در آباده برگزار می‌شود:
پرده‌خوانی مجموعه عکس «بعد از واقعه»

<span class='entry-second_title' span style='color:#444;font-size:14px;'>در آباده برگزار می‌شود:</span><br/>پرده‌خوانی مجموعه عکس «بعد از واقعه»
اخبار اخبار انجمن اخبار دفاتر
۱۳ مرداد ۱۴۰۱

 

مجموعه عکس‌های غلامرضا حیدرپناه در آباده پرده‌خوانی می‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، مجموعه عکس «بعد از واقعه» اثر غلامرضا حیدرپناه توسط استاد «علی‌اصغر اسپرهم» پرده‌خوانی می‌شود.

 

این رویداد با هدف تبیین مظلومیت سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش در روز عاشورا و احیای سنت پرده‌خوانی درشهرستان آباده برگزار می‌شود.

 

مرکز آباده‌شناسی (عمارت کلاه‌فرنگی) شهرستان آباده از ساعت 18 روز شنبه 15 مرداد 1401، برابر با هشتم محرم1444 آماده پذیرایی از علاقه‌مندان به این هنر آیینی است.

 

در بیانیه این رویداد آمده است:

تبیین­‌های الهام مذهبی در فاجعه­ کربلا دارای دو سطح است: هنر روایتی و هنر زنده. هنر روایتی دست مایه­‌های تاریخ را تکرار می­‌کند و در نقاشی­‌های عامه‌­ی مذهبی (قهوه‌خانه­‌ای و پرده­‌خوانی) و تعزیه بیان می­‌گردد. اما تبیین­‌های هنر زنده از ظرافت بیشتری برخوردار است. این تبیین­‌ها اصولاً به سه چیز مربوط می­‌شود: عبادت – آب (مایه حیات) و مرگ. بنابراین، الهام مذهبی در هنر روایتی به طور مستقیم و در هنر زنده به طور غیرمستقیم عمل می­‌کند. واقعه­ کربلا را در مدایح و مراثی و مقتل­‌خوانی­‌ها و اشعار شاعران آیینی و نمایش­‌های تعزیه، زیاد دیده و شنیده‌­ایم. اینک اما این مساله را با به کارگیری تکنیک‌های نوین عکاسی تبیین نموده‌­ایم.

در این مجموعه­، عکاسی به طریقی انجام شده که مجالی برای تأمل قبل از خلق باقی نگذاشته است. با بهره‌­گیری از تکنیک­‌هایی از قبیل ترکیب­‌بندی مقامی، ایجاد اشکال و عناصری اغراق‌­آمیز همچون پرده‌­های نقاشی پرده­‌خوانی، طراحی پیکره‌­های فاقد آناتومی و اصول حجمی و تناسبات دقیق انسانی، ترسیم صورت آدم‌­ها و عناصر دیگر در چند موقعیت، تصاویر اماکن با مفهوم مشابه، متضاد و یا خیالی، وارد نشدن به قواعد پرسپکتیو و همچنین کاربرد رنگ سبز برای اولیا و سرخ برای اشقیا که مشخصات این گونه نقاشی است، در این عکس­‌ها نیز به مدد سبک و تکنیک ابداعی عکاس، چنین شده است.

سخن آخر اینکه این مجموعه توانسته است خود را به مولّفه­‌های منتسب به نقاشی­‌های پرده‌خوانی نزدیک کند و با داشتن موضوعی درخور، همانند تعزیه که نقالی مصیبت کربلاست،  فاصله­ ایجاد شده با این هنر معنوی و اصیل ایرانی را کم کرده و به گونه­‌ای آدمیان این روزگار را با ظرافت و مرغوبیت آن هنر آشنا نموده و سعی بر ماندگاری آن کند.    

 

نظرات کاربران

*
*
*