جستجو
در گفت‌وگو با پانا:

کاوه قهرمان عضو هیات انتخاب آثار بین‌الملل سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معتقد است سینمای کوتاه ایران باوجود تفاوت‌های دسترسی به امکانات از سینمای استاندارد دنیا عقب نیست.

 

کاوه قهرمان عضو هیأت انتخاب بخش بین‌الملل سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، در گفت‌وگو با پانا درباره ملاک انتخاب آثار در این بخش توضیح داد: «اولین و مهمترین ملاک «فیلم خوب» بود. باید فیلم‌های باکیفیتی را انتخاب می‌کردیم و این نگاه را داشتیم که این جشنواره فرصتی است برای تماشاگر سینمای کوتاه که یک بار در سال می‌خواهد از طریق این رویداد به تماشای تعدادی فیلم باکیفیت از نقاط مختلف دنیا بنشیند و آن‌ها را با آثار داخلی مقایسه کند. این مهمترین مترومعیار ما بود و هیچ محدودیتی هم درباره آن نداشتیم.»

وی افزود: «نگاه‌مان در مرحله دوم این بود که از کشورهای مختلف، آثاری را در جشنواره داشته باشیم. طبیعتا کشوری مثل فرانسه، آثار کوتاه باکیفیت‌تری نسبت به دیگر کشورها دارد و اگر بخواهیم صرفا ملاک کیفی را مدنظر قرار دهیم، ناگهان نصف آثار جشنواره‌مان متعلق به کشور فرانسه می‌شود. این شرایط در سال‌های قبل هم وجود داشته است. به همین دلیل شرط تنوع کشورها هم تا حد ممکن در فرآیند انتخاب‌ها لحاظ کردیم تا بتوانیم شاهد گلچینی از آثار کشورهای مختلف در جشنواره باشیم.»

این عضو هیأت انتخاب آثار بخش بین‌الملل توضیح داد: «چالش دیگر ما در این بخش هم آمار بالای آثار متقاضی بود.»

قهرمان درباره توجه به مقوله ژانر در فرآیند انتخاب آثارنیز اظهار کرد: «وقتی از فیلم باکیفیت و تنوع آثار صحبت می‌کنیم، قطعا مسئله ژانر حتی اگر در اولویت جشنواره هم نبود، در فرآیند انتخاب مورد توجه قرار می‌گرفت. به هر حال فیلم‌های خوبی هستند که در حوزه ژانر قرار می‌گیرند و سعی کردیم حتما از ژانرهای مختلف آثاری را در جشنواره داشته باشیم. البته این تنوع معمولا در سینمای بلند، بیشتر از سینمای کوتاه است.»

این کارگردان سینمای کوتاه درباره مقایسه کیفیت آثار داخلی نسبت به نمونه‌های بین‌المللی هم گفت: «اساسا مقایسه در این زمینه را کار درستی نمی‌دانم چرا که امکانات و تجهیزاتی که یک فیلمساز کوتاه در اروپا در اختیار دارد، قابل قیاس با شرایط یک فیلمساز در ایران نیست. در کلیت اما احساس می‌کنم ما از سینمای استاندارد دنیا عقب نیستیم و خیلی کشورهای دیگر در این حوزه از ما عقب‌تر هستند. به همان اندازه که فیلم خوب از سینمای جهان می‌بینیم، ده‌ها برابر آن هم فیلم بد ساخته می‌شود. حتی در همین فیلم‌های متقاضی هم این آثار بد را شاهد بوده‌ایم. به لحاظ کیفی فاصله خود را با استاندارد سینمای جهان، بسیار کم کرده‌ایم و از خیلی کشورها پیش‌تر هستیم.»

 

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱(۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲) برگزار می‌شود.

 

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *