جستجو

 

اختتامیه اولین جشنواره ملی فیلمنامه نویسی با موضوع «قرآن کتاب آسمانی» به‌مناسبت انتخاب بوشهر بعنوان پایتخت قرآنی ایران در سال ۱۴۰۰ و همزمان با هفته قرآنی بوشهر برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، این مراسم که با حضور عبدالرحیم افروغ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، اتابک زندویان معاون هنری ارشاد اسلامی استان بوشهر، خانم صداقت مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی بوشهر، ابراهیم کامران دبیر اولین همایش ملی پایتخت قرآنی و جمعی از هنرمندان فیلمساز بصورت آنلاین برگزار می شد، دکتر عبدالرحیم افروغ ضمن تشکر از انجمن سینمای جوان و شرکت کنندگان این دوره از جشنواره، طی سخنانی جایگاه ویژه قرآن را در نزد جامعه تشریح کرد و افزود همین نگاه عمیق قرآن پس از چندین قرن از نازل شدنش همچنان در پاسخ به مسائل جامعه بهترین مرجع است، از همین روی هنرمندان در بعد انتقال مفاهیم غنی این کتاب آسمانی می بایست همت بیشتری داشته تا با نگاه های مختلف اثر بخشی قرآن کریم را در جامعه شاهد باشیم. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در بخشی دیگر از سخنانش خطاب به مدیر انجمن سینمای جوانان استان بوشهر گفت: قرار بود که برای تولید آثار با مضامین قرآن و عترت اقدام شود،آیا این مهم صورت گرفته است؟ عبدالرحمن برزگر در پاسخ فرآیند تولید را تشریح نمود و ابراز امیدواری کرد که با برنامه ریزی انجام شده در تقویم کاری سال ۱۴۰۱ تولیدات مشترک با دفاتر دیگر سینمای جوان کشور در دستور کار قرار گرفته است. در این مراسم فیلم «اکبر» به کارگردانی خانم ندا کلبعلی، ترال به کارگردانی میثم فرهومند و اهورا بارانی و سرپناه به کارگردانی خانم گوهر منعمی اکران که با استقبال هنرمندان و مسئولین روبرو شد. ابراهیم کامران از دیگر سخنرانان بود، دبیر ویژه برنامه های پایتخت قرآنی در تبیین برنامه های اجرایی هفته قرآنی گفت: ۳۵۰ برنامه متنوع فرهنگی و هنری در استان و ۱۰ برنامه ملی از آثار و برکات قرآن کریم است.

سپس توسط نماینده داوران حجت الاسلام سیدنعمت الله رکنی بیانیه و آرا هیئت داوران قرائت گردید. در بخشی از بیانیه آمده است: گرچه از یک فیلمنامه نویس انتظار نمی رود تا لزوماً دین پژوه تمام عیار باشد، امّا بر هر فیلمنامه نویس علاقمند به موضوعی مانند دین لازم است از حداقل اطلاعات مبانی اندیشانه دینی مطلع بوده و دست به کار شود، اصول، احکام و شرعیّات از سوئی و طبقه دینی اشخاص وارد در داستان، از سوی دیگر مبین کاراکتر شناسی دینی می شود تا نویسنده در پرداخت به شخصیّت بتواند به دقیق ترین شکل، تعادل در موضوع را به عنوان محمول بر حامل(کاراکتر) اعمال نماید.

در بخشی دیگر از مراسم، دبیرخانه جشنواره از خانواده محترم آیت الله معتقد اهرمی خالق قرآن رمزدار که هفته قرآنی به نام این قرآن پژوه ثبت شده قدردانی شد، همچنین از خانم الهام بهروزیان روزنامه نگار و دبیر سرویس هنری روزنامه بامداد جنوب به خاطر تلاش و انعکاس گزارش و اخبار سینمای جوان با اهدا لوح سپاسگزاری شد. در پایان عبدالرحمن برزگر مدیر انجمن سینمای جوانان استان بوشهر با گرامیداشت هفته قرآنی و با موفقیت خواندن جشنوار ملی فیلمنامه نویسی با موضوع قرآن  کتاب آسمانی گفت: این دوره ۱۵۶ اثر به جشنواره رسید که هیئت انتخاب ۳۲ اثر را به رقابت نهایی معرفی نمودند که در مرحله نهایی سه برگزیده و سه شایسته تقدیر، عناوین جشنواره را دریافت کردند. گفتنی است آئین اختتامیه مورخ نوزدهم اسفند ۱۴۰۰ در محل سینما روباز داریوش غریب زاده در انجمن سینمای جوانان استان بوشهر بصورت آنلاین از طریق اینستا گرام جهت شرکت کنندگان ملی پخش شد.

توسط حجت الاسلام سید نعمت الله رکنی بیانیه اولِین جشنواره فیلمنامه نویسی با موضوع قرآن کتاب آسمانی استان قرائت شد.

 

این بیانیه در مورخ ۱۴٠٠/۱۲/۱۹ در محل انجمن سینمای جوانان استان بوشهر بمناسبت اختتامیه اولین جشنواره ملی فیلمنامه نویسی با موضوع قرآن کتاب آسمانی توسط نماینده هیئت داوران قرائت گردید:

ضمن عرض خسته نباشید و خداقوت به برگزار کنندگان جشنواره حاضر و همچنین با عرض خسته نباشید به  اعضأ هیأت انتخاب، پیش از اعلام نتایج نهایی و با عنایت به متون ارسالی بر خود لازم می داند، نکاتی به شرح زیر را به اطلاع علاقمندان و نویسندگان اینگونه آثار اعلام نماید تا انشاالله طی ادوار بعدی شاهد آثار بهتری باشیم.

یک- ایجاز در بیان و فضا سازی از اولیّن عوامل اصلی رسیدن به یک فیلمنامه کوتاه تلقی می گردد که اکثر آثار حاضر در این راه موفق نبوده و یا به طور معکوس در اثر شدّت فرم سازی به بیانی ناقص رسیده اند، در واقع اگر برخی متن ها از اطناب در بیان به ملالت رسیده باشند، برخی نیز از شدّت ایجاز به خلل دچار آمده اند.

دو- گرچه از یک فیلمنامه نویس انتظار نمی رود تا لزوماً دین پژوه تمام عیار باشد، امّا بر هر فیلمنامه نویس علاقمند به موضوعی مانند دین لازم است از حداقل اطلاعات مبانی اندیشانه دینی مطلع بوده و دست به کار شود، اصول، احکام و شرعیّات از سوئی و طبقه دینی اشخاص وارد در داستان از سوی دیگر مبین کاراکترشناسی دینی می شود تا نویسنده در پرداخت به شخصیّت بتواند به دقیق ترین شکل، تعادل در موضوع را به عنوان محمول بر حامل(کاراکتر) اعمال نماید، لذا به نظر می رسد به دلیل عدم آشنائی با این مبانی اتفاق ناخوشایندی در دو سمت بروز نموده است، یا نویسنده درحدّ یک کاراکتر عارف، متدین نبوده است! امّا ذوق و شوق دینداری قدرت پرداخت عارفانه را از او سلب نموده تا کاراکتر برای موضوع مورد نظر ضعیف عمل نماید و یا کاراکتر در طبقه پایین تر دینی قرار داشته و نویسنده راه اغراق در متن برای چنین شخصیّتی را در پیش گرفته و لذا متن باور ناپذیر و نامتوازن از آب درآمده است.

سه-  به طور کُلّی عرصه سینما و داستان، به هر شکل و شمایلی اگر مبتنی بر سره کردن اخلاقیّات بشری از ناسره باشد، پر واضح است که دین و کلام الله مجید مُهمترین منبع الهام بخش این رویکرد می باشند و با عنایت به فرمایش حضرت پیغمبر(ص) مبنی بر اینکه: انما بُعثت لاُتمم مکارم الاخلاق، پس می توان متصوّر وسعت نظر و دیدگاه نویسندگان بود که برداشت های دینی لزوماً کپی کردن عین به عین از آیات الهی و یا حتّی فرمایشات بزرگان و اولیأ و اوصیأ دین نبوده و بلکه تسّری دادن غیرمستقیم آنها بر سطوح مختلف اجتماعی و انسانی، پسندیده ترین و زیباترین روش تربیتی و داستانی ست که هم موجب توسعه داستانهای دینی می شود و هم وسعت نظرگاه برای نویسندگان را موجب می شود.

و در پایان امّا اعلام می نماید هیأت انتخاب با مطالعه و بررسی ۳۲ اثر منتخب از ۱۵۶ اثر سوی اعضأ هیأت انتخاب، آرأ خود را به شرح زیر اعلام می نماید.

شایسته تقدیر

یک- لوح یادمان و مبلغ یک میلیون تومان اهدا می شود به آقای مجتبی شیخ آزادی با فیلمنامه چتر

دو- لوح یادمان و مبلغ یک میلیون تومان اهدا می شود به آقای برزان رستمی با فیلمنامه تحویل رویای نا تمام

سه- لوح یادمان و مبلغ یک میلیون تومان تقدیم می شود به سرکار خانم فاطمه علیمرادی با فیلمنامه سبز شمعدانی

برگزیدگان

برگزیده اول: لوح یادمان به همرا تندیس جشنواره و مبلغ ۵ میلیون تومان تقدیم می شود به آقای  نواب محمودی با فیلمنامه حالا صدایم را گوش کن

برگزیده دوم: لوح یادمان و مبلغ سه میلیون تومان تقدیم می شود به آقای علی آهنگری با فیلمنامه بشرا

برگزیده سوم: لوح یادمان و مبلغ ۲ میلیون تومان تقدیم می شود به آقای امیر مسعود سهیلی با فیلمنامه قربانگاه

شایان ذکر است دو اثر نیز جهت حمایت به دبیرخانه معرفی شده اند که پس از طی فرایند اداری اعلام خواهند شد.

گفتنی است، سعید پوراسماعیلی، رهبر قنبری، سید نعمت الله رکنی، مهدی انصاری و عبدالرحمن برزگر اعضای هیئت داوران این رویداد بودند.

حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز
هشت اثر خراسان شمالی در آستانه ت...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *