جستجو

 

گفتگو با امید عبدالهی فیلم‌ساز و مدرس، پیرامون برگزاری نخستین کارگاه فیلم‌سازی «تجربه اول»

 

شما اولین مربی کارگاه فیلم‌سازی « تجربه اول» در دفتر ویژه تهران هستید. از وضعیت این کارگاه و هنرجویان بگوئید.

ما در طول این دوره فشرده، هم‌زمان با ارائه یک سری مباحث تخصصی در مورد نگارش فیلمنامه کوتاه و تمرکز بر سه مرحله ساخت یک فیلم، یعنی پیش‌تولید، تولید و پس‌تولید، به شکل کارگاهی روی طرح‌ها و ایده‌های شرکت‌کنندگان کار کردیم که در نهایت تعدادی از بهترین‌های دوره انتخاب می‌شوند و برای ساختن تجربه اول فیلم‌سازی خود از سوی دفتر ویژه تهران مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

این حمایتی که به آن اشاره کردید، شامل چه چیزی می‌شود؟

 به نظرم اولین حمایت و شاید مهم‌ترین آن در طول دوره اتفاق می‌افتد. به این معنی که بنده به عنوان مربی،  سوای مباحث تئوری و کار عملی کلاسی،  با تک تک شرکت‌کنندگان بر اساس توانایی‌ها و نگرشی که دارند، بصورت فردی هم کار می‌کنم. طرح‌های انتخابی هر هنرجو طی چندین بار رفت و برگشت چکش‌کاری می‌شود تا به مرحله نگارش فیلمنامه برسد و نهایتاً جهان فیلم خود را بسازد. هرچند که این شیوه برای منِ مدرس سخت و وقت‌گیر است، اما تلاش و شوق هنرجویان این انگیزه را به من می‌دهد که ادامه دهم. ضمن این‌که در طول دوره از چند استاد مهمان در زمینه‌های فیلم‌برداری، طراحی صدا و تدوین دعوت می‌کنیم که تجربه‌های خود را در اختیار بچه‌ها بگذارند. حمایت بعدی هم مشارکت دفتر ویژه تهران در تولید آن دسته از آثار برتر کلاس است که از سوی ما معرفی خواهند شد.   

از نظر شما ویژگی مهم این دوره آموزشی کوتاه مدت چیست؟

فکر می‌کنم مهم‌ترین ویژگی مواجه شدن شرکت‌کنندگان با چالش‌ها و لذت‌های ساختن تجربۀ اول باشد. اینکه در طی این دوره هر کس بتواند به یک خودشناسی در مورد راهی که به آن قدم گذاشته برسد. من در شروع هر جلسه این موضوع را به بچه‌های کلاس یادآوری می‌کنم و از آنها می‌خواهم در همین آغاز راه سعی کنند آگاهانه و هوشمندانه پیش بروند. موقعیتی که شاید من و برخی از هم‌نسلانم به دلایل مختلف نتوانستیم در آن قرار بگیریم. ما برای رسیدن به اهداف‌مان در عرصه فیلم‌سازی آزمون و خطاهای زیادی را پشت سر گذاشتیم که طبیعتاً هزینه بالایی برای‌مان داشت و حالا می‌توانم این تجربه‌ها را در اختیار هنرجویان   کارگاه قرار دهم.

در حال حاضر وضعیت نخستین دورۀ این کارگاه را چگونه توصیف می‌کنید؟

ما این روزها در میانه راه هستیم و خوش‌بختانه تمامی شرکت‌کنندگان این دوره انگیزه و اشتیاق بالایی برای کار کردن دارند که این موضوع کار را برای من حسابی سخت کرده است. امیدوارم در پایان این دوره چند فیلمنامه و  فیلم اول خوب داشته باشیم. 

      

پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم ک...
فیلم‌ساز لرستانی جایزه‌اش را به ...
کتاب «مجموعه فیلم‌نامه کوتاه» ، ...
«پیام خصوصی» در جشنواره کونکوردی...
از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آ...
«سوره» میزبان نشست‌های تخصصی «فی...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *