جستجو

فردین انصاری در توصیف ماهیت اکران‌های آنلاین فیلم کوتاه اشاره کرد که وقتی سکونت انسان در سیاره مریخ به شکلی متفاوت از سکونت در زمین مطرح می‌شود و نحوه سکونت انسان‌ها تغییر می‌کند، آیا همچنان در مریخ یا کهکشانی دیگر نیز بر سُنتِ سالن تاریک و پرده نقره‌ای باقی می‌مانیم؟

 

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به‌نقل از ایسنا، فیلم کوتاه «فشن» به‌نویسندگی و کارگردانی فردین انصاری یکی از شش فیلم کوتاهی است که در بسته اکران آنلاین نوروزی انجمن سینمای جوانان ایران، «فیلم‌بازی»، فروردین‌ماه 1401 در پلتفرم‌های وُدیو، هاشور، تیوال، میهمان خانه علاقه‌مندان است.

 

در «فشن» افشار هر ماه فشن‌شوی زیرزمینی به راه می‌اندازد اما این‌بار با چالشی روبه‌رو می‌شود… . این روایت در سبک و فضایی انتزاعی شکل می‌گیرد.

 

به بهانه اکران آنلاین «فشن» در بسته نوروزی «فیلم‌بازی» انجمن سینمای جوانان فردین انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به مقوله ژانر در عرصه «فیلم کوتاه» پرداخت. انصاری با تکیه بر این‌که ساخت فیلم‌های کوتاهِ ژانرمحور با وجود تعداد کم آن‌ها در سال‌های اخیر پاسخ خوبی برای نشان دادن میزان اهمیت پرداختن به ژانر در فیلم کوتاه است، گفت: «همین تعداد اندکِ فیلم‌های ژانرمحور، ثابت کرد که می‌توان و لازم است بر ژانرهای گوناگون در فیلم کوتاه تمرکز و سرمایه‌گذاری کرد؛ پس این امر میسر و شدنی‌ست اما آن‌قدر هم راحت نیست که تصور کنیم در یک بازه زمانی کوتاه به سینمایی با تنوع ژانر می‎رسیم.

وی تأثیر پرداختن به ژانر در فیلم کوتاه بر رشد و گسترش کمی و کیفی این حوزه از سینما را به‌طور واضح از هر نظر و از هر جنبه مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: « شما ترجیح می‌دهی بنا بر سلیقه یا اصلا احوال آن لحظه خود انتخاب کنی که فیلمی در حوزه سینمای اندیشه ببینی یا یک فیلم کوتاهِ اکشن یا یک فیلم نوآر و این تنوع ژانر نه تنها برای مخاطب مفید است بلکه برای فیلم‌ساز و برای سینمای بلند هم درس بزرگی ست. بهتر است اینطور بگوییم که پرداختن به ژانر در فیلم کوتاه باعث می‌شود اولا توجه و استقبال مخاطب بیشتر شود؛ دوما فیلم‌سازها به چالش کشیده می‌شوند و دیگر هر کس از راه برسد با ساختن یک فیلم رئال با دوربین روی دست، خودش را فیلم‌ساز قرن نمی‌داند؛ همینطور می‌توانند تجربیات متفاوت و مفیدی در فیلم‌سازی و ژانر داشته باشند و سوما با این تفاسیر سینمای بلند هم درس بزرگی از سینمای کوتاه می‌گیرد تا تکانی به خود بدهد؛ چرا که آینده سینمای بلند هر کشوری رابطه مستقیمی با جریان فیلم کوتاه همان کشور دارد.»

این فیلم‌ساز جوان که پیش از این نیز با فیلم کوتاه «فشن» در بسته اکران آنلاین «شام آخر» حضور داشته است در ادامه و در ارزیابی دستاوردهای اکران آنلاین فیلم کوتاه بیان کرد: «به نظرم دستاورد آنچنانی نداشته که بگوییم اکران آنلاین چه‌ها کرد… ؛ اما می‌توانم بگویم اتفاق بسیار مفیدی بوده و شاید در یک بازه زمانی بلند در صورت تداوم و در صورتی که آن اتفاق مفید تبدیل به یک رویه اثرگذار و جدانشدنی از سینما بشود، آنوقت بگوییم این یک دستاورد بوده‌ است.»

وی افزود: «شخصا تجربه خوبی در بحث اکران آنلاین داشتم؛ این فرصت را داشتم که فیلمی در یک بسته اکرانِ ویژه به‌صورت سراسری از طریق پلتفرم وُدیو داشته باشم با تبلیغات استاندارد و درست. از  طرفی هم تجربه اکرانِ تک‌فیلم را بدون هیچ تبلیغاتی داشته‌ام؛ در مجموع فکر می‌کنم اکران آنلاین می‌تواند مکمل خوبی باشد اما نمی‌تواند جایگزین خوبی باشد. هنوز سینما و اکران با سالن تاریک و پرده نقره‌ای معنا پیدا می‌کند و پس از آن اکران آنلاین می‌تواند کمک‌کننده باشد. نمی‌دانم با این سرعتِ پیشرفت تکنولوژی و علم،آینده این سینما و این شکل نمایش فیلم‌ها در سالن تاریک چه می‌شود. وقتی سکونت انسان در مریخ با شکلی متفاوت از سکونت در زمین مطرح می‌شود، آیا آینده سینما هم همچنان به‌همین شکل باقی می‌ماند؟! آیا همچنان ما در مریخ و در کهکشانی دیگر بر سُنتِ سالن تاریک و پرده نقره ای باقی می‌مانیم؟ نمی‌دانم شاید آینده اتفاقا در اختیار همین اکران آنلاین یا اصلا شیوه‌ای که تصورش را هم نمی‌کنیم باشد.»

کارگردان فیلم کوتاه «ماجان» در انتها و در رابطه با شناسایی و بازشناسایی فیلم کوتاه و جایگاه آن، به مخاطبان، چنین گفت: «برای شناسایی و بازشناسایی  فیلم کوتاه هیچوقت هیچ فکری نکرده‌ام، نمی‌دانم، شاید این بحث بعد از فیلم خوب ساختن توسط فیلم‌سازان به مدیریت فرهنگی ما برگردد‌؛ به تبلیغات درست و اصولی، به زیرساخت‌های آموزشی و کارکرد سینما و هنر در زندگی آدم‌ها؛ به هر چیزی که فکر می‌کنید درست است. به چیزهایی که هرگز ما در کشورمان حداقل تا امروز ندیدیم و برایش اراده‌ای نداشتیم.»

همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز
هشت اثر خراسان شمالی در آستانه ت...
«زنان لَجمن» در لیست مسابقه جشنو...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *