جستجو

گزارش خبری جشنواره دریای دوستی “کاسپین”

انجمن سینمای جوانان ایران با حدود ۳۰ سال فعالیت مستمر در حوزه سینمایی مناطق مختلف کشور، باکشف وپرورش استعدادهای جوان در زمینه عکس، فیلم و فیلمنامه و برگزاری جشنواره‌های متعدد، پایه‌گذار بسیاری از حرکت‌های فرهنگی وهنری بوده است. در همین راستا نادر معصومی مدیر استانی انجمن سینمای جوانان گیلان ودبیر منطقه۲ سینمای جوانان ایران با وجود جشنواره‌های متعدد و متنوع فیلم و عکس در کشور طرح جشنواره فیلم وعکس دریای دوستی کاسپین را باهدف نمایش اشتراکات میراث معنوی اقوام و ملل در گستره جغرافیای کاسپین پیشنهاد نمود که مورد استقبال قرار گرفت .

این جشنواره در نخستین گام خود به عنوان طرح منظومه تولیدی و نمایش آثار تصویری (فیلم، عکس )کشورهای اسلامی، مرز مشترک آبی در مهر ۹۳ در گیلان شروع به کار کرد. دریای دوستی «کاسپین» در نخستین دوره خود با تشکیل تور عکاسی با هدف گردآوردن تجربه‌های مشترک فرهنگی اقدام به برپایی تورهای تخصصی عکاسی برای عکاسان وجوانان علاقه‌مند به این هنر در سه استان «گیلان»، «گلستان» و «مازندران» کرد که حاصل این تورهای تخصصی و برپایی کارگاه‌های عکس، چندین هزار کادر از این جغرافیا، با فرهنگ غنی حاشیه این دریای پر برکت بود. در دوره اول ۴۷عکاس از استان گیلان، ۹عکاس از استان گلستان و۱۲ عکاس از استان مازندران شرکت داشتند که از عکس‌های برگزیده، نمایشگاه عکسی در ایام جشنواره در معرض دید هنردوستان قرارگرفت. در بخش فیلم این جشنواره در دوره اول فیلمهای«مستند» با موضوع«محیط زیست ودریا»، «ساحل نشینی»، «معیشتهای وابسته به دریا» و…. به نمایش درآمد.

 فیلم‌هایی از دریای شمال، جنوب وخلیج فارس، انتشار وچاپ دو کتاب با عنوان «سکوت آبی» ویژه جشنواره فیلم کاسپین وکتاب عکس با عنوان «مجموعه عکس جشنواره دریای دوستی کاسپین» از دیگر برنامه‌های جشنواره بود.

این جشنواره در دومین گام خود، در تابستان ۱۳۹۴ اقدام به برگزاری تور عکاسی دریای دوستی توسط عکاسان لاهیجان به سرپرستی ساسان عادلی کرد که دراین حرکت فرهنگی ۳۲ عکاس از گیلان و۴ عکاس میهمان از استان‌های «گلستان» و «مازندران» شرکت کرده بودند و نمایشگاهی از آثار منتخب این تور در ایام جشنواره دوم برپا و مورد استقبال قرارگرفت. همچنین در دومین سال برگزاری جشنواره دریای دوستی«کاسپین» مسابقه فیلمنامه‌نویسی سراسری با محوریت و موضوع «دریا» انجام شد؛ در این بخش تعداد۲۰۰ فیلمنامه از سراسر کشور به بخش دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از بررسی و داوری به ده عنوان فیلمنامه برتر جوایز ارزنده‌ای اهدا شد.

از دیگر بخش‌های جنبی جشنواره در دومین دوره، انتشار دو عنوان کتاب با عناوین «مجموعه عکس دریای دوستی کاسپین » در بخش عکس و «تا دریا» در بخش فیلم و فیلمنامه بود.

این جشنواره درسومین سال خود پس از رونمایی در ۲۰ آبان ۹۵ (روز جهانی علم درخدمت صلح) در سی وسومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، طی روزهای ۲۷ الی ۳۰ آبان در رشت برگزار خواهد شد.

 

«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...
«پیام خصوصی» در جشنواره کونکوردی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *