جستجو

 

چهل‌وچهارمین جلسه و چهارمین نشست از فصل ششم پاتوق فیلم کوتاه، «سینما آینده»، با حضور کاوه قهرمان به عنوان کارشناس و مهمان ویژه برنامه، علاقه‌مندان و فیلم‌سازان، عصر دوشنبه بیست و هشتم خردادماه برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، چهارمین جلسه از ششمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، «سینما آینده»، با نمایش دو فیلم کوتاه ایرانی، یک فیلم مستند، یک فیلم تجربی از کشور آلمان و یک انیمیشن، پذیرای علاقه‌مندان شد.

در این برنامه که توسط انجمن سینمای جوانان ایران و با همکاری انجمن فیلم کوتاه ایران برگزار می‌شود، فیلم‌ مستند «جمعه قالی» به کارگردانی مهدی اسدی با مدت زمان ۲۰ دقیقه، فیلم داستانی «تروفه» به کارگردانی اصغر لائی از کرمانشاه به مدت ۹ دقیقه، انیمیشن «سبز و صورتی» ساخته سپیده اقبالی به مدت ۳:۳۰ دقیقه، فیلم داستانی «جایی برای آرامش» به کارگردانی جمیل عامل صادقی از مشهد با مدت زمان ۲۵ دقیقه و همچنین فیلم تجربی «درهای شناخت» ساخته کارولین شوارتز از کشور آلمان به مدت ۱۴ دقیقه به نمایش درآمد.

پس از پایان اکران ۵ فیلم یاد شده، کاوه قهرمان به عنوان مهمان ویژه به همراه مهدی اسدی و اصغر لائی دو تن از کارگردانان فیلم‌های اکران شده، درخصوص آثار به نمایش درآمده به بحث و تبادل‌نظر با مخاطبان پرداختند.

مهدی اسدی در ابتدای این نشست با بیان اینکه فیلم مستند «جمعه قالی» در کلیت سوژه‌ای آشنا دارد، گفت: هر ساله در موعدی معین مراسمی در مشهد اردهال برگزار می‌شود که این فیلم مستند، تصاویری از این مراسم است و تلاشم بر این بوده تا تصاویر تازه‌ای از این ماجرا ارائه دهم. فارغ از اینکه ما به این آئین در شکل امروزی چه نوع نگاهی داشته‌ باشیم سعی من بر آن بوده دریافت خود از آن فضا را با تمهیدات تصویری و صوتی منتقل کنم.
او در ادامه اضافه کرد: در نظر داشتم با بهره از موسیقی بومی و مدرن از تصاویری که هر ساله در آن منطقه دیده می‌شود آشنایی‌زدایی شود و مخاطب آنچه را که من به عنوان کارگردان دیده‌ام، ببیند. به تعداد کسانی که در آن مراسم حضور دارند نگاه و زاویه دید خاص وجود دارد و برای من بسیار اهمیت داشت تا توضیح اضافه‌ای در فیلم داده نشود و فقط شمائی کلی از مراسم ارائه شود. برای ارائه این چشم‌انداز به سراغ کتب و منابعی از این مراسم رفتم تا تک‌تک عناصر، پیوندی داشته باشند و به تصویری اسطوره‌ای نزدیک شوند.
این کارگردان ضمن اشاره به اینکه با استفاده از المان‌ها در این فیلم پازلی در ذهن من تکمیل شد، خاطرنشان کرد: شاید هر کس از این مراسم برداشت و دریافت متفاوت خود را داشته باشد. داستان این مستند، باوری بود که در آن منطقه وجود داشت. آن‌ها از نیروهای ناپیدای برتر برای رفع مشکلاتشان کمک می‌خواهند که امروزه این باور در اشکال مختلف دیده می‌شود. برای من جالب بود که در دنیای مدرن امروزی آدم‌هایی در ناخودآگاه و پس زمینه ذهنشان چنین باورهایی را با قدرت حفظ کرده‌اند.
او با اشاره به اینکه در زمان ساخت فیلم به موضع و واکنش مخاطب ایرانی و خارجی فکر نمی‌کردم، تصریح کرد: این مستند زمانی‌که در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران اکران شد، واکنشی را ازهیأت داوران دریافت کردکه که برایم غیر منتظره بود چرا که نوع ارتباط آن‌ها با این مستند کاملاً سینمایی بود. یکی از داوران این فیلم را با آثار آیزنشتاین مقایسه کرد که من حتی به آن هم فکر نکرده بودم.
اصغر لائی کارگردان فیلم داستانی «تروفه» در ادامه صحبت‌های مهدی اسدی عنوان کرد: نکته مهمی که وجود دارد این است که کاملاً مشخص است که از زمان تولید مستند «جمعه قالی» برنامه‌ریزی‌ها برای فرم‌بندی آن صورت گرفته است و فیلم‌ساز از آن زمان تا مرحله تدوین چیدمان‌هایش را پیش‌بینی کرده است. در این‌گونه آثار، فیلم‌ساز سرنخی را به مخاطب می‌دهد و تماشاگران فیلم کوتاه که عمدتاً فیلم‌ساز هستند به دنبال دریافت‌هایی بیشتر می‌روند.
لائی درباه فیلم «تروفه» نیز یادآور شد: قالب داستان درباره جنگ است و از زمان نگارش درنظر داشتیم تا حال و هوای جنگ را زنده کنیم و اکنون مخاطب است که باید درباره آن صحبت کند.

کاوه قهرمان در ادامه تصریح کرد: به نظرم فیلم‌های «جمعه قالی»، «تروفه» و «جایی برای آرامش» صرف نظر از داستانی یا مستند بودنشان، آثاری تجربی و تجربه‌گرا هستند. در روزگاری که فیلم‌ها و قصه‌های تکراری می‌شنویم و می‌بینیم شخصاً ترجیح می‌دهم درباره سوژه‌های معمولی که بارها شینده شده و دیده شده نوع دیگری ببینم و بشنوم که این آثار این‌گونه بودند.

در این مراسم حضار درباره آثار اکران شده به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

پاتوق فیلم کوتاه، دوشنبه‌های هر هفته ساعت ۱۸ در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی: تهران، خیابان خالداسلامبولی (وزرا)، نبش خیابان چهارم برگزار می‌‌شود و حضور علاقه‌مندان در آن آزاد و رایگان است.

 

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *