پنجاه و دومین جلسه پاتوق فیلم کوتاه با حضور مصطفی آل‌احمد برگزار شد

پنجاه و دومین جلسه پاتوق فیلم کوتاه با حضور مصطفی آل‌احمد برگزار شد
اخبار اخبار انجمن
۰۶ شهریور ۱۳۹۷

پنجاه و دومین جلسه نشست از فصل ششم پاتوق فیلم کوتاه، «سینما آینده»، با حضور مصطفی آل‌احمد به عنوان کارشناس و مهمان ویژه برنامه، علاقه‌مندان و فیلم‌سازان، عصر دوشنبه پنجم شهریور ماه در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش روابط‌ عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، دوازدهمین جلسه از ششمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، «سینما آینده»، با نمایش سه فیلم کوتاه داستانی و یک انیمیشن با حضور مصطفی آل‌احمد به عنوان کارشناس و مهمان ویژه برنامه، مرضیه وفامهر، کتایون پرمر و محمد روح‌بخش کارگردان‌های فیلم کوتاه داستانی «بارسلونا» و یاسمین ریزان کارگردان فیلم کوتاه داستانی «مانع بسته شدن در نشوید» پذیرای علاقه‌مندان شد.

در این برنامه که توسط انجمن سینمای جوانان ایران و با همکاری انجمن فیلم کوتاه ایران برگزار می‌شود، فیلم‌ کوتاه داستانی «بارسلونا» به کارگردانی کتایون پرمر و محمد روح‌بخش با مدت زمان ۳۰ دقیقه، انیمیشن «دیوار بی‌پایان» به کارگردانی سیلویا کارپیزو دو دیه‌گو از اسپانیا به مدت ۱۲ دقیقه، فیلم کوتاه داستانی «مانع بسته شدن در نشوید» به کارگردانی یاسمین ریزان با مدت زمان ۱۶ دقیقه و فیلم کوتاه داستانی «دارکوب‌های روثا» به کارگردانی بیبوسان باس‌نت از نپال به مدت ۱۶ دقیقه به نمایش درآمد.

در پایان اکران فیلم‌ها به محمدمهدی غفاری، مصطفی عطارپور، رحمان پوروطن و سونیا هاشمی که صندلی خود را از طریق سامانه فروش بلیت تیوال رزرو کرده بودند به قید قرعه بلیت نمایش «گوژپشت نتردام» به کارگردانی الهام شکیب و اشکان صادقی اهدا شد.

در ادامه این نشست مصطفی آل‌احمد با بیان این‌که به نظر من، سینما برای فیلم‌سازان به خصوص جوان‌ها تبدیل به هدف شده است و این موضوع آسیبی جدی است، خاطرنشان کرد: به اعتقاد من سینما هدف نیست و باید وسیله‌ای باشد به منظور شناخت بهتر از دنیا و الزاماً این نظر شاید درست نباشد.

او همچنین افزود: دو فیلم «بارسلونا» و «مانع بسته شدن در نشوید» بسیار جای بحث دارند. به صورت معمول در هنر شرق، قهرمانان فیلم از ابتدا تا انتها ثابت هستند اما یکی از ویژگی‌های فیلم «بارسلونا» وجود شخصیت‌های داینامیک و پویا در برابر شخصیت‌های ایستا است و به نظرم تنها اشکال فیلم در تدوین است که بهتر است دوباره انجام شود.

این فیلم‌ساز ضمن اشاره به این‌که فیلم «مانع بسته شدن در نشوید» فضایی سرد و خاکستری دارد، اظهار کرد: این فیلم کوتاه با استفاده از تنالیته رنگ خاکستری و طراحی صحنه خنثی، فضایی سرد را به مخاطب منتقل می‌کند. شخصیت‌پردازی از ویژگی‌های این فیلم است اما این اثر نیز مانند فیلم کوتاه «بارسلونا»مشکل تدوین دارد. به نظرم فیلم‌ساز هر چقدر مختصرتر و موجزتر پیامش را به مخاطب انتقال دهد، موفق‌تر است.

او در ادامه اضافه کرد: در شرایطی که بسیاری از فیلم‌سازان حرفه‌ای از آثار دیگر فیلم‌سازان تقلید می‌کنند، فیلم «مانع بسته شدن در نشوید» شبیه سینمای دیگران نیست و این موضوع از ویژگی‌های این اثر است. «بارسلونا» نیز به لحاظ فرم و اندیشه مستقل است و بازیگوشی‌های و شیطنت‌های جالبی دارد. 

آل‌احمد با بیان این‌که تم تنهایی زنان در فیلم «مانع بسته شدن در نشوید» احساس می‌شود، گفت: به نظرم هر دو فیلم «مانع بسته شدن در نشوید» و«بارسلونا» دارای موقعیت‌ها و نکات درخشانی است. فیلم «مانع بسته شدن در نشوید» یک شخصیت پنهان دارد که مخاطب از طریق صدا با او ارتباط برقرار می‌کند و این موضوع ایده نوآورانه و از ویژگی‌های این فیلم است. 

او در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: نقد تنها راه توسعه در سینما، هنر، فرهنگ، سیاست، جامعه و …. است و باعث توسعه خواهدشد. متاسفانه اکثر فیلم‌سازان، هنرمندان و اقشار جامعه ما تحمل نقد را ندارند در صورتی‌که فیلم‌سازان می توانند نقدها را آنالیز کرده و در فیلم بعدی به کار گیرند. خوشبختانه کارگردان‌های دو فیلم«مانع بسته شدن در نشوید»  و «بارسلونا»  نقدپذیر هستند.

در ادامه کتایون پرمر در پاسخ به سوال مصطفی آل‌احمد مبنی بر این‌که سینما هدف است یا وسیله، یادآور شد: به نظرم هدف و وسیله لازم و ملزوم یکدیگر هستند و نمی‌توانم مرزبندی انجام دهم و بگویم که خلق یک اثر هنری از کجا آغاز می‌شود. برای من و محمد روحبخش در ساخت این فیلم مخاطب و دریافت‌اش از لحظه‌های فیلم اهمیت داشته است.

 محمد روحبخش دیگر کارگردان فیلم «بارسلونا» اضافه کرد: دغدغه و هدف برای من از هم جدا نیست. در آغاز هدف این بوده تا فیلمی بسازیم اما دغدغه‌ها به صورت ناخودآگاه به روی کار می‌آید. پیش از ساخت «بارسلونا» درنظر داشتیم  فیلم کوتاه «تو هنوز اینجایی» را تولید کنیم اما به دلایلی ساخت آن میسر نشد و سراغ “بارسلونا” آمدیم.

در ادامه این مراسم حضار درباره آثار اکران شده و پرسش مصطفی آل‌احمد مبنی بر اینکه سینما هدف است یا وسیله، به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

پاتوق فیلم کوتاه، دوشنبه‌های هر هفته ساعت ۱۸ در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی: تهران، خیابان خالداسلامبولی (وزرا)، نبش خیابان چهارم برگزار می‌‌شود و حضور علاقه‌مندان در آن آزاد و رایگان است.

 

نظرات کاربران

*
*
*