جستجو
آزاد صادقی در گفت‌وگو با پانا؛

کارگردان فیلم کوتاه «3:33» حاضر در بخش داستانی سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معتقد است برای نمایش مشکلات اجتماعی مثل فقر لزوما نباید لباس پاره بر تن کاراکتر کرد و می‌توان در ژانرهای دیگر نیز به آن‌ها پرداخت.

به‌گزارش ستاد خبری سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌‎نقل از پانا، آزاد صادقی کارگردان فیلم کوتاه داستانی «3:33» که در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، درباره شکل‌گیری ایده و داستان این اثر توضیح داد: «ایده فیلم از دوران کودکی برای من شکل گرفته بود. شاید خیلی از ما خاطره‌ای از قرار گرفتن در یک زیرزمین و افکاری که در آنجا به ذهن‌مان می‌رسد را به یاد داشته باشیم. به نظرم یکسری احساسات و فکرها در دوران کودکی برای بچه‌ها در زیرزمین ایجاد می‌شود که مثلا باعث می‌شود هنگام خاموش‌شدن چراغ فرار کنند و به دلیل همین فضا در «3:33» این فیلم را در ژانر وحشت ساخته‌ام.»

وی درباره لوکیشن فیلم افزود: «لوکیشن اصلی فیلم خانه آقای فریدون ملک محمدنژاد رئیس سابق انجمن سینمای جوانان کردستان بود و ایشان لطف کردند منزل خود را برای فیلمبرداری کار در اختیارمان گذاشتند. لازم بود این خانه دالان‌های خاصی داشته باشد و در واقع این خانه همان خانه‌ای است که فردین در «جهنم زیر پای من»‌ در آن بازی کرده است.»

وی درباره تاکید جشنواره فیلم کوتاه تهران در دوره سی و نهم بر تنوع ژانر بیان کرد: «به نظرم ژانر چه بسا ماهیت و تاریخچه‌ای ایرانی دارد. زیرا ادبیات ما به ویژه قصه‌های هزار و یک شب پُر از داستان‌های جن و پری است. در دورانی که اساسا سینما متولد نشده بود، داستان‌های عامیانه‌ای در قومیت‌های مختلف ایرانی وجود داشت که به ژانر وحشت مربوط می‌شد. برای مثال خود من یادم هست که ما در گذشته با خانواده دور چراغ‌های نفتی جمع می‌شدیم و درباره مردآزما و جن و پری صحبت می‌کردیم و با این‌که در همان دوران کودکی از این حرف‌ها می‌ترسیدیم اما برای‌مان جذابیت هم داشت.»

این فیلمساز خاطر‌نشان کرد: «امیدوارم تصمیم‌گیری برای ایجاد تنوع در ژانرهای فیلم کوتاه یک اتفاق ادامه‌دار باشد. زیرا رد سال‌های اخیر اکثر فیلم‌های کوتاه ما متاسفانه تصویری از ایران را نمایش می‌دهند که در آن پر از زد و خورد و کشتار و اسیدپاشی و خیانت و… است. در حالیکه برای نمایش فقر لزوما قرار نیست لباس پاره بر تن کاراکتر کرد. بلکه می‌توان با دو دیالوگ در یک فیلم که حتی از ژانر وحشت است، این فقر را به تصویر کشید. چنانچه در سینمای کشورهای دیگر مساله ژانر با تخصص مورد توجه قرار می‌گیرد.»

صادقی درباره اهمیت جشنواره تهران برای سینماگران فیلم کوتاه بیان کرد: «این جشنواره برای من به شخصه بسیار مهم است البته من در زمان تولید دیگر به فکر حضور فیلم در جشنواره نیستم و به این فکر می‌کنم که فیلم خوبی بسازم و به این که فیلمم ارزش دیدن دارد یا نه فکر می‌کنم. برای ساخت «3:33» وقتی به انجمن سینمای جوانان ایران رفتم، ابتدا فکر نمی‌کردم تجهیزاتی در اختیارم قرار دهند اما وقتی کمی کار پیش رفت تجهیزات و لوکیشن در اختیارمان قرار گرفت و مدیر انجمن سینمای جوانان کردستان هم حمایت خود را از فیلم اعلام کرد.»

آزاد صادقی متولد 1369 و دارای مدرک کاردانی انیمیشن و کارشناسی سینماست. وی 5 سال است که به‌صورت حرفه‌ای وارد فضای فیلم‌سازی شده و اولین تجربه حضور خود را با فیلم کوتاه داستانی «3:33» در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تجربه می‌کند.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار 27 مهر تا 2 آبان 1401 (19 تا 24 اکتبر 2022) برگزار می‌شود.

تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در...
حضور استاندار فارس در دفتر انجمن...
همزمان با حضور در جشنواره کن از ...
محسن جهانی سرپرست انجمن سینمای ج...
سیدوحید سیدحسینی به‌عنوان سرپرست...
تک‌نوازی در نشست فیلم کوتاه تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *