مهدی آقاجانی: فیلم های کوتاه، فضای تکراری سینمای بلند را بر هم میزنند
کارگردان «شکستنی است» معتقد است که در برخی از آثار سینمایی بلند، شاهد فضای یکسان و تکراری هستیم اما فیلمسازان تولیدات کوتاه به دلیل جسارت و تجربهگرایی فضاهایی جدید را خلق میکنند.
به گزارش ستاد خبری سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، مهدی آقاجانی که در سیویکمین دوره از این رویداد موفق به کسب عنوان بهترین کارگردان تجربهگرا برای فیلم «شکستنی است» شد، در گفتوگو با ستاد خبری جشنواره ضمن اشاره به اینکه این رویداد تقویم و گاهشماری برای مرور محصولات یک ساله فیلم کوتاه است، گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران اتفاق خوبیست اما تعداد فیلمهای نمایش داده شده در جشنواره زیاد است و این مسئله باعث عدم نمایش گسترده فیلمها و دیده نشدن آنها میشود؛ همچنین برخی از فیلمهای خوب در جریان انتخاب وارد جشنواره نمیشوند.
آقاجانی با بیان اینکه فیلم کوتاه هویتی مستقل دارد، خاطرنشان کرد: برای ساخت فیلم بلند برنامهریزی کردهام و نمیگویم که در راستای تولید اثر بلند تلاش نکردهام اما معتقدم ایدههایی وجود دارند که نمیتوان آن را در قالب فیلم بلند ارائه کرد. آثار بلند و کوتاه سینمایی هر کدام در ساختار خود بهترین شکل هستند.
او در پاسخ به تاثیر کسب جایزه از این جشنواره در پیشبرد مسیر حرفهایاش عنوان کرد: پس از دریافت جایزه اعتمادها برای قدم در راه تولیدات بعدی بیشتر میشود و نمیتوان گفت که بیتاثیر است؛ اما گاهی نیز انگار اتفاقی نیفتاده و انتظار میرود تا کار موفق پیشین تکرار شود.
این فیلمساز جوان همچنین درخصوص جایگاه بینالمللی جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: این رویداد در عرصه بینالمللی اشکالاتی دارد که به مسائل عرفی و محدودیتهای جامعه ما مرتبط است. بسیاری از فیلمهای خوب در سطح جهان به دلیل شرایط کشور ما به این جشنواره راه نمییابند. به واسطه این شرایط شاید فیلمسازان خوب دنیا برای ارسال آثارشان با محافظهکاری مواجه شوند که منجر میشود علاقهای به شرکت در این رویداد نشان ندهند.
کارگردان «سیندرلا» با اشاره به اینکه در چند سال اخیر در عرصه تولیدات فیلم کوتاه در رقابت با آثار خارجی اتفاقات خوبی افتاده است، یادآور شد: حتی تولیدات کوتاه سینمایی ما در قیاس با آثار بلند نیز موفقتر بودهاند. در برخی از آثار سینمایی بلند، شاهد فضای یکسان و تکراری هستیم اما فیلمسازان تولیدات کوتاه به دلیل جسارت و تجربهگرایی فضاهای جدیدی را خلق میکنند.
آقاجانی با اظهار خوشبینی نسبت به آینده فیلم کوتاه در ایران تصریح کرد: به دلیل گسترش فضاهای مجازی، هر فردی برای خود تلویزیون و سینمای شخصی پیدا کرده است. جریان رسانهای از خبرها تا سرگرمیها به سمت اختصار رفته و این مسئله باعث شده تا فیلم کوتاه جایگاه بهتری در میان عموم جامعه پیدا کند. در گروههای مجازی با مضمون اجتماعی یا سیاسی که حتی هنری نیستند، فیلمهای کوتاه منتشر میشوند و مخاطبان نیز به آنها اقبال نشان میدهند.
او درباره تامین اقتصادی هزینههای تولیدات آثار کوتاه سینمایی با بیان اینکه اسپانسرها کمتر برای تولیدات سینمایی کوتاه استقبال نشان میدهند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در پخش این آثار به راه حل درستی برای نمایش و بازگشت اقتصادی نرسیدهایم. این امکان وجود دارد تا فیلمهای کوتاه با نمایش در تلویزیون، عرضه به صورت پکیج فرهنگی در بازار و یا نمایشهای مستقل در سینماها بتوانند هزینههایشان را تامین کنند.
سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه سالجاری برابر با ۱۷ تا ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.