جستجو

سعید رحمانی، نویسنده و کارگردان، معتقد است اگرچه ویروس کرونا در همه حوزه‌ها باعث ایجاد رکود شده است اما «خلاقیت»، هیچ‌گاه و در هیچ شرایطی تعطیل نمی‌شود و تنها به زمینه‌ای برای بروز احتیاج دارد.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از ایلنا، سعید رحمانی، مدرس نشست تخصصی «شخصیت در فیلم کوتاه» در سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره تغییر نحوه برگزاری کارگاه و نشست‌ها از حالت حضوری به حالت آنلاین، به دلیل فراگیری ویروس «کرونا» گفت: این شرایط ناگزیر و وجود بیماری همه‌گیر، باعث روی آوردن به فضای آنلاین شده است اما من، برگزاری آنلاین کارگاه‌ها و نشست‌ها را اتفاق فرخنده‌ای می‌بینم، به این دلیل که آموزش، تعطیل نشده و کلاس‌ها بازهم برگزار می‌شوند. به طور قطع برگزاری آنلاین هر رویدادی از تعطیل کردنش بهتر است.او ادامه داد: در نتیجه این دسترسی رایگان و آسان‌تر، می‌توان امیدوار بود که استقبال بیشتری از کارگاه‌ها صورت بگیرد و هنرجوهای بیشتری از کارگاه‌ها استفاده کنند اما اینکه میزان بهره‌برداری از کلاس‌ها تا چه سطح خواهد بود، مبحثی است که نمی‌توان آن را پیش‌بینی کرد.رحمانی درباره نحوه تدریس در این کارگاه توضیح داد: در چنین حالتی بدون شک، ساختار تدریس متفاوت می‌شود. در آموزش‌های هنری دو مبحث وجود دارد. اول، حضور مدرس و میزان تسلطش روی مطالب و نحوه انتقال آن‌ها به هنرجو است. دوم، بحث هم‌افزایی هنرجوها مطرح می‌شود. در کارگاه‌های آنلاین مورد اول وجود دارد، اما بخش دوم و پویایی در کلاس درس و امکان برقراری ارتباط چشم در چشم وجود ندارد. به همین علت شاید شیوه گفتار برخی از مباحث تغییر پیدا کند.

فیلم‌نامه‌نویس سریال «دریایی‌ها»، درباره میزان امید بخشی جشنواره فیلم‌های کوتاه در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا گفت: ویروس کرونا در همه حوزه‌ها باعث ایجاد رکود شده است اما «خلاقیت»، هیچ‌گاه و در هیچ شرایطی تعطیل نمی‌شود و تنها به زمینه‌ای برای بروز احتیاج دارد. جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه، انگیزه دهنده و زمینه ساز این بروز و ظهور است.

وی افزود: برگزاری جشنواره در شرایط کرونا با رعایت موارد و نکات بهداشتی تدبیر هوشمندانه‌ای بوده که به پویایی هنر و هنرمندان کمک می‌کند.

رحمانی درباره میزان اهمیت فیلم‌های کوتاه و نقش آن‌ها در زمینه آگاه‌سازی برای مقابله با بیماری کرونا گفت: به طور کلی هنرهای نمایشی بر سه رکن سرگرمی، آگاهی‌رسانی و ارتقای سطح دانش مخاطبان استوار است. فیلم‌های کوتاه تلنگر هستند. چراکه در مدت زمانی کوتاه نتیجه‌گیری و آگاهی بخشی می‌کنند. بنابراین این فیلم‌ها قابلیت اطلاع‌رسانی درباره ویروس کرونا را نیز دارند. در بعضی موارد نیز عمق تاثیرگذاری آن‌ها بیشتر از اطلاع‌رسانی مستقیم است چراکه ممکن است مخاطب با تماشای داستانی پنج دقیقه‌ای به همان نتیجه و دانشی برسد که از گوش دادن به یک سخنرانی دوساعته کسب می‌کند.

او درباره نحوه برگزاری جشنواره گفت: به اعتقاد من به دلیل حفظ حقوق مادی و معنوی فیلمسازان، امکان پخش فیلم‌ها در بستر آنلاین برای جشنواره‌ها وجود ندارد. چراکه مسئله کپی رایت و قاچاق فیلم‌ها مطرح می‌شود. دیدیم که بزرگ‌ترین جشنواره‌ها همچون «ونیز» نیز مراسم خود را به صورت حضوری برگزار کردند.

رحمانی ادامه داد: در شرایطی که امکان حضور در مراسم ممکن است جان انسان‌ها را به خطر بیندازد و امکان حضور و تجمع برای مردم وجود ندارد، فکر می‌کنم بهترین کار می‌تواند این باشد که کارگاه‌ها، بخش داوری و مسائل جنبی جشنواره‌ها را به صورت آنلاین برگزار کنیم و نمایش فیلم‌ها را به زمانی آرام‌تر و امن‌تر موکول کنیم.

او در پایان گفت: برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران و نشست‌های تخصصی آنلاین آن به کالبد ضعیف این روزهای سینما که به دلیل کرونا ایجاد شده است، جان می‌بخشد. من از همه دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره تشکر می‌کنم و به آن‌ها خسته نباشید می‌گویم.

نشست‌های «۳۷-۲۰» سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تا روز شنبه ۱۷ آبان ادامه دارد.

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *