جستجو

 

رضا جمالی معتقد است فیلم کوتاه باید بتواند ارتباطی دو سویه بین فیلم‌ساز و مخاطب ایجاد کند؛ وقتی اثر هنری خلق می‌شود و به مرحله نمایش می‌رسد نمی‌توان جایگاه مخاطب را نادیده گرفت؛ پس باید به مخاطبین فیلم کوتاه نیز اهمیت داد.

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به‌نقل از مهر، فیلم کوتاه «اینجا جایی برای فرود نیست» به‌نویسندگی و کارگردانی رضا جمالی یکی از شش فیلم کوتاهی است که در بسته اکران آنلاین نوروزی انجمن سینمای جوانان ایران، «فیلم‌بازی»، فروردین‌ماه 1401 در پلتفرم‌های وُدیو، هاشور، تیوال، میهمان خانه علاقه‌مندان است.

«اینجا جایی برای فرود نیست» داستان زنی را روایت می‌کند که به‌دلایلی نمی‌خواهد فرزندش را در روستای محل زندگی‌اش به دنیا بیاورد و در تلاش است تا زمان وضع حمل، زندگی‌اش را ترک کند و…

خبرنگار مهر در گفت‌وگو با رضا جمالی به بهانه اکران آنلاین فیلمش ابتدا به رویکرد تازه انجمن سینمای جوانان، توجه و تأکید بر ژانر درتولید فیلم‌های کوتاه پرداخت. جمالی در پاسخ به این پرسش که اساسا پرداختن به ژانر در فیلم کوتاه تا چه حد میسر است چنین گفت: «به اعتقاد من این اتفاق باید سال‌ها پیش می‌افتاد؛ با این وجود باز هم این امر را به فال نیک می‌گیریم. اگر انجمن سینمای جوانان ایران چنین تصمیم مهمی را در سینمای کوتاه ایران گرفته پس می‌تواند در دراز مدت اثرات خوبی را در فیلم کوتاه یا حتی در بدنه سینما بگذارد به شرط اینکه حمایت‌های خود را از ژانرهای مختلف دریغ نکند تا بتوانیم در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد ظهور ژانرهای مختلف در سینمای ایران باشیم.»
وی افزود: «متأسفانه ما در سینمای ایران خلاء ژانری داریم؛ خیلی از فیلم‌هایی که در ایران ساخته می‌شوند چه از لحاظ محتوایی و چه از لحاظ فرمی بسیار شبیه به هم بوده و اغلب شامل ژانرهای کمدی و درام هستند. از این رو نمی‌توان در آثار مختلف ژانرها و گونه‌های مختلف را از سینما شاهد بود. لذا با پشتیبانی درست و صحیح انجمن سینمای جوانان و تشویق فیلم‌سازان به ساخت فیلم‌هایی با ژانرهای مختلف با نگاهی نو از تولید فیلم‌های کلیشه‌ای حال حاضر جلوگیری کرد.»

کارگردان فیلم کوتاه «عروسی مسلم» در ادامه بیشتر به موضوع تأثیر پرداختن به ژانر در فیلم کوتاه بر رشد و گسترش کمی و کیفی این حوزه از سینما و همچنین جذب مخاطب پرداخت و عنوان کرد: «ما هرچقدر در سینمای ایران تنوع ژانری داشته باشیم هم در پرورش و معرفی فیلم‌سازان خوب عمل کرده‌ایم، هم ذائقه مخاطب را به دیدن گونه‌های مختلف سینما سوق داده‌ایم و هم باعث رشد کمی و کیفی آثار در ژانرهای مختلف شده‌ایم . برگزاری جشنواره‌ها و بها دادن به ژانرهای مختلف می‌تواند در آینده باعث رشد گونه‌های مختلف سینمایی در ایران شود . آنجاست که ما موفق خواهیم شد که مخاطبانی را با سلیقه‌های مختلف در سینما پرورش بدهیم و در کنار جذب مخاطب، شاهد تولید آثار فاخر در ژانرهای مختلف باشیم.»

این کارگردان که نویسندگی و کارگردانی فیلم کوتاه «یوخوسوز» را نیز در کارنامه دارد، دستاوردهای اکران آنلاین فیلم کوتاه را مثبت ارزیابی کرده و با اشاره به این‌که مخاطبان سینما به‌طورجدی فیلم کوتاه را در پلتفرم‌ها دنبال می‌کنند، چنین بیان کرد: «خوشبختانه با اکران‌های آنلاین، مخاطبان سینما از فضای فیلم‌های کوتاه دور نمی‌شوند؛ این نشان می‌دهد که مخاطب دغدغه‌مند فیلم کوتاه وجود دارد و فضای پلتفرم‌ها پل ارتباطی بین فیلم‌سازان و مخاطبان شده و باعث شده با جهان همدیگر آشنا شوند؛ این فرصتی است که می‌تواند در معرفی آثار با کیفیت و خوب بدست آید و باعث رشد سینما شود. حتی این مسأله در پرورش مخاطب نیز نقش بسزایی داشته و مخاطبان را به سمت دیدن فیلم‌های مورد علاقه‌شان سوق می‌دهد.»

جمالی سپس به تجربه شخصی‌اش از اکران آنلاین فیلم‌هایش پرداخت و ادامه داد: «من خودم شخصا دوست دارم که فیلم‌هایم روی پرده سینما به نمایش در بیاید و چون دیدن فیلم در پرده عریض سینما لذت دیگری دارد تمام تلاش خود را می‌کنیم که برای پرده سینما فیلم بسازیم. به نظر من این قضیه دو جانبه است و مخاطب ترجیح می‌دهد که فیلم را بر روی پرده سینما ببیند تا اکران آنلاین ! ولی در شرایط کرونایی به‌خاطر این‌که کسی به سینما نمی‌رود و مخاطب بیشتر تمایل دارد که فیلم را در خانه و به‌صورت آنلاین ببیند، ترجیح دادم که فیلم بلند «پیرمردها نمی‌میرند» را بعد از اکران در سینماهای هنر و تجربه در سایت هاشور به‌نمایش آنلاین در بیاورم. اکران آنلاین تجربه جدیدی در جذب مخاطب است و بنده در فیلم‌های کوتاهم هم این تجربه را داشتم و تجربه خوبی بود. احتمال می‌رود که به مرور زمان تماشای آنلاین فیلم در میان علاقه‌مندان سینما رایج و مرسوم خواهد شد.»

این کارگردان دقت به کیفیت و محتوای فیلم‌های کوتاهی که در جشنواره‌ها و پلتفرم‌ها برای اکران انتخاب می‌شوند را به‌عنوان راهی برای شناسایی و بازشناسایی فیلم کوتاه و جایگاه آن، به مخاطبان مطرح کرد و صحبت‌های خود را این‌چنین به پایان رساند: «قطعا فیلم‌های کوتاهی که از کیفیت و محتوای بالایی برخوردارند خلاقانه و جسورانه تولید شده و در نهایت به نمایش در آمده‌اند. از سویی دیگر توجه به موضوعات متنوع در فیلم کوتاه می‌تواند باعث گسترش و ارتقا فرهنگ در جامعه شود و مخاطبین خود را پیدا کند. فیلم کوتاه باید بتواند ارتباطی دو سویه بین فیلم‌ساز و مخاطب ایجاد کند . وقتی اثر هنری خلق می‌شود و به مرحله نمایش می‌رسد نمی‌توان جایگاه مخاطب را نادیده گرفت؛ پس باید به مخاطبین فیلم کوتاه نیز اهمیت داد. درست است که فیلم کوتاه مخاطبین خاص خودش را دارد ولی می‌شود در تولید آثار کیفی، مخاطبان زیادی را با آثار تولید شده همسو کرد؛ پس باید دقت کرد که جایگاه مخاطب می‌تواند خیلی مهم و تأثیرگذار باشد.»

«فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعد...
جایزه رِمی «ورلد فست» آمریکا به ...
پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...
«پیام خصوصی» در جشنواره کونکوردی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *