمن سینمای جوانان است و کشف استعدادهای درخشان و تربیت آنها، به مرور و طی مسیری صحیح تبدیل به پشتوانه‌های سینمای ایران می‌شود، کمااین‌که در این سال‌ها شاهد ورود فیلمسازان موفقی از طریق انجمن سینمای جوانان شهرستان‌های مختلف به عرصه سینمای فیلم کوتاه و فیلم بلند بوده‌ایم و هستیم.

به بهانه فعالیت شعبات انجمن سینمای جوانان کشور، برگزاری موفق سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران و قدردانی اخیر از برگزارکنندگان این رویداد مهم فرهنگی و سینمایی، سراغ سیدصادق موسوی، مدیرعامل انجمن و دبیر جشنواره فیلم کوتاه رفتیم و با او گفت‌وگو کردیم که ماحصل آن را می‌خوانید.

 

یک جشنواره موفق

به لطف خدا سی ‌و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه بخوبی برگزار شد و به تصدیق اهالی رسانه و سینما، این دوره یکی از بهترین دوره‌های تاریخ جشنواره بود. جشنواره فیلم کوتاه تهران، مهم‌ترین جشنواره فیلم کوتاه خاورمیانه است. در این دوره برای اولین بار همه فیلم‌های بخش ملی در بالاترین کیفیت موجود (DC) پخش شد، هیچ جشنواره دیگری در ایران هنوز فیلم‌ها را با این سطح از کیفیت نمایش نداده است. نکته دیگر این‌که این‌قدر اهمیت این جشنواره بالا بود که ۱۱۷ کشور تقاضای حضور در آن را داشتند که آثار ۴۴ کشور در قالب ۱۱۰ فیلم به این جشنواره راه پیدا کرد.

بیست نشست و کارگاه تخصصی جذاب با حضور استادان مجرب داخلی و خارجی در این دوره برگزار شد که کم نظیر بود. به بهانه جشنواره، سه کتاب خیلی خوب در زمینه فیلمسازی و فیلم کوتاه چاپ کردیم. همچنین کاتالوگ وزینی برای جشنواره تولید شد. هر روز دو برنامه تلویزیونی در شبکه‌های سه و چهار داشتیم. بااین‌که همه از جابه‌جایی محل برگزاری جشنواره نسبت به سال قبل نگران بودند، اما ما این رویداد را در پردیس سینمایی ملت برگزار کردیم که فقط محیطی فرهنگی و سینمایی بود و خبری از بازار و تجارتخانه در آنجا نبود. استقبال به حدی خوب بود که حتی سئانس‌های وسط روز و وسط هفته، مملو از جمعیت بود. همین‌طور باید به کیفیت خیلی خوب فیلم‌های ایرانی در این جشنواره اشاره کرد، به نظرم سال‌های اخیر را باید سال‌های طلایی فیلم کوتاه نامید، بخصوص در حوزه سینمای داستانی این موضوع بیشتر به چشم می‌آید.

پاتوق فیلم کوتاه

اگر با صاحبان فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره به توافق برسیم، می‌توانیم آثار را در قالب پاتوق‌های فیلم کوتاه برای علاقه‌مندان نمایش دهیم. اما فعلا و قبل از این توافق، امکان نمایش فیلم‌ها را نداریم. ولی امیدوار و درصدد هستیم بزودی این اتفاق بیفتد و در قالب پاتوق فیلم کوتاه و در دفاتر مختلف انجمن، امکان نمایش این فیلم‌ها را فراهم کنیم. همه کارگاه‌های آموزشی را هم فیلمبرداری کرده‌ایم که امیدواریم بزودی در قالب مجموعه‌ای برای استفاده علاقه‌مندان و فعالان این عرصه منتشر شود.

ایجاد یک درگاه اینترنتی

ما در دفتر مرکزی انجمن، یک آرشیو غنی از فیلم‌های همه دوره‌های جشنواره فیلم کوتاه تهران داریم و هرکس برای کار مطالعاتی و پژوهشی نیاز به تماشای این آثار داشته باشد، این امکان برای او وجود دارد. اما برای این‌که این فیلم‌ها در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد، در حال گفت‌وگو با یکی دو کمپانی بزرگ اینترنتی ایران هستیم تا یک درگاه اینترنتی برای فیلم کوتاه طراحی کنیم. امیدوارم با این کار، فیلم‌های دوره‌های قبلی جشنواره را هم در اختیار دوستداران فیلم کوتاه قرار دهیم.

برنامه‌های تهران و شهرستان‌ها

درحال حاضر انجمن سینمای جوانان ایران ۵۹ دفتر و ۹ نمایندگی دارد که به لحاظ پوشش و گستردگی، کل کشور را در برمی گیرد. هیچ استانی نیست که انجمن سینمای جوانان در آنجا حضور نداشته باشد، فقط ممکن است این حضور در برخی استان‌ها بیشتر و پررنگ‌تر باشد و در یک استان پنج دفتر داشته باشیم و در بعضی از استان‌ها هم ممکن است تعداد دفتر کمتری وجود داشته باشد.

ما داریم دفتر تهران را به پایلوت آموزشی کشور تبدیل می‌کنیم و می‌خواهیم آموزش مجازی و آفلاین خود را از طریق دفتر تهران پیگیری کنیم. همین‌طور قصد داریم دیگر در دفتر تهران، کلاس‌های ابتدایی و بیسیک برگزار نکنیم و فقط روی برگزاری مسترکلاس‌ها و کارگاه‌های تخصصی تمرکز کنیم. اما برگزاری کلاس‌های ابتدایی و پایه و بحث آموزشی در شهرستان‌هایی که نیاز به این امر دارند، همچنان ادامه خواهد داشت.

ما در دفتر تهران به‌دنبال تامین آن نقاط و سطوح آموزشی هستیم که بخش خصوصی انگیزه‌ای برای حضور و سرمایه‌گذاری در آن ندارد. البته تلاش می‌کنیم تداخلی میان انجمن سینمای جوانان و آموزشگاه‌های خصوصی ـ دست‌کم در تهران ـ پیش نیاید.

علاقه‌مند ساخت فیلم کوتاه چه کند؟

هر هنرجو یا علاقه‌مندی که می‌خواهد فیلم کوتاه بسازد، به هر کدام از دفاتر انجمن در سراسر کشور مراجعه می‌کند و پس از تائید و تصویب فیلمنامه در همان دفتر موردنظر، از اعتبارات هنرجویی و نیمه حرفه‌ای انجمن برخوردار می‌شود. اما اگر پروژه حرفه‌ای باشد، باید از طریق دفتر تهران اقدام کند.

بهره بهینه از فضای مجازی

زمانه‌ای است که هم مردم بی‌حوصله هستند و هم ریتم زندگی تند شده است. در این وضعیت فعالان فیلم کوتاه می‌توانند از فرصت مغتنمی که در قالب فضاهای مجازی پیش آمده، بهترین استفاده را داشته باشند. فکر می‌کنم امسال با یک نهضت تولید محتوا در این خصوص مواجه خواهیم بود و در صدد راه اندازی جشنواره‌های گوناگونی هستیم که بتوانیم انبوهی از تولیدات کوتاه را داشته باشیم و آنها را در بستر فضای مجازی منتشر کنیم. امیدواریم برنامه‌های ما در این زمینه تا زمستان امسال نهایی و اعلام شود.

اثرات مثبت بازگشت سیمرغ بلورین فیلم کوتاه

همه جشنواره‌های مهم دنیا همچون کن، ونیز و برلین، بخش ویژه فیلم کوتاه دارند. حیف بود که جشنواره فیلم فجر مطابق استانداردهای جهانی حرکت نکند و این بخش در آن وجود نداشته باشد. از طرف دیگر مهم‌ترین ویترین سینمای کشور، جشنواره فیلم فجر است. این آسیب بزرگی برای سینمای جوان و فیلم کوتاه بود که در این رویداد حضور نداشت و دیده نمی‌شد. به هرترتیب باید قبول کنیم جشنواره فیلم کوتاه تهران یک جشنواره تخصصی است و فضایی نخبه گرا در آن حاکم است، اما جشنواره فیلم فجر در جاهایی به جشن بودن تنه می‌زند و با طبقات مختلف مردم و جامعه ارتباط برقرار می‌کند. حضور در جشنواره فیلم فجر، کمک بیشتری برای دیده شدن فیلم کوتاه می‌کند. بازگشت سیمرغ بلورین فیلم کوتاه به جشنواره فیلم فجر یک فرصت دوطرفه است؛ هم فجر به استانداردهای یک رویداد جهانی نزدیک می‌شود و همه بخش‌ها را در خود دارد و هم برای سینمای جوان و فیلم کوتاه فرصت خوبی برای دیده شدن و جدی ترگرفته شدن بیشتر است.

وزیر ارشاد درباره انجمن سینمای جوانان چه گفت؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بتازگی و در حاشیه جلسه هیات دولت، به برخی ابهامات و سوالات درباره انجمن سینمای جوانان ایران پاسخ داد. آن‌طور که در ایسنا آمده، سیدعباس صالحی درباره شایعات مطرح شده مبنی بر کاهش بودجه انجمن سینمای جوانان گفت: کارکرد انجمن سینمای جوان تقلیل نیافته، بلکه اتفاقی که افتاده این است که در دوره جدید مورد توجه جدی‌تری قرار گرفته است. او خاطرنشان کرد: ما مراکز مختلف آموزشی در بسیاری از شهرستان‌های کشور در حوزه سینمایی داریم، به همین دلیل به جای برگزاری حوزه‌های آموزشی مستمر در انجمن‌های سینمای جوان سراسر کشور، باید به سمت برگزاری کارگاه‌های آموزشی و همچنین تولید جدی‌تر سینمای جوان حرکت کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که «از تغییرات درباره انجمن سینمای جوان تفسیر غلط شده است» افزود: حتما موضوع انجمن سینمای جوان موضوع قابل توجه و جدی دولت دوازدهم است، اما با این نگاه که تولید این سینما جدی‌تر گرفته شود و به جای آموزش‌های درازمدت یا میان‌مدت که در برخی مجموعه‌های دیگر نیز برگزار می‌شود، به سمت کارگاه‌های آموزشی حرکت شود. صالحی در پایان تاکید کرد: همچنان فعالیت‌های انجمن سینمای جوانان در شهرستان‌هایی که به آموزش‌های میان‌مدت و مستمر نیاز دارند، ادامه خواهد داشت.

 

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *