جستجو
هادی معنوی‌پور، صدابردار سینما؛

هادی معنوی‌پور معتقد است فیلم‌سازان کوتاه دوست دارند همان امکانات فنی سینمای بلند را در آثار خود در اختیار داشته باشند و تحقق این خواسته نیازمند بودجه است؛ چالش‌های اصلی هم از همین نقطه آغاز می‌شود.

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به‌نقل از ایرنا، هادی معنوی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره ورود عوامل فنی متخصص سینمای بلند به عرصه همکاری با سازندگان فیلم‌های کوتاه، اظهار داشت: بخشی از این جریان می‌تواند از طریق انجمن سینمای جوان و دوره‌های آموزشی آن صورت بگیرد. در دو سه سال اخیر خیلی از هنرجویان این دوره‌های آموزشی به این سمت و سو سوق داده شدند تا وارد دنیای حرفه‌ای سینما شوند. خیلی از فیلم‌سازانی که امروز در جشنواره‌های جهانی می‌درخشند خروجی همین دوره‌های انجمن سینمای جوانان هستند.

وی درباره چالش‌های متخصصان بخش‌های فنی سینما برای حضور در عرصه فیلم کوتاه هم گفت: این حوزه چالش‌های مخصوص به خود را دارد. فیلم‌سازانی که در سینمای کوتاه کار می‌کنند هم علاقه‌مند هستند آثارشان با شرایط کیفی عالی که در سینمای بلند اتفاق می‌افتد، ساخته شود. این فیلم‌سازان دوست دارند همان امکانات فنی سینمای بلند را در آثار خود در اختیار داشته باشند و تحقق این خواسته نیازمند بودجه است. چالش‌های اصلی هم از همین نقطه آغاز می‌شود.

این صدابردار سینما با تأکید بر حرفه‌ای‌تر شدن فرآیند ساخت فیلم‌های کوتاه گفت: در میان همین آثاری که در جشنواره فیلم کوتاه تهران شاهد بودیم، آثاری وجود داشت که از نظر کیفیت سطح بسیار قابل‌قبولی داشتند و این امر بسیار ارزشمند است.

معنوی‌پور درباره افزایش هزینه تولید فیلم کوتاه به‌واسطه دعوت از عوامل فنی حرفه‌ای برای همکاری هم گفت: واقعیت این است که زمان تولید در یک فیلم بلند طولانی‌تر است اما در فیلم کوتاه این زمان کوتاه‌تر است. در عین حال اما از آنجایی که فیلم‌سازان در مراحل اولیه تجربه فیلم‌سازی هستند، می‌خواهند سطح عالی کیفیت را با دانشی که دارند پوشش دهند. خیلی از فیلم‌سازان فکر می‌کنند فیلم کوتاه مسیری برای کسب تجربه برای ورود به سینمای بلند و نزدیک شدن به سینمای حرفه‌ای است. در مجموع هم هزینه‌های تولید بالا رفته است. برای فیلم کوتاه اما فیلمنامه بسیار تعیین‌کننده است. شاید یک فیلم با یک لوکیشن و دو بازیگر تولید شود که طبیعتا هزینه کمتری به نسبت یک فیلم کوتاه با چند لوکیشن و جابه‌جایی‌های زیاد دارد.

وی افزود: در شرایط فعلی هزینه‌های تولید برخی فیلم‌های کوتاه به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون هم رسیده است اما این به معنای آن نیست که لزوما ساخت یک فیلم کوتاه به این میزان هزینه نیاز دارد. یک فیلم تجربی با داستانی کم پرسوناژ را شاید بتوان با ۱۰ میلیون تومان هم ساخت. اما امکان دارد فیلمی نیاز به پس‌تولید مفصل و کارهای سی‌جی داشته باشد که این موارد می‌تواند هزینه‌ها را بالا و بالاتر ببرد.

معنوی‌پور که چندی پیش نامش در میان امضاکنندگان یک بیانه در فضای مجازی منتشرشده بود، در این زمینه هم توضیح داد: واقعیت این است که من از طریق یکی از دوستان در جریان این اتفاق قرار گرفتم و نسبت به آن آگاه نبودم. من واقعا چنین متنی را امضا نکرده‌ام و هیچ‌گاه چنین هدف و منظوری هم نداشته‌ام. در طول زندگی‌ام نه کار سیاسی کرده‌ام و نه تمایلی به این کار دارم. من یک هنرجو هستم که در عرصه هنر کسب تجربه می‌کنم و هیچ‌گاه به دنبال فعالیت‌های سیاسی نبوده‌ام.

تجسم یک باور کهن
موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *