جستجو

جواد قاسم‌لو، کارگردان فیلم کوتاه «قمیر»می گوید این فیلم قصه پدران و پسران است و وراثت، نسل، زمان و خیلی روابط و مناسبات دیگری که میان‌شان وجود داشته و دارد، در این فیلم به چشم می‌خورد.

 

به‌گزارش ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌نقل از پانا، جواد قاسم‌لو، کارگردان فیلم تجربی «قمیر» حاضر در بخش تجربی سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره شکل گیری ایده این فیلم گفت: «من در مدرسه، دانشگاه و هر جایی که با شکل‌های مختلف سوالات امتحانی برای پایان سال تحصیلی یا پایان ترم درگیر بودم، همیشه «جای خالی‌ها» را جذاب می‌دیدم. این علاقه محدود به سوالات امتحانی نمی‌شوند و بازی‌هایی که در آن‌ها باید جای خالی را با چیزی یا کلمه ای پر می‌کردم، نیز برایم جذاب بود. مثل آن اسباب بازی دوران کودکی که ظاهری شبیه به موبایل‌های امروزی داشت و درون آن حلقه‌های رنگارنگ مختلفی در داخل ظرف شیشه‌ای پر از آب غوطه‌ور بودند که با فشار دکمه‌های لاستیکی حباب‌هایی را برای انداختن حلقه ها به درون دو میله‌ای که داخل آن تعبیه شده بود، پرتاب می‌کردیم.»

وی ادامه داد: «در شکل و ساختار روایت فیلم کوتاه همیشه این اصل را برای خود در نظر دارم که فیلم کوتاه، هویتی کاملا مستقل دارد؛ حوزه‌ای که مخاطب آن بسیار باهوش است. در طول تولید یا خلق «قمیر» گویی با اتکا به غریزه‌ام عمل کردم و بعد از تولید و اتمام مراحل مختلف کار با هر بار دیدن فیلم تولید معنی جدیدی برایم عیان می‌شد.»

قاسم‌لو گفت: «استفاده از کهن الگوها، تصاویر، صداها، اشیا، اشکال ظاهری و هر آن چیزی را که میان همه انسان‌های روی کره زمین مشترک است، دوست دارم. «قمیر» درباره قصه یک پدر و پسر است. وراثت، نسل، زمان و خیلی روابط و مناسبات دیگری که در جهان پدرها و پسرها در طول تاریخ بشریت دیده می‌شده است، در این فیلم به چشم می‌خورد.»

وی درباره لوکیشن این اثر نیز گفت: «روستای کوچکی از توابع زنجان لوکیشن این فیلم بود. از آن‌جایی که این روستا زادگاه من است و خاطرات بسیاری در آن دارم، دوست داشتم که اولین تجربه فیلمسازی‌ام در آن رقم بخورد و ایده‌ای را که در ذهن داشتم، تبدیل به تصویر سینمایی کنم.»

این کارگردان در پایان درباره «اسکارکوالیفاید» شدن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از دوره سی و هشتم به بعد گفت: «خودم را بسیار خوشبخت و خوش‌وقت می‌دانم که در اولین سالی که در این جشنواره مورد تایید اسکار عنوان گرفته است، در آن حضور دارم. این اتفاق نشان از جدی بودن و حرفه‌ای بودن این جشنواره باسابقه سینمایی دارد.»

 

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...
«پیام خصوصی» در جشنواره کونکوردی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *