جستجو
کارگاه «برنده جنگ اول روز فیلم‌برداری» برگزار شد؛

کاوه مظاهری معتقد است که وقتی شرایط جوری پیش می‌رود که باید خشونت داشته باشید، باید آن را انتخاب کنید و جایی سر صحنه داد بزنید؛ ولی شما یک بار می‌توانید این کار را انجام دهید و در فیلم بلند نهایتاً دو بار. دعوایتان را انتخاب کنید به همین موضوع برمی‌گردد که انتخاب کنید کجا داد بزنید تا مدیریت صحیح پیش برود.

به گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، دومین روز از هفته فیلم و عکس دفتر ویژه تهران با برگزاری کارگاه «برنده جنگ اول روز فیلم‌برداری» با حضور کاوه مظاهری دوشنبه ۳۰ خردادماه با حضور تعداد زیادی از علاقه‌مندان در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
در این کارگاه کاوه مظاهری درباره تجربه‌های داد زدن کارگردان سر صحنه از حضار پرسید و درخواست کرد که تعدادی از حاضران از تجربه‌های داد زدن سر صحنه بگویند. سپس در سخنانی گفت: در این حرفی نیست که شما چقدر اطلاعات دارید و چقدر در فیلم‌سازی حرفه‌ای هستید اما فیلم و صحنه‌ای که باید آن را بسازید در لحظه مهم است و باید بتوانید آن صحنه را مدیریت کنید و بقیه عوامل نیز از همین نوع مدیریت است که متوجه می‌شوند شما کارتان را بلد هستید یا خیر. همچنین اگر نابلدی‌تان را در برخی موارد مخفی کنید، بیشتر بیرون می‌زند بنابراین خواهش می‌کنم اگر موردی را بلد نیستید، سر خودتان را گول نزنید و با کسی که مسؤولش است و در این کار حرفه‌ای است، صحبت کنید و کنار بیایید. این نابلدی موضوع سخت و مبهمی نیست چراکه قرار نیست هر کارگردانی از همه موارد صحنه سر در بیاورد و ترس هم ندارد.
وی افزود: من بارها چنین اتفاقی برایم افتاده که سر از موضوعی در نیاوردم و اتفاقاً آن را تبدیل به سود برای خودم کردم، البته اگر طرف مقابل‌تان آدم همراهی باشد.
مظاهری همچین گفت: به نظر من، فیلم بلند ساختن به لحاظ تولید، خیلی راحتتر از ساختن فیلم کوتاه است و مدیریتش آسان‌تر است. میزان تنش در فیلم کوتاه ساختن خیلی بیشتر است، چراکه در فیلم کوتاه اگر یک روز از 4 روز آف شود، یعنی 25 درصد کار عقب می‌افتد اما در فیلم بلند که قرار است 40 روز فیلم‌برداری باشد، یک روز آف شود، موردی اتفاق نمی‌افتد و می‌توان در روزهای دیگر تقسیم شود و اتفاق وحشتناکی نمی‌افتد.
وی با اشاره به یک ضرب‌المثل در این رابطه اظهار کرد: ضرب‌المثلی هست که می‌گوید «دعوایتان را انتخاب کنید» و من معتقدم به این موضوع که وقتی شرایط جوری پیش می‌رود که باید خشونت داشته باشید، باید آن را انتخاب کنید و جایی سر صحنه داد بزنید. فیلم‌سازی که این کار را نکرده باشد، تقریباً وجود ندارد. ولی شما یک بار می‌توانید این کار را انجام دهید و در فیلم بلند نهایتاً دو بار می‌توانید داد بزنید. اینکه می‌گویند دعوایتان را انتخاب کنید نیز به همین موضوع برمی‌گردد که انتخاب کنید کجا داد بزنید تا مدیریت صحیح پیش برود.
کارگردان فیلم «بوتاکس» درباره زمان داد زدن کارگردان نیز گفت: اگر شما اول کار داد بزنید ممکن است انگ اینکه می‌خواهید با داد کارتان پیش رود، پیدا کنید اما بهتر است زمانی نزدیک به پایان کار این کار را انجام دهید. تجربه نشان می‌دهد گاهی شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که نیاز به اعمال خشونت پیدا می‌شود و من منظورم آنهایی نیست که کلا خشونت دارند و فکر می‌کنند می‌توانند با خشونت و فریاد کارشان را تمام کنند.
وی در مورد مدیریت بحران صحنه فیلمبرداری برای کارگردان نیز بیان کرد: نکته مهم دیگر این است که شما به عنوان کارگردان از ارتباط عوامل اطلاع داشته باشید، برای مثال بین فیلمبردار یا صدابردار و بازیگر همیشه ارتباط خاصی وجود دارد و ارتباطی به جنسیت هم ندارد. شما به عنوان کارگردان اثر اگر می‌خواهید چیزی به بازیگر بگویید، برای یک یا دو بار می‌توانید خیلی هوشمندانه موضوع را از طریق فیلمبردار به او انتقال دهید و این نوعی مدیریت بحران است.
کاوه مظاهری گفت: شما به عنوان کارگردان وقتی سر صحنه فیلم‌برداری می‌آیید باید مسلط به همه عوامل و صحنه باشید؛ این موضوع خیلی کلی است اما برای اینکه به شرایط مسلط باشید باید دکوپاژ دقیق داشته باشید و صحنه را از قبل هزاران بار در ذهن تان منظم چیده باشید و روابط بین عوامل اصلی با دستیاران و بازیگران مشخص شده باشد. جلساتی پیش از آغاز فیلمبرداری با عوامل بگذارید که همه با هم صحبت کنند. هر چه این موارد را رعایت کنید، تیم‌تان بیشتر تیم می‌شود و فیلمبرداری بدون دردسری را پشت سر می‌گذارید.

 

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *