جستجو

تدوین‌گر سینما و تلویزیون معتقد است: مخاطبان تماشای زیبایی را در سینما مطالبه کنند و فیلم کوتاه باید مخاطبانی از توده مردم داشته باشد اما فیلم‌سازان آن گاهی ناخواسته مخاطبان این حوزه را به قشری خاص از جامعه محدود می‌کنند. 

 

به‌گزارش ستاد خبری سی‌.‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌نقل از ایرنا، سینا گنجوی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره تایید جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از سوی اسکار، اظهار داشت: نمی‌توان تک زاویه‌ای به این موضوع نگاه کرد. اینکه ایید جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از سوی اسکار تایید شده است (اسکار کوالیفاید) در وهله اول اتفاقی مثبت است اما باید هوشیار بود که این موضوع تاثیری بر چگونگی ساخت آثار نگذارد.

وی ادامه داد: در گذشته، فیلم‌های کوتاه برای خود مدیوم فیلم کوتاه ساخته می‌شد، اما در سال‌های اخیر این اتفاق بیشتر به چشم می‌خورد که کارگردانان فیلم کوتاه می‌سازند و در آن ساخت یک سکانس از اثری بلند را تجربه می‌کنند. شاید این روند به دلیل تلاش آن‌ها برای جذب سرمایه‌گذار درخصوص ساخت اثر بلندشان باشد.

گنجوی گفت: به هرحال، این موضوع به آسیب‌شناسی نیاز دارد و باید آن را از ریشه اصلاح کرد. شاید هم یک بعد این جریان به معضل اقتصادی ساخت آثار مربوط باشد. در زمان‌های گذشته اصولا تمام عوامل تولید یک فیلم کوتاه بی‌هیچ دستمزد و چشمداشتی صرفا برای کسب تجربه‌ای ناب و خالص، کار می‌کردند اما امروز مشکلات اقتصادی باعث شده که چنین امکانی از بین برود. برای در خطر نبودن هویت فیلم کوتاه باید از آن حمایت شود.

این تدوین‌گر درباره شرایط اکران آنلاین آثار کوتاه گفت: اکران آنلاین آثار کوتاه نیز تیغی دو لبه است. برای مثال ما بستر اینستاگرام را برای انتشار محتوای آثار کوتاه داریم اما برای چنین اتفاقی باید زمینه آن نیز فراهم باشد. ضمن این که زحمت عوامل پشت کار باید دیده شود. برای مثال بعضی از سایت‌های بین‌المللی، پلتفرمی برای اکران آثار کوتاه هستند و مخاطب برای ورود به سایت، همانند خریدن بلیت سینما باید حق اشتراک بپردازد. ما نیز باید زمینه چنین روندی را فراهم کنیم و مخاطب حق اشتراکی را پرداخت کند.

وی افزود: اگر فیلم کوتاه را یک پاره‌خط در نظر بگیریم، نقطه شروع این جریان، گرافیک و هویت بصری است و مردم نیز به طور معمول با همین بخش سر و کار دارند. حتی در زندگی روزمره نیز همین‌طور است و هر چیزی را در نظر بگیریم از بسته‌بندی، معماری تا… همه تابعی از گرافیک می‌شوند.

گنجوی گفت: مردم باید تماشای زیبایی را مطالبه کنند. اما ما خیلی وقت‌ها فرم را کنار گذاشته و تنها به محتوای صرف فکر می‌کنیم. در فیلم کوتاه هم همین است و برای همین اغلب کارهایمان تنها به شعار دادن مختوم می‌شود. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که محتوا داریم اما بنای فرم و ساختار غلط است.

این تدوین‌گر تصریح کرد: همین اتفاق مخاطب فیلم کوتاه را هم در بر می‌گیرد. این حوزه می‌تواند مخاطبانی از توده مردم داشته باشد اما خود فیلمسازان نیز ناخواسته مخاطبان این حوزه را به قشری خاص از جامعه محدود کرده‌اند.

وی ادامه داد: جامعه امروز ما به شدت در فضای مجازی فعال است و به اعتقاد من، جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران باید در همین فضا به مخاطب معرفی شود. با معرفی و انجام تبلیغات در این حوزه، مردم نیز به تماشای فیلم کوتاه عادت خواهند کرد. البته که چنین روندی هزینه هم می‌برد اما دستاوردی که با خود به همراه دارد ارزش هزینه کردن را هم دارد.

 

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *