جستجو

مربیان، مدرسان، مسئولین آموزشی و جمعی از هنرجویان انجمن سینمای جوانان ایران به مناسبت روز معلم در فضای مجازی گردهم آمدند.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، در ابتدای این گردهمایی مجازی که عصر روز یکشنبه 12 اردیبهشت 1400 برگزار شد، سعید پوراسماعیلی معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان به عنوان میزبان جلسه، ضمن گرامی‌داشت روز معلم و سپاس از مربیان انجمن در سراسر کشور، متن پیام سیدصادق موسوی، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره انجمن را قرائت کرد.

وی با بیان این‌که در شرایط کرونا به مقوله آموزش مجازی جدی‌تر پرداخته شد، برخط فرضی و برنامه‌های آموزشی پنجمین دوره المپیاد فیلم‌سازی را نمونه‌های موفق بهره‌مندی از فضای مجازی در حال حاضر خواند و گفت: امیدواریم در زمان مناسب پلت‌فرم مناسبی برای توسعه آموزش مجازی راه‌اندازی شود. پوراسماعیلی افزود: مشکل عمده در حوزه آموزش مجازی، حذف فضای کارگاهی است اما حضور هنرجو درکارگاه‌های عملی نزدیک‌ترین دفاتر انجمن می‌تواند راه حل این مسئله باشد.

پس از سخنان پوراسماعیلی، ساعد نیک‌ذات عضو شورای آموزش و از مدرسان انجمن، به عنوان اولین مهمان برنامه، با اشاره به اهمیت آموزش در انجمن سینمای جوانان در هدایت استعدادهای جوان، گفت: دومین استاد انسان «تجربه» است و اولین آن «آموزگار» و هرچه معلم به ما می‌آموزد هم به تجربه تبدیل می‌شود؛ پس «تجربه» آموزگار مادام‌العمر انسان خواهد بود. همه چیز در استمرار به دست می‌آید یعنی باید ابتدا دانش هر چیزی را کسب کنیم و سپس به تجربه کافی در آن دست یابیم با استمرار. دومین نیاز فعل «خواستن» است و سومین «دانش». سینماگران سینمای جوان «آماتور» نامیده می‌شوند و این واژه از ریشه یونانی با معنای «عشق» می‌آید و این عشق تفاوت عمده مربیان انجمن با اساتید دانشگاه است. مربی سینمای جوان در همدلی مستقیم با هنرجویان قرار می‌گیرد و این با ذات فیلم کوتاه که نو بودن، بدیع بودن، بی‌پروایی و تجربه‌محور بودن است، هم‌خوانی دارد.

 

امیرشهاب رضویان، فیلم‌ساز و از مربیان قدیمی انجمن، مهمان بعدی برنامه ضمن ذکر این نکته که یک معلم خوب مسیر فیلم‌سازان جوان را هموارتر، ساده‎تر و کوتاه‌تر می‌کند، از برخی اساتید پیشکسوت مانند زنده‌یاد رضا شریفی، حمید هدانیا، اکبر عالمی، خسرو سینایی و … یاد کرده، بیان کرد: این‌ها فقط معلم نبودند، اهل فهم و معرفت بودند، یک بخش دانایی معلم و بخش دیگر شخصیت معلم است که شاگرد را هدایت می‌کند و می‌پرورد. سینمای جوان از ماهیتی برخوردار است که در قاعده و قانون و قالب‌های اداری نمی‌گنجد، تمام موجودیت، پویایی و جذابیت خود را در این بیش از چهل و هفت سال فعالیت از همین حس جوان بودن می‌گیرد و بسیار در حرکت سینمای حرفه‌ای ایران، تأثیرگذار بوده و هست.

 

در ادامه ،مهمان ویژه این برنامه، دکتر احمد الستی، استاد پیشکسوت، مشاور عالی معاونت فرهنگی و آموزش و رئیس شورای آموزش انجمن، به گستردگی نقش انجمن سینمای جوان به عنوان یک نهاد فرهنگی و بسیار فعال اشاره کرد و افزود: من در خلال دو دهه همکاری با انجمن، صلاحیت فعالیت هنری انجمن سینمای جوان را بیش از هر نهاد فرهنگی دیگر در ایران می‌بینم به‌ویژه در اعتلای فیلم کوتاه؛ تأثیر فعالیت‌های انجمن در گوشه و کنار ایران بر روی سینمای حرفه‌ای کشور فوق‌العاده است؛ جستجو در سابقه سینماگران برتر ما نشان‌گر این امر است. از دیگر سو به زعم من انجمن یک سکوی پرش برای سینمای حرفه‌ای نیست بلکه خودش همان است.

وی ادامه داد: با وجود شیوع بی‌رحمانه کرونا، اتفاقات و تحولات ویژه‌ای در ساختار، ریتم، فیلم‌نامه، نحوه کارگردانی و روایت‌های فیلم کوتاه در سراسر جهان در حال وقوع است و ما باید ببینیم چگونه می‌توانیم پابه‌پای این فرایند در فیلم کوتاه جهان پیش برویم.

 

سپس سیدصادق موسوی، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، ضمن تبریک روز معلم به مدرسان و مربیان انجمن، حضور دکتر الستی در امر آموزش را فرصتی  مبارک و مغتنم شمرد و از درایت آقای پوراسماعیلی و تحولات حوزه آموزش به نیکی یاد کرد.

وی ضمن گرامی‌داشت لیالی قدر، به عبارت “یا من اضحک و ابکی” (فرازی از دعای جوشن کبیر) اشاره کرد و گفت: خنداندن و گریاندن در عالم سینما و تئاتر، تجلی این صفات خداوند در وجود انسان است. موسوی اضافه کرد: بی آلایشی و سادگی در تمامی سطوح انجمن سینمای جوانان، برخورداری از روحیه جهادی و سلامت نفس، وجوه تمایز این مجموعه با بسیاری از نهادهای دیگر است.

مدیرعامل انجمن ابراز امیدواری کرد که در این فضای صمیمانه و اخلاقی، فعالیت‌های آموزشی و تولیدی انجمن در سال پیش رو با توان بیشتری ادامه یابد.

 

حسن لطفی، مدرس باسابقه انجمن سینمای جوانان قزوین مهمان بعدی این دورهمی بود. وی گفت: در روز معلم باید دانایی همراه با جسارت و شکیبایی را به خودمان یادآوری کنیم. وی افزود: در آموزش سینما نباید “جسارت” را از هنرجو بگیریم زیرا در این صورت سینما دچار نقصان خواهد شد.

 

داریوش غریب‌زاده، مدرس دفتر بوشهر در این دورهمی با گرامی‌داشت یاد مرحوم هوشنگ میرزایی، عنوان کرد: ما مربیان در کلاس درس در عین‌حال که معلم هستیم، شاگرد نیز هستیم و همیشه در حال یادگیری هستیم. وی ادامه داد: بزرگ‌ترین معلم برای آموختن فیلم کوتاه، طبیعت و عالم هستی است که مملو از مضامین نغز و نکات زیباست.

 

در ادامه این دورهمی، هستی جعفرپور، هنرجوی دفتر بندرعباس بیان کرد: هنرجویان درانجمن سینمای جوانان علاوه بر مهارت و دانش سینمایی، نگاه جستجوگر و روح دغدغه‌مند خود را مدیون مدرسان انجمن هستند که حاصل سالیان سال تجربه‌شان را خالصانه در اختیارشان قرارمی‌دهند.

 

تیام یابنده، مهمان بعدی این برنامه نیز در بخش از صحبت‌های خود به تفاوت دانشگاه و انجمن اشاره کرد و گفت: به عنوان کسی که تحصیلات آکادمیک سینمایی هم دارم، باید بگویم که دغدغه هنرجویان در سینمای جوان، مدرک نیست و وجه افتراق دیگر این است که خوشبختانه هنرجویان انجمن چارچوب ذهنی بسته‌ای ندارند. وی همچنین حضور در اقلیم‌های متفاوت کشور برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی را فرصت مغتنمی برای ارتقای دانش مربیان خواند.

 

در ادامه مهرداد اسکویی با بیان خاطراتی از نحوه آشنایی‌اش با انجمن سینمای جوانان نجف‌آباد، نقش مهدی عبداللهی به عنوان مسئول وقت آن انجمن را در ظهور سینماگرانی چون علی‌محمد قاسمی،مسعود امینی تیرانی، سعید پوراسماعیلی، مهدی جعفری و … ستود. وی گفت: برای ساخت یک فیلم، سرمایه مهم است اما عامل کافی برای فیلم‌سازنیست. اسکویی تأکید کرد: فیلم‌سازی به آموزش، به روزرسانی آموزش، اشتیاق، تلاش و یادگیری مستمر نیاز دارد.

 

وحید اسلامی، مربی دفتر ایلام دیگر مهمان این دورهمی نیز با ذکر خاطراتی کار در انجمن را دلی وعاشقانه توصیف کرد و افزود: بسیاری از دانش‌آموختگان انجمن همین شور و انرژی را در بخش‌هایی مانند صداوسیمای مراکز استانی به کار می‌گیرند.

 

در ادامه برنامه مهدی کیخایی، مدیر انجمن سینمای جوانان اهواز نیز با ذکر خاطراتی از رفتار مثبت و سازنده مرحوم علی شهری، نقش مدیران و مسئولان دفاتر را در زندگی هنرجویان مهم و جریان‌ساز توصیف کرد.

 

در پایان این گپ وگفت صمیمانه، مسعود امینی تیرانی، عضو شورای آموزش انجمن هویت سینمای جوان را شاخصه اصلی آموزش خواند و گفت: اگر قرار باشد از یک استاد در انجمن نام ببریم، باید از کل مجموعه انجمن نام ببریم؛ اتمسفری که طی سالیان طولانی شکل گرفته و باید در همه الگوهای آموزشی انجمن مدنطر باشد.

وی با اشاره به سخنان داریوش غریب‌زاده افزود: مهم‌ترین آسیب در فیلم کوتاه این است که هنرجویان اهداف دیگری غیراز فیلم کوتاه داشته باشند و جریان فیلم بلند را دنبال کنند.

 

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *