جستجو

 

اکبر زارع حضور فیلم‌های کوتاه در فجر را از بسیاری جهات ارزشمند و قابل تقدیر دانست اما این که تحت‌الشعاع فیلم‌های بلند قرار گرفته و چندان توجهی به آن‌ها نمی‌شود را قابل بررسی و بازنگری برشمرد.

 

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم کوتاه «تابوت» به‌کارگردانی اکبر زارع یکی از ده فیلم کوتاه حاضر در بخش کوتاه چهلمین جشنواره فجر،  داستانی را روایت می‌کند که در آن سقف غسالخانه روستا در اثر باران فرو ریخته و تابوتی قدیمی و مقدس زیر باران مانده است. سه تن از ریش‌سفیدان روستا به‌نمایندگی از اهالی در محل واقعه حاضر می‌شوند تا راه چاره‌ای پیدا کنند… .

 

 

اکبر زارع، دانش‌آموخته رشته نمایش از هنرستان هنرهای زیبای میرک تبریز و کارشناسی رشته کارگردانی از مؤسسه آموزش عالی نبی‌اکرم (ص) تبریز است. عمده فعالیت هنری وی در حوزه نویسندگی است و «تابوت» اولین اثر او در سمت کارگردان به‌شمار می‌آید. وی نگارش فیلم‌نامه بلند « تکیه نده لباست کثیف می‌شه» به طور مشترک، فیلم‌نامه بلند « موتور جوش» به طور مشترک، فیلم‌نامه کوتاه «تابوت»، فیلم‌نامه کوتاه «کلاغ‌ها» و فیلم‌نامه کوتاه «دندان طلا» را در کارنامه هنری خود دارد.

 

به بهانه حضور «تابوت» در فجر چهلم گفت‌و‌گوی کوتاهی با این کارگردان جوان داشتیم.

اکبر زارع با عنوان کردن این امر که فیلم‌نامه تابوت به طور جوششی شکل گرفت در مورد نحوه شکل‌گیری این فیلم کوتاه چنین گفت: «نسخه اولیه فیلم‌نامه «تابوت» در عرض چند ساعت نوشته شد. برایم جالب توجه بود، تا این که در بحبوحه اسباب‌کشی وقتی نوشته‌های قدیمی‌ام را مرور می‌کردم، داستان ناقصی از دوران نوجوانی توجهم را جلب کرد. داستان پسربچه‌ای که برای عیادت مادربزرگ مریض احوالش به روستا می‌‍‌رود و در شبی که خواب به چشمش نمی‌آید می‌بیند دایی‌اش تابوتی آورده و در تویله مخفی می‌کند.»

وی چنین ادامه داد: «سال‌ها گذشته بود و فیلم‌نامه تابوت نوشته شده بود و آن داستان فراموشم شده بود اما گویی ردپایش در پس ذهنم باقی مانده بود. این اتفاق برایم تجربه شد و حالا فیلم‌نامه جدیدی که مشغول نگارشش هستم حاصل مرور خاطرات گذشته است.»

این فیلم‌نامه‌نویس جوان در ادامه در باب حضور در چهلمی جشنواره فیلم فجر ذکر کرد: «این‌که در جشنواره فیلم فجر فیلم‌های کوتاه در کنار فیلم‌های بلند پخش می‌شود از بسیاری جهات ارزشمند و قابل تقدیر است اما این که تحت‌الشعاع فیلم‌های بلند قرار گرفته و چندان توجهی به آن‌ها نمی‌شود قابل بررسی و بازنگری است.»

 

زارع در پایان به مقوله اکران عمومی فیلم‌های کوتاه اشاره کرد و افزود: «طبیعتاً اگر اثری در معرض دید عموم قرار گیرد باعث ایجاد شناخت اثر و کارگردانش شده، مخاطب خود را پیدا کرده و جایگاه شایسته‌تری کسب می‌کند. اکران عمومی برای فیلم‌های کوتاه نیز از این قضیه مستثنی نیست.»

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *