جستجو

دبیر نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش در نشست رسانه ای این رویداد  در تهران از راه اندازی کمپینی ویژه برای کمک به سیل زدگان در جشنواره خبر داد و گفت: جشنواره بین المللی فیلم وارش برای احیای دوباره بعد از وقفه ای ۴ ساله کار سختی را پشت سرگذاشت و با کاهش هزینه های خود بر توان جمعی، ظرفیت های فردی و مشارکت خدماتی تکیه دارد.

 

 به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از  روابط عمومی نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش، نشست رسانه‌ای نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش صبح امروز(دوشنبه ۲۶ فروردین) در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مرتضی رنجبران مدیر روابط عمومی جشنواره با ابراز تاسف از وقوع سیل های اخیر  آسیب های مالی و جانی به هموطنان، به خبرنگاران و اهالی رسانه خوشامد گفت.

مهدی قربانپور دبیر جشنواره نیز ضمن قدردانی از اهالی رسانه طی ۶ ماهه گذشته بابت همراهی با این رویداد سینمایی عنوان کرد: جشنواره بین المللی فیلم وارش بعد از وقفه ای ۴ ساله نهمین دوره خود را در استان مازندران برگزار می کند. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیرباز برگزار کننده این رویداد بوده است و در کنار آن سازمان های بسیاری این جشنواره را همراهی می کردند. با برنامه ریزی صورت گرفته از سازمان های مختلفی برای مشارکت خدماتی با جشنواره دعوت به همکاری کردیم.

وی افزود: با توجه به سیل های اخیر سعی کردیم با راه اندازی یک کمپین رسانه ای به حل معضلات کمک کنیم. هزینه ها را کاهش داده ایم و این اتفاق سختی بود. زیرا روزهای دشواری را برای احیای دوباره جشنواره بعد از وقفه چند ساله آن پشت سر گذاشتیم.

دبیر نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش ادامه داد: بنابراین اولین گام آماده سازی زیرساخت های جشنواره بود. باید پورتال جشنواره آماده می شد، اطلاع رسانی صورت می گرفت، مکان برگزاری که از سال ۸۳ یک مجتمع سینمایی تخصصی در مازندران بود، دستخوش آسیب هایی شده بود و امسال عملیات عمرانی ویژه ای برای بهره برداری دوباره از آن صورت گرفت.

قربانپور با بیان این که برگشتن به سال های اوج جشنواره به تلاش جمعی نیاز دارد، ادامه داد: می خواستیم جدا از این که دولت سرمایه گذار اصلی جشنواره است، از پتانسیل های فردی و توان جمعی بهره بگیریم. سیاست های جشنواره در نهمین دوره، بر فرهنگ عامه، سنت های زیستی، رفتاری و گفتاری تاکید دارد. فیلم های راه یافته به جشنواره نیز با همین محورها حضور دارند.

وی با اشاره به آمار فیلم های رسیده به دبیرخانه عنوان کرد: مجموع ۳۳۴۱ اثر که شامل ۱۶۷۲ اثر داخلی و ۱۶۶۹ اثر خارجی از آثار کشورهای حوزه دریای کاسپین بوده است. بخش دیگری به دلیل حضور آقای ایوبی در شورای سیاستگذاری جشنواره با همکاری کمیسیون ملی یونسکو اتفاق افتاده است و آن بخش ویژه جنگل های هیرکانی است که با توجه به سیل های اخیر ضرورت بیشتری یافته است.

دبیر جشنواره با اشاره به توجه این رویداد به جوان گرایی گفت: این دوره از جشنواره توانسته توجه ۵۳ فیلمساز دهه ۸۰ و ۱۱۶ فیلمساز دهه۷۰ را به خود جلب کند.

وی با اشاره به بخش های مختلف جشنواره بیان کرد: در این دوره رئیس فستیوال جشنواره باکو مهمان ما هستند و ۱۰ فیلم در بخش مرور فیلم های کشور آذربایجان مورد توجه است. همچنین استان گیلان به عنوان استان مهمان جشنواره ما را همراهی می کند و جزئیات نمایش فیلم ها و نشست ها در این استان متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

قربان پور تاکید کرد: به بخش بین الملل نیز توجه ویژه ای شده است و فیلم هایی که از سال ۲۰۱۵ به بعد تولید شده اند در حوزه میراث مشترک از کشورهای روسیه، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و ایران که کشورهای حوزه دریای خزر هستند در جشنواره نمایش داده می شوند. فیلم های «تکلیف: روز انجام وظیفه(takleef the day of duty)»، «لوتوس(lotus)»، «افسانه کرم هفتواد(the myth of Haftvad worm)» و «شگفتی الهام بخش(the legendary mystical)» از ایران  در این بخش شرکت دارند.

این مدیر فرهنگی با تاکید بر اهمیت ارتباط بین منطقه ای در جشنوار، گفت: این تعاملات در بخش بین المللی و منطقه ای با حضور مهمانان مطرح و خوب دنبال می شود. در بخش مسابقه ترنه وا فیلم هایی که در جغرافیای مازندران ساخته شده است، شرکت دارند. این فیلم ها هم از فیلمسازان مازندرانی و هم فیلمسازان سایر استان ها مجموع ۲۴ اثر از فیلم های جشنواره را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به نشان های سازمان ها و نهادهای صنف، افزود: نشان استاد داوود رشیدی همزمان با نامگذاری یکی از سالن ها به نام ایشان، نشان عالی انجمن کارگردانان سینمای مستند، نشان ایسفا، نشان بهار نارنج توسط شهرداری بابل به بهترین فیلم از نگاه آن ها اهدا می شود.

دبیر جشنواره همچنین به سازمان های مشارکت کننده در جشنواره اشاره کرد. بدین ترتیب سازمان امور سینمایی وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری مازندران،موسسه فرهنگی اکو،کمیسیون ملی یونسکو در ایران،انجمن صنفی کارگردانان مستند، انجمن فیلم کوتاه ایران، موسسه فرهنگی آونگ، موسسه هنرهای تجسمی، انجمن منتقدان سینمای ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، هنر و تجربه ، هواپیمایی وارش، خانه صلح، جمعیت شهر سالم، فرمانداری ،شورای شهر و شهرداری بابل مراکزی هستند که درکنار جشنواره خواهند بود.

دبیر نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش به عناوین کارگاه های جشنواره اشاره کرد و گفت: کارگاه های اندیشه و اجرا در فیلم مردم نگاری با تدریس همایون امامی، تکنیک های توزیع فیلم مستند در جشنواره ها با حضور احد محبی و محمد رضا فرطوسی، تولید فیلم مستند مردم شناسی با حضور فرهاد ورهرام، آغاز و پایان در فیلم مستند با حضور مهرداد اسکویی، امر ذهنی و امر واقع در مستند با حضور فرشاد فدائیان، ساز و کارهای تامین سرمایه جمعی برای تولید یک فیلم با حضور زینب تبریزی و شیما صابری، زیبایی شناسی جغرافیا و لوکیشن در تولید فیلم با حضور پرویز جاهد، جامعه شناسی فیلم عامه پسند با حضور جواد طوسی و خسرو دهقان در ایام جشنواره برگزار می شوند. 

همچنین نشست هایی بین المللی نیز با حضور هنرمندان شناخته شده و مطرح خارجی برگزار می شود که می توان به نشست موسیقی و سینما با حضور آنتون لابچنکو(موسیقیدان برجسته روسی) و روند همکاری شرکت های تولید فیلم با فیلم سازان با حضور میلیاشا ایتوگانوا(مدیر اجرایی جشنواره بین الملی فیلم کازان) و تجربیان یک فیلمساز حرفه ای با حضور سرگنی دووروتسوی اشاره کرد.

وی از حضور بیش از ۸۰ نیروی داوطلب در بخش فعالیت های اجرایی، ستادی و سایر امور جشنواره اشاره کرد.

قربانپور همچنین با اشاره به فعالیت های بخش فرهنگی و آئینی جشنواره برگزاری نمایشگاه های تجسمی در ۵ گالری و نمایش ۳۰۰ اثر تجسمی در این بخش خبر داد. همچنین به اجرای تئاترها، پرفورمنس ها و نمایش های خیابانی، توجه به صنایع دستی و معرفی آن در روزهای برگزاری اشاره کرد.

وی از استفاده از المان و نماد سقاتالار به عنوان نماد ویژه و بومی مازندران در هویت بصری جشنواره خبر داد و گفت: تلاش برای حضور مردم در جشنواره ها اهمیت زیادی دارد. اگر جشنواره ها می توانند پاتوقی برای گردهمایی هنرمندان باشند. اما مجموعه جمعیت شهر سالم در نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش از مخاطبان برای تماشای آثار جشنواره دعوت کرده است و مورد اقبال مردم مازندران قرار گرفته است.

دبیر جشنواره به فعالیت های رسانه ای نیز اشاره کرد و توضیح داد: در شش ماه گذشته همکاران این بخش  تلاش زیادی برای احیای دوباره جشنواره داشتند و باید بگویم عملکرد بسیار خوبی داشته است و پورتال الکترونیکی جامعی ایجاد شده و همه فیلم ها از طریق آن در اختیار هیات انتخاب قرار گرفته است. دبیر جشنواره می توانست دسترسی آنلاینی به این اطلاعات داشته و فیلم ها عادلانه مورد توجه اعضای هیات انتخاب بوده است.

 

**بخش بعدی نشست رسانه ای به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.

دبیر جشنواره در پاسخ به این سوال که آیا آثار دریافت شده از فیلمسازان حرفه ای هستند یا هنرجویان بیان کرد: بخشی از فیلم ها ممکن است آثار هنرجویان باشند. اما به هر حال آثار در پورتال ثبت شده و به دقت ارزیابی شده اند. همچنین جشنواره به جوانان توجه ویژه ای داشته و آثار خوبی را از آن ها در این رویداد شاهد هستیم.

وی در پاسخ به این که چه تدبیری برای جلوگیری از وقفه های دوباره در برگزاری دوره های بعدی جشنواره اندیشیده شده است، بیان کرد: بخشی از این وقفه به دلیل ناهماهنگی های صورت گرفته است که به عدم ارتباط سازمان برگزار کننده جشنواره با سازمان سینمایی برمی گردد. همچنین در تامین هزینه ها نیز مشکلاتی وجود داشت که با مشارکت خدماتی در این دوره تا حدودی برطرف شد. ضمن این که به دلیل مسائل اقتصادی و مشکلات همه جشنواره ها با این چالش دست به گریبان هستند. با این وجود جشنواره فیلم وارش دبیرخانه ای دائمی و فعال دارد و به نظرم پایدار خواهد بود.

قربانپور در پاسخ به این که آیا موانع برای ثبت جنگل های هیرکانی در یونسکو برطرف شده یا نه، عنوان کرد: چند پنل تخصصی در شهر رامسر همزمان با جشنواره برگزار می شود. آقای ایوبی نیز در ایام جشنواره حضور دارند. همچنین با نمایش ۸ فیلم در بخش ویژه جنگل های هیرکانی می توانیم کمک بزرگی برای به جریان انداختن دوباره این ماجرا در یونسکو داشته باشیم.

وی درباره نحوه همکاری هواپیمایی وارش با جشنواره توضیح داد: عمده همکاری ما با سایر سازمان ها به شکل خدماتی است. هواپیمایی وارش قرار است جا به جایی مهمانان خارجی را برعهده داشته باشد و بار هزینه های جشنواره را به این ترتیب کاهش می دهد. 

 

**رونمایی از پوسترها و تیزر نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش

در بخش سوم این نشست همچنین از پوستر نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش و چهار بخش دیگر این رویداد سینمایی در نشست رسانه ای آن رونمایی شد.

این پوسترها که توسط حامد بارئی طبری مدیر هنری جشنواره طراحی شده است، شامل پوستر اصلی جشنواره، بخش ویژه جنگل های هیرکانی، ترانه وا(نسیم تازه)، مروری بر فیلم های مردم شناسی گیلان، مروری بر فیلم های مردم شناسی کشور آذربایجان می شود. 

همچنین تیزر این جشنواره ساخته حامد بارئی طبری نیز نمایش داده شد. این تیزر با بهره گیری از نماهایی از فیلم سینمایی «خانه دوست کجاست» ساخته زنده یاد عباس کیارستمی تولید شده است.

 

نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش ۹ الی ۱۳ اردیبهشت ماه در استان مازندران برگزار می شود.

 

 

موفقیت فیلم کوتاه «آخرین شیهه‌ی ...
در روزهای پایانی اسفند نهمین هفت...
گستره وحشت
حسن خمسه سرپرست انجمن سینمای جوا...
پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «مهم...
جایزه بهترین کارگردانی جشنواره س...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *